Bugatti Veyron 16.4: rijdend laboratorium

Bugatti Veyron 16.4
Stukje bij beetje komt de introductie van de Bugatti Veyron 16.4 dichterbij. De lancering van deze hypersportauto werd maar tekens uitgesteld om de extreme techniek fijn te slijpen. De Veyron belooft een rijdend laboratorium te worden.
Stukje bij beetje komt de introductie van de Bugatti Veyron 16.4 dichterbij. De lancering van deze hypersportauto werd maar tekens uitgesteld om de extreme techniek fijn te slijpen. De Veyron belooft een rijdend laboratorium te worden.

De eerste belofte van Bugatti is in elk geval ingelost. De auto haalt een topsnelheid van meer dan 400 km/u. Onder toeziend oog van het Duitse keurmerkinstituut TüV haalde de Veyron op een testbaan van Volkswagen de 400 km/u.
Om de topsnelheid te halen moet de bestuurder – wanneer bijvoorbeeld een rit over het circuit wordt gereden - een extra sleutel aan de linkerkant van de bestuurdersstoel omdraaien. Zo controleert de auto bij 375 km/u zelf zaken als de bandenspanning voordat hij opstoomt naar de 400 km/u. Wanneer de extra sleutel wordt omgedraaid, verschijnt de tekst 'Top Speed' op het display in de cockpit. Op topsnelheid heeft de Veyron zichzelf zo verlaagd dat de voorzijde 6,5 cm boven het asfalt hangt en de achterzijde 7 cm.
In normale omstandigheden hangt het chassis 12,5 cm boven de grond. Boven de 220 km/u is dat aan de voorzijde nog 8 cm en achteraan 9,5 cm. Wanneer rustig wordt gereden zijn de diffusors op de auto gesloten en blijft de spoiler ingeklapt. Als de motor te warm wordt of als het sneller gaat dan 220 km/u, gaan de kleppen van de diffusors automatisch open en klapt de achterspoiler uit.
De Veyron bestuurder kan via bediening op het dashboard onder de 220 km/u zelf regelen hoeveel downforce de Bugatti genereert. Bij een tweede druk op de knop, regelt de Veyron zijn neerwaartse druk weer zelf.
De uitklapbare achterspoiler functioneert eveneens als luchtrem. Wanneer in de Veyron de 'Handling'-functie is ingeschakeld en er wordt geremd bij snelheden tussen de 200 en 375 km/u, klapt de achterspoiler binnen 0,4 seconden 113 graden in de rijrichting. Daardoor kan met name met de achterwielen flink harder worden geremd.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.