BMW i7 M70 xDrive: 660 pk en 1.100 Nm!

2.770 kilo in 3,7 seconden naar de 100 km/h

BMW i7 M70 xDrive
BMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M60 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M60 xDriveBMW i7 M60 xDriveBMW i7 M60 xDriveBMW i7 M60 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M60 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDriveBMW i7 M70 xDrive

BMW heeft de beursvloer van Auto Shanghai gekozen als podium om de nieuwe sportieve topversie van de i7 op te introduceren. De elektrische BMW i7 M70 xDrive is een knalharde M Performance-versie met 660 pk en maar liefst 1.100 Nm aan beestachtige elektrokracht.

Highlights BMW i7 M70

  • 660 pk en 1.100 Nm
  • Snelste elektrische BMW ooit
  • Tot 560 kilometer bereik

Tijdens de introductie van de nieuwe 7-serie en het elektrische derivaat daarvan - de i7 - maakte BMW al melding van de komst van een sportieve M Performance-versie. Die zou i7 M70 gaan heten en is nu als BMW i7 M70 xDrive aan het internationale publiek voorgesteld tijdens Auto Shanghai. Geheel volgens verwachting is hij aanzienlijk krachtiger dan de tot op heden krachtigste 544 pk sterke i7 xDrive60.

2.770 kilo in 3,7 seconden naar 100 km/h

De BMW i7 M70 xDrive heeft een systeemvermogen van maar liefst 660 pk en 1.100 Nm. Die krachten put de sportief ingestelde elektrische topsedan uit een 489 pk sterke elektromotor op de achteras en een 258 pk krachtig exemplaar op de vooras. Voor de volle 1.100 Nm moet je wel de M Sport Boost-modus én M Launch Control activeren. In de reguliere Sport Mode kom je met 1.015 Nm overigens ook helemaal niets tekort. Die newtonmeters zijn voldoende om de maar liefst 2.770 kilo wegende i7 M70 xDrive in 3,7 seconden aan een snelheid van 100 km/h te helpen. Daarmee is hij rapper dan de BMW i4 M50 en dat maakt de elektrische kolos tot de snelst sprintende elektrische BMW ooit. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/h.

In de bodem van de BMW i7 M70 xDrive zit een accupakket met een bruikbare capaciteit van maar liefst 101,7 kWh. Daar perst het beresterke bakbeest een actieradius van 488 tot 560 kilometer uit. Die maximale actieradius haal je volgens BMW alleen met de nieuwe Max Range-rijstand waarin het vermogen wordt gereduceerd en ook bepaalde comfortverhogende zaken worden uitgeschakeld. Snelladen kan met tot 195 kW.

BMW i7 M70 xDrive

BMW i7.

M

Geen M Performance-model zonder de nodige M-attributen en dus heeeft de M-divisie de i7 behoorlijk aangepakt. Die drukt zijn stempel op de ophanging, de stuurinrichting en de wijze waarop de krachten over de wielen worden verdeeld. Integral Active Steering en Executive Drive Pro zijn net als actieve rolstabilisatie met Active Roll Comfort standaard, hetzelfde geldt voor M-remmerij en 21-inch M-lichtmetaal. Vanbuiten herken je de M70 xDrive onder meer aan zijn M-typerende zijspiegels, zwarte accenten, sideskirts en een achterbumper met aan de onderzijde een diffuser. De sportiefste i7 is tevenbs in een speciale two-tonekleurstelling te krijgen waarin je nu ook speciale BMW Individual-kleuren kunt combineren.

BMW i7 M70 xDrive

BMW i7.

En vanbinnen? Ook daar ademt de BMW i7 M70 een M-sfeertje. De elektrische toplimo krijgt verlichte M-instaplijsten, M Merino-leer op het meubilair, een met leer bekleed stuurwiel en wie het wil kan ook een combinatie van Merino-leer en wol op de stoelen krijgen. Ook vindt BMW's Operating System 8.5 al zijn weg naar de M70 Drive.

In de tweede helft van dit jaar brengt BMW de i7 M70 op de markt. Specificaties voor de Nederlandse markt zijn er nog niet.

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.