Bugatti Veyron: "der Countdown läuft"
Nu kan het niet meer misgaan: in de tweede helft van dit jaar zal de Bugatti Veyron er werkelijk komen. Volgens de Duitsers het aftellen gestart. Op de Autosalon van Genève staat het definitieve productiemodel.
Bugatti heeft gepland dat begin mei de productie van de 0-serie begint. Het voortdurende uitstel van de supersportauto is te wijten aan de enorme krachten van het model: verschillende zaken, zoals de banden moesten goed worden getest voordat ze een plek konden krijgen op de Veyron.
De technische gegevens van de Bugatti 16.4 Veyron bestaan louter uit superlatieven: de motor is een W16 met een cilinderinhoud van 8,0-liter, hij heeft 4 turbo's en 64 kleppen. De Veyron heeft een vermogen van 1001 pk en een maximaal koppel van 1.250 Nm bij 2.250 tpm. Prestaties zijn nog niet vrijgegeven, maar Bugatti belooft een topsnelheid van meer dan 400 km/h. Van begrenzing, waarover door alle problemen even werd nagedacht, is dus geen enkele sprake.
Bugatti is met name erg trots op het remsysteem. De schijven zijn van carbon-kerakmiek. Wanneer vanaf snelheden boven de 200 km/h wordt afgeremd, verandert de achterspoiler in 0,4 seconden in een airbrake. De hoogste remdruk die het systeem aankan, is 180 bar. De remschijven hebben aan de voorzijde en diameter van 40 cm en aan de achterzijde van 38 cm.