BYD Seal DM-i: plug-in hybride met 200 kilometer bereik

Lange adem

BYD Seal DM-i
BYD Seal DM-iBYD Seal DM-iBYD Seal DM-iBYD Seal DM-iBYD Seal DM-iBYD Seal DM-iBYD Seal DM-iBYD Seal DM-iBYD Seal DM-iBYD Seal DM-iBYD Seal DM-iBYD Seal DM-iBYD Seal DM-iBYD Seal DM-iBYD Seal DM-i

De elektrische BYD Seal die je ook in Nederland kunt bestellen krijgt er een plug-in hybride naamgenoot bij met een wel heel indrukwekkend elektrisch bereik. Dit is de BYD Seal DM-i, een plug-in hybride sedan met een elektrische actieradius van wel 200 kilometer.

Het Europese en Nederlandse modellengamma van BYD bestaat uit een bonte verzameling auto's van BYD's Dynasty en Ocean geheten modellijnen. Zo zijn de elektrische Seal en Dolphin auto's van de Ocean-familie en de Atto 3, Han en Tang modellen uit de Dynasty-reeks. Onlangs schreven we over de splinternieuwe BYD Song L, een nieuwe EV6-achtige elektrische cross-over van de Dynasty-lijn die in theorie best eens naar Europa zou kunnen komen. Vandaag besteden we aandacht aan nog een nieuwkomer van BYD waarvan we een concreter vermoeden hebben dat hij naar Nederland komt.

BYD Seal DM-i

BYD Seal DM-i.

De sedan die in dit artikel de hoofdrol speelt werd aanvankelijk als Chaser 07 aan het publiek voorgesteld, maar gaat inmiddels als Seal DM-i door het leven. Seal. Dat maakt het een model van de Ocean-familie. Hoewel zijn naam anders doet vermoeden is de Seal DM-i geen andere variant van de hier bekende elektrische Seal. De BYD Seal DM-i is namelijk een plug-in hybride sedan, maar wel een die met zijn design nauw aansluit op zijn elektrische naamgenoot. Ondanks de uiterlijke overeenkomsten tussen de twee Seals, hebben de twee in dit geval nagenoeg geen moer met elkaar te maken. Letterlijk!

BYD Seal

De uiterlijke overeenkomsten met deze elektrische Seal zijn evident.

De Seal DM-i heeft een eigen carrosserie en is ook nog eens een maat groter dan de elektrische Seal. De BYD Seal die in Nederland te koop is heeft een wielbasis van 2,92 meter en strekt zich uit over een afstand van 4,8 meter. Deze Seal DM-i is met zijn wagenlengte van 4,98 meter bijna 20 centimeter langer en heeft ook nog eens 10 centimeter extra tussen de voor- en achteras. Het 'DM-i'-deel van de naam is belangrijk. Dat is BYD's aanduiding voor een plug-in hybride aandrijflijn. En niet zomaar een. De Seal DM-i komt met een atmosferische 1.5 en met een geblazen benzinemotor met dezelfde inhoud op de markt Het plug-in hybride deel van de aandrijflijn moet de 5 meter lange sedan een elektrische actieradius tot 200 kilometer opleveren. Ook is er een variant die het tot een elektrisch bereik van 121 kilometer schopt. Let wel: al deze waarden zijn NEDC-cijfers en zijn dus minder realistisch dan in Europa gecommuniceerde WLTP-cijfers.

BYD Seal DM-i

Het wulpse interieur van de BYD Seal DM-i.

Het interieur van de BYD Seal DM-i is vormgegeven in dezelfde stijl als dat van de Seal, maar is onderling niet uitwisselbaar. Hoewel organische vormen in de Seal DM-i eveneens goed zijn vertegenwoordigd, is de concrete invulling van het dashboard toch echt anders. Wel heeft de plug-in hybride net als de elektrische Seal - en de Atto 3 en Dolphin - een groot draaibaar infotainmentscherm.

BYD Seal DM-i

De BYD Seal DM-i zou zomaar ook naar Europa kunnen komen.

BYD heeft het ontwerp van de Seal DM-i inmiddels ook in Europa vastgelegd, zo blijkt uit door AutoWeek opgedoken patenttekeningen. De kans dat de BYD Seal DM-i naar Europa komt, is dus zeker aanwezig. Maar of Nederland bij de landen hoort waar hij asfalt onder zijn wielen krijgt? We verwachten het niet. Vooralsnog profileert BYD zich in Nederland enkel als EV-merk.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.