Brussel wil veiliger personenauto's
Noodremsysteem en rijbaanassistent verplicht
De commissie verwacht dat de prijzen voor auto's niet of nauwelijks zullen stijgen door de toevoeging van de snufjes.
Vrachtwagens moeten systemen krijgen die chauffeurs attenderen op voetgangers en fietsers. Brussel gaat de lidstaten bovendien helpen om te analyseren in welke gevaarlijke wegen geld moet worden gestoken om ze veiliger te maken. De maatregelen zouden tot 2030 tot 10.500 levens moeten redden en bijna 60.000 zwaargewonden moeten voorkomen.
De Europese Adviesraad voor Transportveiligheid (ETSC) verwelkomt de voorstellen en denkt dat er zelfs 25.000 doden kunnen worden voorkomen. De lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog over de plannen buigen. Na goedkeuring worden ze drie jaar later van kracht.
RAI Vereniging schaart zich achter de plannen van de Europese Commissie. ,,Het aantal verkeersslachtoffers moet verder omlaag. En dat kan ook'', zegt voorzitter Steven van Eijck van de brancheorganisatie van onder anderen autohandelaren. Hij wijst op systemen die de chauffeur ondersteunen door bijvoorbeeld automatisch de snelheid aan te passen of noodstops uit te voeren. Die kunnen volgens hem kop-staartbotsingen met 40 procent verminderen.