Buitenkans dankzij nieuwe accu: gebruikte Opel Ampera-E

opel ampera-e showroom
AutoWeek 44 2023
AutoWeek 44 2023

Je leest het in AutoWeek 44 2023

De Opel Ampera-e van de generatie 2017-2019 is een beetje vergeten occasion. Maar het is een regelrechte buitenkans in het land van de tweedehands elektrische auto's. Geen gebruikte EV biedt zoveel voor zijn geld, zelfs al valt de prijs niet per se mee. We leggen uit waarom.

In 2017 kwam General Motors met een verrassend goede en complete EV, de Ampera-e, die ook als Chevrolet Bolt door het leven ging. Die laatste kwam in zwaar weer terecht omdat er in de VS een paar in brand waren gevlogen. Daarbij kwam nog iets: de Ampera-e kon zijn koppel (360 Nm) moeilijk kwijt. Te stevig en abrupt het stroompedaal intrappen met verkeerde banden en je bent hem kwijt. Op een natte rotonde bijvoorbeeld. Los daarvan is de gebruikte Opel Ampera-e een zeer interessante occasion, ondanks zijn 1-fase-lader.

Verrassende actieradius

Verkoper Tim de Ruiter van Opel-dealer Motorhuis in Leiden: “Mensen zijn vooral verbaasd over de actieradius van deze auto, omdat het best een ‘vroege’ EV was. We merken wel dat de onzekerheid over de wegenbelasting vanaf 2025 mensen juist weer terughoudender maakt. Maar evengoed is het veel EV voor je geld.” Zouden wij ook zeggen, maar het klopt wel. Hoe dan?

opel ampera-e

Terugroepactie

Ampera-e’s vanaf 2017 krijgen onder garantie een nieuw accupakket. Die terugroepactie is twee jaar geleden al ingezet, maar sommige eigenaren zijn nu pas aan de beurt. Een woordvoerder van Opel Nederland daarover: “Alle berijders zijn natuurlijk geïnformeerd en inmiddels is tachtig procent van de Ampera-e’s voorzien van een nieuw pakket.”

Zo’n ‘behandelde’ Ampera-e als occasion is een gecamoufleerd kadootje: een auto met complete uitrusting, met goede actieradius én een verse accu waardoor je jarenlang zorgeloos kunt stekkeren. Onder de 20 mille wordt lastiger, maar kijk naar de prijzen van nieuwe EV’s, je hebt er lang geen nieuwe voor.

Spekkoper

Ampera-e rijder Ron Koopmanschap uit Almere is zo'n geluksvogel met een recent onder handen genomen Ampera-e. Voor nul centen kreeg hij een volledig nieuw accupakket. Ron begon zijn elektrische loopbaan met een Chevrolet Volt in 2012 en vijf jaar later stapte hij, op vrijdag 13 april 2018, in een nieuwe Ampera-e. Op vrijdag de dertiende...  “Geen moment spijt van gehad,” aldus Ron. “Ik ben één keer gestrand op reis in Italië, met vakantie. Maar dat kwam doordat de plaatselijke Opel-dealer simpelweg weigerde om aan de auto te werken. Vond hij eng of zo. Bij het snelladen gaf de auto een storing en een reset was genoeg geweest om dit op te lossen, maar ze vertikten dat omdat ze vonden dat ze de auto onvoldoende kenden.”

Grip vóór

Ron is een techneut van huis uit en kent de Opel door en door. “De afdichtringen van de wielnaaf zijn bij elke Ampera al vervangen en dan was er natuurlijk het hoofdstuk grip van de voorbanden, of beter, het gebrek daaraan. Op een rotonde op nat wegdek gasgeven en je kon hem zomaar kwijt raken. De voortrein kon de plotse vermogenstoename niet verwerken. Ik heb er Continental Premium Contact 7 onder laten leggen en die voldoen goed. Met de Bridgestones hiervoor had ik geen grip. “

Vervangen uit voorzorg

Twee jaar geleden een brief van Opel Nederland. “In de VS waren er problemen met het volledig laden tot 100% van de Chevrolet Bolt, het zustermodel van de Ampera-e. Er was kans op brand. Opel bood eerst een softwareupdate aan zodat je maar tot 96% kon laden en het advies was om niet onder de 10% te komen. Later volgde de kers op de taart: uit voorzorg zou het accupakket onder garantie vervangen worden.”  Kortgeleden is dat bij Ron's Ampera-e gebeurd. Om zijn trots over de Ampera-e te benadrukken wijst Ron nog even op de capaciteit van de accu die vervangen is,  “Daar was nog 57,1 KwH van de originele 58 van over,” glundert hij. Na 140.000 kilometer, dus dat is keurig. Verrassend vond Ron het niet. “Ik rijd tussen de 380 en 420 kilometer op een accu, met een gemiddeld verbruik van 13,8 KwH per 100 kilometer. Dat deed de accu nog tot het laatst dus ik wist dat het goed zat.” 

Wat kost dat nou?

Het aanbod van gebruikte Opels Ampera-e is best goed. Maar die prijzen lijken niet echt mee te vallen. Grofweg loopt de range uiteen van € 17.000 tot € 23.000. Ampera's met meer dan een ton op de teller duiken onder de magische 20 mille maar hoe langer onduidelijk blijft hoe de wegenbelasting eruit komt te zien voor EV's, hoe meer die prijzen onder druk komen. Maar vooralsnog staan gebruikte Opels Ampera-e nog niet in de uitverkoop. Evengoed: een goeie value for money.

Uit de schaduw

De Ampera kwam in 2017.  Alles wat je nodig hebt binnen in de basis Ampera-e ís er. Het regeneratiesysteem werkt top, remmen met de voetrem is nauwelijks nodig. Jammer van die dikke A-stijlen voor het uitzicht rondom. En een heel geraffineerde auto in het rijden en in de bediening is een gebruikte Opel Ampera-e dan weer niet. Maar daar staat dan weer een gunstig verbruik tegenover. Iemand die handig is met regenereren komt vrij makkelijk beter uit dan de fabrieksopgave van 15,3 kWh per 100 kilometer.

 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.