Casselani Type Ami: piepkleine Citroën Ami is nu écht retro

Micro-HY

Caselani
Caselani Type AmiCaselani Type AmiCaselani Type AmiCaselani Type AmiCaselaniCaselani

De even minuscule als elektrische Citroën Ami is meer retro dan ooit. Zo retro zelfs, dat hij zich wat aaibaarheid kan meten met de Fiat Topolino. Dat heeft de Ami niet volledig aan Citroën zelf te danken, maar aan Caselani.

Caselani Carrosserie ken je ongetwijfeld als dat Italiaanse bedrijf dat bedrijfswagens van Stellantis ombouwt tot regelrechte retrorakkers. In de vorm van de Fourgonnette, Type HG en Type H verkoopt het omgebouwde versies van bestellers als de Citroën Berlingo, Jumpy en Jumper. Nu is het de Citroën Ami die een retrobehandeling ondergaat. Maak kennis met de Type Ami.

De Type Ami van Caselani lijkt in niets op de oer-Ami uit de jaren 60 en 70 waarmee het wagentje zijn naam deelt. De huidige Ami evenmin. Wél is het kleine elektrische stadsrakkertje overladen met designelementen die de Ami enigszins omtovert tot een heftig gekrompen HY. Kijk maar eens naar zijn grondig verbouwde neus met daarin het enorme Citroën-logo, naar de ronde kijkertjes ernaast maar ook zeker naar het geribbelde 'plaatwerk'.

Voorlopig moeten we het met deze ietwat beroerde afbeeldingen doen. Zeer spoedig beleeft de Type Ami zijn publieksdebuut tijdens Retromobile in Parijs. Wel kan AutoWeek je al vertellen dat Caselani zo'n €11.400 exclusief lokale belastingen voor de Type Ami vraagt. Wie zelf een Ami wil ombouwen tot Type Ami, kan bij Caselani uit drie verschillende varianten kiezen. Er is een basiskit die enkel de ongespoten nieuwe carrosseriedelen bevat. Die kost €4.400. Voor €5.100 krijg je gespoten exemplaren geleverd en wie €6.040 neertelt, kan zijn Ami door Caselani laten ombouwen. Opties zijn er ook. Voor €1.500 krijg je een te openen voorklep, voor €620 kunstlederen bekleding en voor €570 levert Caselani een opbergbakje voor achterop.

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.