CEO van Skoda maakt zich meer zorgen over CO2-problematiek dan over Chinese merken

'Dit jaar nog spannender'

Klaus Zellmer, ceo Skoda

Ondanks de tegenslagen in de EV-verkoop houdt Skoda zich aan zijn belofte om elk jaar een nieuw elektrisch model uit te brengen. Maar Klaus Zellmer, de ceo van Skoda, voegt daar wel een belangrijke kanttekening aan toe: ‘Je kunt niet simpelweg zeggen: wij gaan nu stoppen met al onze brandstofauto’s en alleen nog maar elektrische auto’s maken.’ En hoe kijkt de hoogste baas van Volkswagen Group-merk Skoda aan tegen de invasie van Chinese merken?

“Het mag duidelijk zijn dat we ons op een belangrijke wedstrijd aan het voorbereiden zijn. De Chinese auto-industrie gaat investeren in Europa, zowel in de verkoop als in de productie. Uiteraard zullen zij geen last meer hebben van de extra importbelasting, zodra ze binnen Europa auto’s gaan maken. Intussen moeten wij gewoon zorgvuldig ons huiswerk blijven doen en vooral onze kosten goed onder controle moeten houden. Ik ben er niet bang voor en ik heb er vooral respect voor. We toonden destijds ook respect toen de Japanners en later de Koreanen kwamen. Nu komen de Chinezen. Uiteindelijk profiteert de klant altijd van zo’n ontwikkeling en dat is goed. Autofabrikanten worden erdoor gedwongen naar goedkopere oplossingen te zoeken en meer en slimmer te innoveren. Sommige westerse fabrikanten zeggen dat het niet eerlijk is zoals de Chinezen te werk gaan. Maar ik vind het niet onze taak om te controleren of de prijzen van die Chinese merken eerlijk tot stand gekomen zijn. Ik geloof ook helemaal niet in de extra importbelasting die Europa heeft bedacht. Dat is protectionisme. Ik geloof meer in een vrije en eerlijke markt." 

a href=

'Elroq kan model als MG4 aan'

We spreken Zellmer bij de onthulling van de Elroq, de elektrische SUV die onder de Enyaq in het gamma komt. Kan die concurreren met de EV's uit China? "Met onze nieuwe Elroq kunnen we de vergelijking met de Chinese merken echt wel aan. Neem een Chinese concurrent als de MG4. Dan realiseer je je dat die Elroq eigenlijk zeer concurrerend in de markt is gezet. Niet alleen met zijn prijs, maar ook met zijn uitrusting. Nee, ik maak mij veel grotere zorgen over de CO2-problematiek. Die wordt dit jaar nog spannender. De Europese wetgever maakt een fout door zich te concentreren op de nieuwe deadline van dit jaar. In Engeland krijgen fabrikanten drie jaar de tijd om aan de CO2-limiet te voldoen en in India zelfs vijf jaar. Dan heb je het over intelligente hervormingen.  We zien intussen dat de vraag naar elektrische voertuigen afneemt. Alleen als de vraag naar elektrische auto’s groot blijft, kun je als fabrikant de CO2-doelen halen. Gebeurt dat straks niet, dan betaal je flinke boetes. Dat baart mij zorgen. Het zou betekenen dat ik straks de markt moet gaan betreden met voor ons rampzalige prijzen, om maar genoeg elektrische auto’s te kunnen verkopen. Deze ontwikkeling zou de initiatieven vanuit de industrie voor het elektrisch rijden enorm kunnen beschadigen. Want zodra je auto’s moet gaan verkopen voor een prijs die de kosten van het maken van zo’n auto niet dekt, zal de consument uiteindelijk de gevolgen ondervinden. Dan verdienen autofabrikanten simpelweg geen geld meer en houdt het op."

PRIVATE LEASE Skoda Elroq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.