AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Chevrolet Equinox EV onthuld: 'goedkoopste in klasse'

Amerikaanse vanafprijs van 30.000 dollar

Chevrolet Equinox EV
Chevrolet Equinox EV
Chevrolet Equinox EV
Chevrolet Equinox EV
Chevrolet Equinox EV
Chevrolet Equinox EV
Chevrolet Equinox EV

Chevrolet trekt het doek van de productieversie van zijn Equinox EV: een 'compacte SUV' voor de Noord-Amerikaanse markt, waar relatief betaalbare elektrische auto's tot op heden dun gezaaid zijn. In de herfst van volgend jaar beginnen de leveringen, waarbij Chevy mikt op een vanafprijs van 30.000 dollar.

There's no replacement for displacement blijkt allang niet meer de enige waarheid aan de overkant van de Atlantische Oceaan. Ook in de Verenigde Staten nadert het elektrische autotijdperk met rasse schreden en weten bevolking en industrie steeds beter de verbrandingsmotor los te laten. Daarom presenteert Chevrolet vandaag, na de Blazer EV en de Silverado EV, zijn derde volledig elektrische auto van dit jaar: de Equinox EV.

Dat is een naar Amerikaanse maatstaven compacte SUV met een rijbereik van tot zo'n 483 kilometer, gebaseerd op General Motors' modulaire Ultium-platform voor elektrische auto's. Hoe groot de accu is die de Equinox EV nodig heeft voor dat bereik, geeft GM niet op. Wel belooft het merk een DC-laadvermogen tot 150 kW, waarmee naar verluidt tot 110 kilometer rijbereik kan worden gewonnen met 10 minuten laden.

De basisuitvoering van de Equinox EV: zonder lichtstrip voor en achter en op 19-inch wielen.

Aandrijflijn

Voor de aandrijving van de SUV biedt Chevrolet twee opties: voorwielaandrijving en vierwielaandrijving. Daarnaast blijkt uit de specificaties van die aandrijflijnen dat het merk twee accugroottes zal aanbieden. De voorwielaandrijver komt volgens GM 403 of 483 kilometer ver (volgens de EPA-test), de vierwielaandrijver altijd 451 kilometer. Die laatste krijgt dus altijd het grotere accupakket van de twee aangemeten. Daarnaast is de versie met vier aangedreven wielen altijd krachtiger dan de voorwielaandrijver: respectievelijk 294 pk en 469 Nm en 213 pk en 328 Nm.

Behalve tussen twee- en vierwielaandrijving is er te kiezen uit vijf uitrustingsniveaus: 1LT, 2LT, 3LT, 2RS en 3RS. Daarbij zijn de LT-varianten (blauwe auto op de foto's) als optie uit te rusten met een wit dak en de RS-varianten (witte auto op de foto's) als optie met een zwart dak. Verder biedt Chevrolet standaard 19-inch wielen, een 17,7-inch infotainmentscherm en een rits aan actieve veiligheidssystemen. Voorzieningen als 21-inch wielen en een keur aan luxe-uitrusting staan op de optielijst.

De Equinox EV is, zoals hier te zien, in RS-trim als optie uit te rusten met een zwart dak.

Levering

De productie van de Equinox EV begint volgend jaar en vindt plaats in Mexico. Vanaf de herfst van 2023 begint Chevrolet met het uitleveren van zijn nieuwste elektrische telg. Voor de vanafprijs mikt GM, zoals vermeld, op 30.000 dollar. Daarmee zou de Equinox EV volgens het merk de goedkoopste auto in zijn klasse worden. Nu is het aanbod van 'compactere' elektrische auto's in de Verenigde Staten nog klein. Voor een Volkswagen ID4 betaal je er zo'n 40.000 dollar, voor een Hyundai Ioniq 5 of Ford Mustang Mach E ietsje meer. De Equinox EV komt niet naar Nederland.

Lezersreacties (37)

Reageren