Bugatti Veyron wéér uitgesteld
Deze week meldden we dat de ontwikkeling van de Bugatti Veyron zijn voltooiing nadert. Vandaag kwamen we foto's op het spoor waarbij de Veyron te zien is terwijl hij zijn laatste testronden rijdt.
Bugatti bevestigde vandaag eveneens dat de Veyron inderdaad een topsnelheid heeft van boven de 400 km/u. De 11 prototypes van de Veyron hebben gezamenlijk 100.000 testkilometers afgelegd. Eén exemplaar heeft een duurtest van 50.000 km achter de wielen gekregen. "De remmentest was bijzonder spectaculair: de auto remde 10 maal achter elkaar af van 250 naar 80 km/u. Voor een normale auto is dat maximaal remmen; voor de Veyron is het een medium-remactie," aldus Wolfganag Schreiber, hoofd van de ontwikkelingsafdeling bij Bugatti.
De banden hebben veel aandacht gekregen tijdens de tests. "De banden, die zijn ontwikkeld door Michelin, zijn de eerste banden die zijn goedgekeurd voor snelheden boven de 400 km/u. "In de zomer van 2005 begint de preproductie van de Veyron. In het najaar leveren we de eerste auto's aan klanten af."
---------
**Bericht 9 november**
Het verhaal van de Bugatti Veyron kent inmiddels vele hoofdstukken. De auto wordt al jarenlang aangekondigd maar steeds weer uitgesteld. Tot voor kort stond de supersportwagen voor het voorjaar van 2005 op de kalender. Dat is nu de 2e helft van 2005 geworden.
Dat de introductiedatum van de Bugatti Veyron weer is uitgesteld, betekent zeker geen afstel. Volgens Thomas Bscher, directeur van Bugatti, is al een vijftigtal orders in de portefeuille. De potentiële eigenaars hebben allen 300.000 euro vooruitbetaald. In totaal kost een Veyron rond de miljoen euro – exclusief belastingen welteverstaan.
Inmiddels zijn 11 prototypes van de Veyron gebouwd. Op het moment staat in de fabriek een exemplaar klaar dat wordt voorbereid op een botsproef. Moederbedrijf Volkswagen wil de productie van de Veyron uiteindelijk beperken tot 300 stuks. Per jaar zullen een stuk of 50 Bugatti's worden gebouwd.
Aan het begin van het project was het de bedoeling dat de 400 km/u snelle en 1.000 pk sterke sportauto begin 2004 zou worden geïntroduceerd. Nu is dat dus opnieuw uitgesteld omdat "de techniek nog fijngeslepen moet worden".