BYD Shark: vliegensvlugge pick-up met flink wat elektrokracht
Interessante techniek
BYD breidt zijn internationale portfolio uit met de Shark. De BYD Shark is een pick-up die niet alleen praktisch, maar dankzij zijn plug-in hybride aandrijflijn ook nog eens efficiënt én rap is.
BYD ken je in Nederland natuurlijk alleen van zijn elektrische auto's. In thuisland China heeft het merk echter ook diverse modellen met verbrandingsmotoren op de menukaart staan, auto's die meer dan eens zijn uitgerust met een plug-in hybride aandrijflijn. In Mexico heeft BYD nu de Shark geïntroduceerd: een splinternieuwe pick-up. Hoewel er in pick-upland in rap tempo steeds meer pick-ups bij komen en BYD wat EV's betreft behoorlijk vaardig is, is de Shark niet helemaal elektrisch. Wat het wel is? Een plug-in hybride. En een rappe ook.
De BYD Shark is een plug-in hybride pick-up met een 1,5 liter grote, geblazen benzinemotor en een twee elektromotoren, voor elke as eentje. Het systeemvermogen bedraagt 'meer dan' 430 pk. De BYD Shark moet in 5,7 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h kunnen sprinten. Het totale bereik: 840 kilometer, al moet je op enkel elektrokracht genoegen nemen met een bereik van 100 kilometer. De capaciteit van de Blade Battery is vooralsnog niet bekend. Let wel: dit zijn ietwat enthousiaste NEDC-cijfers. Volgens BYD moet de Shark bij 'gemiddeld dagelijks gebruik' 80 procent van zijn kilometers elektrisch kunnen afleggen. Meer cijfers: de BYD Shark mag tot 2.500 kilo trekken, heeft een laadvermogen van 835 kilo en heeft een laadbak waar je 1.450 liter in kunt verstouwen.
Vooral voor het ontwerp van de verlichting aan zowel voor- als achterzijde lijkt BYD wat inspiratie te hebben opgedaan bij de Ford F-150. De Shark is 5,46 meter lang, 1,97 meter breed en 1,93 meter hoog. Z'n wielbasis: 3,26 meter. Net als diverse andere BYD's heeft ook de Shark een draaibaar infotainmentscherm met een diagonaal van 12,8 inch. Achter het stuurwiel vinden we een 10,25 inch metend instrumentarium. Opvallend is het flinke knoppeneiland dat in de middentunnel is gehuisvest.
De BYD Shark is niet enkel voor de Mexicaanse markt bestemd, maar of de auto ook naar Europa komt is nog niet bekend.