AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Brake Assist System vanaf 2009'
De Europese Commissie heeft voorgesteld dat alle nieuwe auto's in de Europese Unie vanaf 2009 voorzien moeten zijn van een Brake Assist System (BAS).
Hiermee wil de Europese Commissie een hogere verkeersveiligheid bewerkstelligen. Zouden alle auto's een remassistent aan boord hebben, dan scheelt dit jaarlijks 1100 Europese verkeersdoden. Vooral het aantal voetgangersdoden zou drastisch dalen, aldus een woordvoerder.
Als BAS 'voelt' dat de bestuurder een noodstop wil maken, zorgt het systeem ervoor dat de remdruk maximaal is. Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de bestuurders in het geval van een noodstop te weinig remdruk genereert. Het systeem debuteerde in 1996 op de Mercedes S- en SL-klasse. Vanaf 1998 behoort het systeem tot de standaarduitrusting van alle auto's van het Duitse merk. Veel andere merken gebruiken het systeem tegenwoordig ook.
Als BAS 'voelt' dat de bestuurder een noodstop wil maken, zorgt het systeem ervoor dat de remdruk maximaal is. Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de bestuurders in het geval van een noodstop te weinig remdruk genereert. Het systeem debuteerde in 1996 op de Mercedes S- en SL-klasse. Vanaf 1998 behoort het systeem tot de standaarduitrusting van alle auto's van het Duitse merk. Veel andere merken gebruiken het systeem tegenwoordig ook.
Plaats een reactie
Lees ook
Test: Mercedes-Benz CLA - Voor het eerst elektrisch, hybride volgt
Nieuws
Deze Subaru Impreza heeft een paar heel moderne kenmerken - In het Wild
Nieuws
Tesla komt met extra lange en ruime Model Y
Nieuws
Van Tesla tot Mazda: deze Mercedes-hendel zit in talloze modellen
Nieuws