BMW overweegt snellere versie 1-serie M Coupé
"Er is ruimte voor een CSL-versie van de 1-serie M Coupé", zo laat BMW product Manager James Morrison optekenen in het Britse magazine Car Dealer. "Tijdens de planning van het model waren we nog voorzichtig, maar nu blijkt dat de auto veel aandacht heeft getrokken. Als we er iets bijzonders mee kunnen doen, zoals een lichtgewicht CSL-model, nemen we dat zeker in overweging." In Groot-Brittanië kost de 1M ongeveer 40.000 pond, volgens Morrison zou een lichtere en snellere, maar daarom ook duurdere versie rond de 60.000 pond kunnen worden.
"Wellicht komt zo'n model er", stelt woordvoerder Mark Loojenga van BMW Nederland. "We zijn veel bezig met leichtbau, dat wordt steeds belangrijker. Misschien dat er in het verlengde daarvan een lichtgewicht versie van 1-serie M Coupé komt." Van de huidige generatie BMW M3 bestaat (vooralsnog) geen CSL-versie, maar er is wel een GTS-model met meer vermogen en minder gewicht, waarvan 250 stuks zijn gebouwd.
Herhaaloefening
Er bestaat al een lichtere versie van de 1-serie M Coupé, in de vorm van de BMW Safety Car (hierboven afgebeeld). Dit model werd eerder onthuld als de officiële safety car van het MotoGP-kampioenschap. De 340 pk sterke twinturbo zes-in-lijn motor is hetzelfde als in de gewone 1M, al is de motorkap voorzien van extra luchtsleuven. Ook kent deze auto de nodige aerodynamische upgrades, waaronder een fikse achterspoiler.
Nog belangrijker: men heeft bij de BMW Safety Car flink gewerkt aan het omlaag halen van het gewicht. Zo zijn de ramen van polycarbonaat, hebben de gewone voorstoelen plaatsgemaakt voor racekuipstoelen en is de achterbank vervangen door een rolkooi. Daarbij is er een titanium race-uitlaat gemonteerd en zijn ook de ophanging en de remmen aangepast voor circuitgebruik. Alles bij elkaar kan de Safety Car een voorbode zijn van de 1M CSL, als BMW besluit een dergelijk model in productie te nemen.