'CDA wil alsnog kilometerheffing'
Dat bericht Nu.nl. In het zogenaamde mobiliteitsrapport, dat vandaag wordt overhandigd aan CDA-staatssecretaris Joop Atsma, stelt het instituut dat de kilometerheffing de beste optie is om de toename van de filedruk in de toekomst te voorkomen. De belasting op het bezit van een auto moet dan tegelijkertijd worden verlaagd, zodat de maatregel al met al kostenneutraal is.
Het wetenschappelijke instituut pleit voor een zo eenvoudig mogelijk systeem, waarin autobezitters jaarlijks de kilometerstand moeten doorgeven. Op basis daarvan volgt een rekening. Er is dan dus geen differentiatie mogelijk op het gebied van plaats en tijd. Dus mensen die in het weekend veel kilometers maken in een rustige regio, betalen meer dan mensen die tijdens de spits op drukke trajecten korte stukken in de Randstad rijden.
Geen hogere accijns
Desondanks ziet het CDA veel voordelen: "Bij de invoering van onze kilometerheffing hoeven consumenten geen kastje in hun auto. Bovendien zijn de invoeringskosten slechts 1/8 van die van het oorspronkelijke voorstel."
Een verhoging van de brandstofaccijns ziet het wetenschappelijk instituut van het CDA echter niet zitten om het aantal kilometers van de Nederlandse automobilisten te beperken. Het instituut zet uiteen dat Nederlanders in de grensgebieden dan massaal in Duitsland of België gaan tanken.