Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Bugatti Veyron 16.4: rijdend laboratorium

Bugatti Veyron 16.4: rijdend laboratorium
  • Nic de Boer
  • Nieuws
31 mei 2005 om 16:55
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Stukje bij beetje komt de introductie van de Bugatti Veyron 16.4 dichterbij. De lancering van deze hypersportauto werd maar tekens uitgesteld om de extreme techniek fijn te slijpen. De Veyron belooft een rijdend laboratorium te worden.
Stukje bij beetje komt de introductie van de Bugatti Veyron 16.4 dichterbij. De lancering van deze hypersportauto werd maar tekens uitgesteld om de extreme techniek fijn te slijpen. De Veyron belooft een rijdend laboratorium te worden.
De eerste belofte van Bugatti is in elk geval ingelost. De auto haalt een topsnelheid van meer dan 400 km/u. Onder toeziend oog van het Duitse keurmerkinstituut TüV haalde de Veyron op een testbaan van Volkswagen de 400 km/u.
Om de topsnelheid te halen moet de bestuurder – wanneer bijvoorbeeld een rit over het circuit wordt gereden - een extra sleutel aan de linkerkant van de bestuurdersstoel omdraaien. Zo controleert de auto bij 375 km/u zelf zaken als de bandenspanning voordat hij opstoomt naar de 400 km/u. Wanneer de extra sleutel wordt omgedraaid, verschijnt de tekst 'Top Speed' op het display in de cockpit. Op topsnelheid heeft de Veyron zichzelf zo verlaagd dat de voorzijde 6,5 cm boven het asfalt hangt en de achterzijde 7 cm.
In normale omstandigheden hangt het chassis 12,5 cm boven de grond. Boven de 220 km/u is dat aan de voorzijde nog 8 cm en achteraan 9,5 cm. Wanneer rustig wordt gereden zijn de diffusors op de auto gesloten en blijft de spoiler ingeklapt. Als de motor te warm wordt of als het sneller gaat dan 220 km/u, gaan de kleppen van de diffusors automatisch open en klapt de achterspoiler uit. De Veyron bestuurder kan via bediening op het dashboard onder de 220 km/u zelf regelen hoeveel downforce de Bugatti genereert. Bij een tweede druk op de knop, regelt de Veyron zijn neerwaartse druk weer zelf.
De uitklapbare achterspoiler functioneert eveneens als luchtrem. Wanneer in de Veyron de 'Handling'-functie is ingeschakeld en er wordt geremd bij snelheden tussen de 200 en 375 km/u, klapt de achterspoiler binnen 0,4 seconden 113 graden in de rijrichting. Daardoor kan met name met de achterwielen flink harder worden geremd.
  • Houd me op de hoogte over de Bugatti Veyron
  • Lees meer over supercars en sportscars
Bugatti Bugatti Veyron Supercars & Sportscars
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Bugatti Veyron specificaties
  • Bugatti Veyron occasions
  • Bugatti Veyron video's
Advies en informatie
  • Bugatti Veyron tests
  • Bugatti Veyron gebruikersreviews
  • Bugatti Veyron index
PREMIUM
Bugatti Chiron Sport - Posterstory

Bugatti Chiron Sport - Posterstory

Aan het einde van de zomer wist Bugatti voor het eerst de grens van 300 mijl te slechten. Om...

Lees meer
Bugatti Chiron Sport - Rij-impressie

Bugatti Chiron Sport - Rij-impressie

107

De Bugatti Chiron ging verder waar de Veyron eindigde. Vorig jaar onthulde het merk in Genève...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Terugblik: Bugatti Veyron snelste productieauto ooit

    Terugblik: Bugatti Veyron snelste productieauto...

    26
    • 28 april 2020
  • Nieuws
    Bugatti: ‘EB110 en Veyron goede investering’

    Bugatti: ‘EB110 en Veyron goede investering’

    26
    • 8 augustus 2019
  • Nieuws
    Laatste Bugatti Veyron coupé te koop

    Laatste Bugatti Veyron coupé te koop

    46
    • 13 december 2016
  • Nieuws
    Bugatti bevestigt Chiron als Veyron-opvolger

    Bugatti bevestigt Chiron als Veyron-opvolger

    17
    • 1 december 2015
  • Nieuws
    Waardig afscheid: Bugatti Veyron La Finale

    Waardig afscheid: Bugatti Veyron La Finale

    34
    • 2 maart 2015
  • Nieuws
    Officieel: Bugatti slijt laatste Veyron

    Officieel: Bugatti slijt laatste Veyron

    40
    • 23 februari 2015
  • Nieuws
    Aller- allerlaatste Bugatti Veyron in Genève

    Aller- allerlaatste Bugatti Veyron in Genève

    102
    • 6 februari 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Bugatti Chiron L'Ébé: laatste serie Chirons

    Bugatti Chiron L'Ébé: laatste serie Chirons

    11
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Bugatti levert eerste Centodieci af

    Bugatti levert eerste Centodieci af

    40
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Bugatti en Rimac aan de slag met volgende generatie hypercars

    Bugatti en Rimac aan de slag met volgende...

    • 31 maart 2022
  • Nieuws
    Bugatti Chiron Pur Sport extra speciaal door 'Sur Mesure'

    Bugatti Chiron Pur Sport extra speciaal...

    8
    • 9 december 2021
  • Achtergrond
    Het mysterie van de verdwenen Bugatti Type 57 SC - De Vluchtstrook

    Het mysterie van de verdwenen Bugatti Type...

    14
    • 14 november 2021
  • Nieuws
    Bugatti en Rimac officieel samengevoegd

    Bugatti en Rimac officieel samengevoegd

    10
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Über-Bugatti Bolide gaat in productie

    Über-Bugatti Bolide gaat in productie

    24
    • 14 augustus 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden