Cadillac XT5 als Mild Hybrid gepresenteerd
Chinese debutant 'vooralsnog' niet naar Nederland
In Nederland biedt Cadillac de XT5 alleen met een 314 pk sterke 3,6 liter grote V6 aan, een blok dat de auto door de bpm helaas niet bepaald tot een prijspakker maakt. In China bestaat de XT5, de opvolger van de SRX, ook met een 250 pk sterke 2,0-liter turbomotor als krachtcentrale (25T), een blok dat ook met een vermogen van 270 pk te krijgen is (28T). Het is die laatste variant die vervangen wordt door de 28E, een aandrijflijn met Mild Hybrid-techniek aan boord.
De hybridetechniek springt bij tijdens het accelereren en moet zo het verbruik en daarmee de uitstoot terugbrengen. Tijdens onder andere het remmen wordt energie opgewekt voor het volgende acceleratiemoment. Schakelen gaat via een negentrapsautomaat, een transmissie met aangepaste bakverhoudingen én een extra versnelling ten opzichte van de vorige automaat. Het gemiddeld verbruik moet op 7,9 l/100 km liggen, voorheen lag die waarde op 8,2 l/100 km.
De XT5 is in ons deel van de wereld een zeldzame verschijning, maar in China loopt de SUV als een trein. Sinds de marktlancering in april vorig jaar hebben 63.000 exemplaren een eigenaar gevonden. De XT5 met deze nieuwe Mild Hybrid-techniek komt volgens importeur Henri & Herman "[...] voorlopig nog niet naar Nederland", al wordt niet uitgesloten dat dat ooit gaat gebeuren. Hetzelfde geldt overigens voor de hybridevariant van de CT6, een versie die ook nog niet in Nederland te krijgen is.