Chevrolet presenteert nieuwe Blazer

SUV nummer 6

Chevrolet Blazer
Chevrolet BlazerChevrolet BlazerChevrolet BlazerChevrolet BlazerChevrolet Blazer
Chevrolet laat de typenaam Blazer herleven, al is de nieuwe auto iets anders van aard dan exemplaren uit het verleden.

Gisteren kregen we al een tamelijk creatieve 'teaser' voorgeschoteld van de Amerikanen, vandaag is de Blazer definitief gepresenteerd. Waar die naam (en het afgeleide 'TrailBlazer' voor een groter model) voorheen op relatief compacte 'body-on-frame' SUV's werd geplakt, is de nieuwe Blazer een moderne cross-over met een zelfdragende carrosserie. Het model wordt in het gamma geparkeerd tussen de Equinox en de Traverse en wordt het zesde model in Chevrolets SUV-line-up. De Blazer neemt het op tegen onder meer de Ford Edge en de Nissan Murano, de vijfzits middenklasse in de VS.

Chevrolet stelt dat de Blazer de brutaalste uitvoering van zijn SUV-tekenstijl tot nu toe is en dat lijkt aardig te kloppen. De gigantische grille en geknepen koplampen bezorgen de auto een agressief uiterlijk. In het interieur vinden we ronde ventilatieroosters en een hoog geplaatst scherm, dat uiteraard toegang biedt tot de laatste stand van zaken op het gebied van infotainment. Ruim is de Blazer ook: met de achterbank plat kan er 1.818 liter aan spullen worden meegezeuld. Wie daar niet genoeg aan heeft, mag een aanhanger van maximaal 2.041 kg aan de trekhaak hangen. Dan moet je wel kiezen voor de 305 pk sterke 3.6-V6. Een 2,5-liter viercilinder met 193 Amerikaanse pk's dient als basismotor. Standaard wordt de Blazer op de voorwielen aangedreven, vierwielaandrijving is optioneel.

Een kleine tour door de SUV's van Chevrolet is wel op zijn plaats bij de presentatie van het zesde model. De kleinste SUV van Chevrolet is de Trax, die bij ons als Opel Mokka X bekend staat. Dan komt de Equinox, een model dat bij zijn laatste generatiewissel iets is gekrompen om ruimte te maken voor de Blazer. De Equinox is qua formaat vergelijkbaar met auto's als de Nissan X-Trail (Rogue in de VS), Honda CR-V en Mazda CX-5. Na Edge-concurrent Blazer volgt de Traverse, een eveneens vrij verse en behoorlijk forse zevenzitter die de Ford Explorer en Toyota Highlander tot zijn tegenstrevers mag rekenen. Dit segment bestaat in Europa nauwelijks, al kennen we wel de Kia Sorento en de Hyundai Grand Santa Fe. Boven de Traverse volgen de Tahoe en de Suburban, feitelijk de 'korte' en de lange versie van hetzelfde model. Dit zijn traditionele body-on-frame-SUV's, die weliswaar niet zijn bedoeld voor terreinrijden, maar door hun 'truck'-onderstel wel kunnen worden ingezet voor het trekken van grote trailers en ander zwaar werk. Alsof de zes 'Chevy's' nog niet genoeg zijn, levert General Motors ook SUV's onder de merknamen GMC, Buick en Cadillac. Uiteraard zijn de modellen technisch op elkaar gebaseerd en bij bepaalde modellen volstaat GM zelfs met een andere neus en aankleding.

Lezersreacties (81)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.