AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Brake Assist System vanaf 2009'
De Europese Commissie heeft voorgesteld dat alle nieuwe auto's in de Europese Unie vanaf 2009 voorzien moeten zijn van een Brake Assist System (BAS).
Hiermee wil de Europese Commissie een hogere verkeersveiligheid bewerkstelligen. Zouden alle auto's een remassistent aan boord hebben, dan scheelt dit jaarlijks 1100 Europese verkeersdoden. Vooral het aantal voetgangersdoden zou drastisch dalen, aldus een woordvoerder.
Als BAS 'voelt' dat de bestuurder een noodstop wil maken, zorgt het systeem ervoor dat de remdruk maximaal is. Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de bestuurders in het geval van een noodstop te weinig remdruk genereert. Het systeem debuteerde in 1996 op de Mercedes S- en SL-klasse. Vanaf 1998 behoort het systeem tot de standaarduitrusting van alle auto's van het Duitse merk. Veel andere merken gebruiken het systeem tegenwoordig ook.
Als BAS 'voelt' dat de bestuurder een noodstop wil maken, zorgt het systeem ervoor dat de remdruk maximaal is. Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de bestuurders in het geval van een noodstop te weinig remdruk genereert. Het systeem debuteerde in 1996 op de Mercedes S- en SL-klasse. Vanaf 1998 behoort het systeem tot de standaarduitrusting van alle auto's van het Duitse merk. Veel andere merken gebruiken het systeem tegenwoordig ook.
Plaats een reactie
Lees ook
Autotest
Deze auto's kwamen vanwege het verlangen naar een vijfde deur: Renault 20 vs. Saab 99 Combi-Coupé
Achtergrond
De Kia Carnival was zelfs nog groter dan de nieuwe PV5 personenbus
Autotest
Van bloemistenbus tot V6-monster: Daan bouwt ultieme T3 én ook nog Subaru-Porsche 356
Nieuws
Zo vergaat het de Mercedes-Benz CLK uit de Budgetbrigade
Reportage