Britse overheid heroverweegt verplichte EV-verkoop

Beleid onder vuur

Vauxhall Vivaro en Vauxhall Combo

De Britse overheid wil het EV-beleid tegen het licht houden, omdat de verplichte percentages elektrische auto's die fabrikanten moeten verkopen niet bepaald realistisch blijken te zijn.

In het Verenigd Koninkrijk is enkele jaren geleden een nogal ambitieus beleid op poten gezet om de overstap naar volledig elektrische auto's te bespoedigen. Fabrikanten zijn er namelijk verplicht om de komende jaren steeds hogere percentages nieuwe volledig elektrische auto's te verkopen. Zo moet dit jaar 22 procent van de verkochte nieuwe auto's volledig elektrisch zijn en dat groeit de komende jaren naar 80 procent in 2030. Daarna mogen er alleen nog elektrische nieuwe auto's verkocht worden. De huidige regering wil het beleid herzien.

De deadline van 2031 lijkt overeind te blijven, zo bericht Autocar, maar de regering wil mogelijk een meer geleidelijke toename van het aandeel elektrische auto's in de verkoopmix dan eerder besloten. Dat er nu beweging in komt, is waarschijnlijk mosterd na de maaltijd voor de werknemers van de Stellantis-fabriek in Luton. Stellantis kondigde deze week aan die fabriek te willen sluiten, waarschijnlijk omdat de vraag naar de daar gebouwde elektrische busjes onvoldoende is. Stellantis was eerder bij monde van topman Carlos Tavares al kritisch op de situatie in het VK, omdat er wel een groot deel elektrische auto's verkocht moet worden, maar er verder onvoldoende prikkels zijn vanuit de overheid om de bereidheid tot aankoop bij het publiek op te voeren.

Lezersreacties (91)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.