BYD Dolphin Surf is nog goedkoper dan een Dongfeng Box
Twee vermogens, twee accu's, drie uitvoeringen
BYD mengt zich harder dan ooit in de strijd om de onderste regionen van de EV-markt in Nederland. De Dongfeng Box, Hyundai Inster en anderen hebben er daarmee een geduchte concurrent bij, die zich qua prijs alvast goed met de rest kan meten.
De BYD Dolphin Surf werd al eerder aangekondigd. Het gaat om een compacte elektrische auto die door BYD in China als Seagull (zeemeeuw) wordt aangeboden. Voor de Europese markt wordt dat om onduidelijke redenen Dolphin Surf, maar het zeethema blijft in ieder geval behouden.
Voor de duidelijkheid: de Dolphin Surf is zeker niet een uitvoering van de bestaande BYD Dolphin, die een slag groter is. Waar die Dolphin vergelijkbaar is met de Volkswagen ID3, vindt de Dolphin Surf in de (verre) toekomst de Volkswagen ID1 op zijn pad. Dat is echter een zorg voor later voor de kleine Chinees, die nu al in een druk stukje van de markt belandt. In de afgelopen periode hebben we immers niet alleen kennis gemaakt met landgenoten Dongfeng Box en Leapmotor T03, maar ook met de Hyundai Inster en Citroën ë-C3 uit andere werelddelen. Die Citroën krijgt binnen Stellantis nog navolging en de Dacia Spring is er ook nog altijd, dus het is nu echt druk in deze onderklasse van de EV-markt.
De BYD Dolphin Surf staat net als veel grotere BYD-modellen op wat BYD het e-Platform 3.0 noemt, en maakt gebruik van BYD's befaamde LFP-Blade Battery.
Afmetingen en interieur
De BYD Dolphin Surf is uiteraard compact, maar met een lengte van net geen vier meter ook weer niet echt klein. Hij is zelfs 21 centimeter langer dan de Chinese Seagull die als basis dient, zoals we al eerder vaststelden. De wielbasis is wel gelijk en het verschil zit hem dan ook in de voor- en achterbumper, die ook zichtbaar anders van vorm zijn. Zijn bagageruimte van 308 liter is niet riant, maar bekijk het van de zonnige kant: ten opzichte van de veel grotere en duurdere Volvo EX30 (318 liter) doet hij het nauwelijks slechter. Wel lever je één zitplek in ten opzichte van veel grotere EV’s, want de BYD Dolphin Surf is een echte vierzitter. Met de bank plat gaat er 1.037 liter in de Surf. Ter vergelijking: een Inster slikt 357 tot 1.059 liter, in een Box kun je 326 tot 945 liter kwijt.
De Dolphin Surf is gebaseerd op deze Seagull, maar dankzij andere bumpers is hij flink langer. Er zijn meer kleine verschillen; zo heeft de Surf gewoon twee ruitenwissers.
Het interieur van de BYD Dolphin Surf is op het oog gelijk aan dat van de Chinese Seagull, al moeten we het hier wel zonder de knotsgekke blauwe, paarse en roze kleurstellingen uit die auto doen. Dat hebben wij Europeanen uiteraard helemaal aan onszelf te wijten: in de praktijk bestelt vrijwel niemand het, dus krijgen we het nu helemaal niet meer. Bij de Dolphin ging het eerder ook zo.
Accu's en versies
BYD mengt zich in de strijd met een passend prijskaartje, want de Dolphin Surf is voor €22.990 van jou. Dat is iets meer dan wat we eerder inschatten, maar het scheelt niet veel. Met net geen 23 mille is de Dolphin Surf evengoed goedkoper dan een Box (vanaf €23.499) en ook ietsje goedkoper dan een Inster, maar alleen omdat die Koreaan tijdelijk is afgeprijsd van €24.295 naar €23.295. Voor net geen 23 mille krijg je bij BYD de Active-versie van de Dolphin Surf. Die instapversie heeft 65 kW/88 pk en is al voorzien van een 10,1-inch roterend infotainmentscherm met Android Auto en Apple CarPlay, parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera, led-dagrijverlichting, vehicle-to-load (V2L)-functionaliteit, keyless entry en start, adaptieve cruisecontrol, airconditioning, kunstlederen bekleding en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. Keurig in de spullen dus, maar het offer doe je op accugebied, want de Active is als enige uitgevoerd met een Blade Battery van maar 30 kWh. Dat levert een beperkt rijbereik van 220 kilometer op.
Wie verder wil komen, moet dus voor de Boost (€24.990) of de Comfort (€ 26.690) gaan. Die beschikken allebei over een 43,2 kWh groot Blade Battery-accupakket, waarmee de Dolphin Surf het tot 322 kilometer lang kan volhouden. De Comfort komt met 310 kilometer iets minder ver, maar heeft dan ook een hoger vermogen van 115 in plaats van 65 kW (ongeveer 156 in plaats van 88 pk). De Boost en de Comfort onderscheiden zich ook van de Active en van elkaar door een riantere uitrusting. Zo heeft de Boost 16-inch lichtmetaal en elektrische stoelverstelling, terwijl de snellere Comfort een 360-graden-camera, ledkoplampen en stoelverwarming heeft. Let op: die ledkoplampen zijn dus niet standaard. Voor de zichtbaarheid van de auto is dat overigens geen gemis, want de zeer opvallende lakkleur Lime Green is wél standaard. Wie het liever niet heeft, kan tegen bijbetaling van €650 een subtielere kleur krijgen.
Prijzen en specificaties BYD Dolphin Surf
Versie | Active | Boost | Comfort |
Lengte | 3.990 mm | 3.990 mm | 3.990 mm |
Breedte | 1.720 mm | 1.720 mm | 1.720 mm |
Hoogte | 1.590 mm | 1.590 mm | 1.590 mm |
Wielbasis | 2.500 mm | 2.500 mm | 2.500 mm |
Gewicht | 1.294 kg | 1.370 kg | 1.390 kg |
Aandrijving | Voor | Voor | Voor |
Vermogen | 65 kW/88 pk | 65 kW/88 pk | 115 kW/156 pk |
0-100 km/h | 11,1 s | 12,1 s | 9,1 s |
Wielmaat | 15 inch | 16 inch | 16 inch |
Accucapaciteit (netto) | 30 kWh | 43,2 kWh | 43,2 kWh |
Actieradius | 220 km | 322 km | 310 km |
Laadvermogen AC | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Laadvermogen DC | 65 kW | 85 kW | 85 kW |
Prijs | € 22.990 | € 24.990 | € 26.690 |
De BYD Dolphin Surf staat vanaf half juni in de showroom.