Cabrio- en Cup-versie van nieuwe 911

Porsche 911 Cabriolet
Porsche 911 CabrioletPorsche 911 GT3 CupPorsche 911 GT3 CupPorsche 911 CabrioletPorsche 911 Cabriolet
Het leveringsprogramma van de nieuwe Porsche 911 wordt uitgebreid met een cabrioletversie. Ook deze versie van de nieuwe 911 zal eerst als Carrera en Carrera S leverbaar worden. Daarnaast rijdt ook de Cup-versie van de nieuwe 911 al rond.

De motoren van de nieuwe 911 zijn niet verschillend aan die van de gesloten versie van de nieuwe 997-reeks. De Carrera cabriolet met 325 pk sprint in 5,2 seconden van 0 naar 100 en de 355 pk sterke Carrera S kan dat in 4,9 seconden. De gesloten uitvoeringen kunnen dat in 5,0 en 4,8 seconden. De topsnelheden zijn 285 en 293 km/h. Daarin geven de coupé en de cabriolet elkaar niets toe.
De kapconstructie zorgt ervoor dat de dakloze Porsches 85 kg zwaarder zijn dan hun gesloten broeders. Ze wegen respectievelijk 1.480 en 1.505 kg. De metamorfose van gesloten naar open kan in 20 seconden worden voltrokken. Zelfs bij een tempo van 50 km/u kan de kap nog worden bediend. Opmerkelijk is dat de achterspoiler van de 911 cabriolet 2 cm verder kan uitklappen dan die van de dichte versie. Zo kan Porsche garanderen dat de cabriolet ook bij zeer hoge snelheden een optimale wegligging heeft.

De 911 Cabriolet beleeft zijn primeur op de Autoshow in Detroit, komende januari. Op 2 april 2005 gaat de auto in geheel Europa in de verkoop. Prijzen heeft de importeur in Leusden nog niet.

911 Cup
Voor het raceseizoen van 2005 brengt Porsche een cupversie uit van de nieuwe 911. De 911 GT3 Cup is gebouwd voor de Porsche Michelin Supercup 2005. De carrosserie van de Cup-versie van de 997 is 6 cm breder en 3,5 cm hoger dan die van een standaardversie. Verstelbare voorspoilers voor de voorste wielkasten zorgen ervoor dat de auto 40 procent méér downforce kan genereren dan de Cup-versie van 2004. Daarnaast zijn er verschillende luchtinlaten geplaatst die remmen en radiator van zuurstof voorzien.
Met een lege benzinetank weegt de race-911 1.150 kg. Door het gebruik van keramische remschijven bespaart Porsche 20 kg gewicht. Het is voor het eerst dat deze techniek op een fabrieks-raceauto van Porsche wordt gebruikt. ABS is voortaan niet meer aanwezig op de 911 GT3 Cup. De auto komt namelijk ook in actie in GT-races waar die accessoire niet is toegestaan.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.