CEO: ‘EU-invoerheffingen kunnen Cupra de kop kosten’

Cupra Tavascan Wayne Griffiths
Cupra TavascanCupra TavascanCupra TavascanCupra TavascanCupra Tavascan

Volgens Cupra-topman Wayne Griffiths krijgt Cupra het erg moeilijk als de extra invoerheffing op in China gebouwde EV’s definitief wordt ingevoerd.

Krachtige taal van Cupra-CEO Griffiths. De Spaanse Volkswagen-dochter introduceerde onlangs de Tavascan, een elektrische cross-over die zijn techniek deelt met onder meer de Volkswagen ID4. Een verschil met de ID4 is dat de Cupra in China wordt gebouwd en dat kan weleens cruciaal zijn.

Tegenover Reuters uit Griffiths in niet mis te verstane bewoordingen zijn zorgen over de invoerheffing die de EU al wel voorlopig, maar nog niet definitief heeft ingevoerd. Als dat verandert, zou Cupra er volgens Griffiths simpelweg aan onderdoor kunnen gaan. "Dit brengt de hele financiële toekomst van het bedrijf in gevaar", zou Griffiths hebben gezegd. "Het doel was om de Europese auto-industrie te beschermen, maar op deze manier heeft het voor ons precies het tegenovergestelde effect."

Cupra rekent niet alleen op serieuze verkoopcijfers voor de volledig elektrische Tavascan, maar heeft die verkoopcijfers ook keihard nodig om de gemiddelde CO2-uitstoot van de vloot op peil te houden. Die vlootgemiddelden zijn ook door de EU opgelegd en dicteren dat elke autobouwer gemiddeld onder een bepaalde waarde uitkomt. Lukt dat niet, dan wacht er een serieuze boete. Volgens Griffiths is het verplaatsen van de Tavascan-productie naar een fabriek buiten China geen optie meer, onder meer omdat de grotendeels identieke Volkswagen Unyx voor de Chinese markt in dezelfde fabriek wordt gebouwd. Ook het serieus verhogen van de prijs van de Tavascan ziet Griffiths niet als kansrijke oplossing. Cupra’s elektrische SUV is er in Nederland vanaf €49.990.

De voorlopige invoering van de Europese invoerheffing betekent als wij het goed begrijpen dat er een claim wordt gelegd op het voorspelde bedrag, maar dat dit pas wordt geïnd als de heffing binnen enkele maanden definitief wordt ingevoerd. De hoogte van de invoerheffing verschilt per merk, maar Cupra komt in aanmerking voor het ‘normale’ tarief van dik 20 procent. Dit komt boven op de al bestaande invoerheffing van 10 procent voor auto’s uit China.

PRIVATE LEASE Cupra Tavascan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.