BMW belicht nieuwe M5

xDrive 'met volledige achterwielaandrijving' mogelijk

BMW M5
BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5
Sinds het verschijnen van de G30-generatie van de 5-serie wacht autoland met smart op de komst van een nieuwe BMW M5. Vandaag is het BMW zelf dat de auto nader tegen het licht houdt!

Helaas, de nieuwe M5 is nog niet in zijn geheel onthuld, maar BMW laat wel al het een en ander weten over de technische kant van de nieuwe spierbundel!

Zo meldt BMW dat de nieuwe M5 geen achterwielaandrijver is, maar juist over xDrive (vierwielaandrijving) beschikt. BMW belooft de precisie van achterwielaandrijving, met de grip van vierwielaandrijving. Om maar meteen een grote zorg weg te nemen: het systeem is zo in te stellen dat ook volledige achterwielaandrijving mogelijk is! Wie het DSC-systeem (stabiliteitscontrole) uitschakelt, kan uit drie M xDrive-standen kiezen, waar RWD-mode er dus een van is. De overige standen heten 4WD en 4WD Sport.

Het hart van de M5 is een TwinPower 4,4 liter grote V8, in de basis hetzelfde blok als in de vorige M5, die gekoppeld is aan een nieuwe achttraps M Steptronic-transmissie. Hoe krachtig de achtcilinder is, houdt BMW nog even onder de pet. De vorige M5 schopte het tot 560 pk, waar zijn opvolger dus wel stevig overheen zal gaan. Wel laat BMW al weten dat de M5 een gemiddeld verbruik van 10,5 l/100 km moet kunnen halen en dat een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h, ongetwijfeld door de aanwezigheid van xDrive, sneller af te ronden valt dan in de vorige M5. Die laatste nam er 4,4 tellen de tijd voor. De huidige M550i, eveneens met xDrive, weet het klusje al sneller te klaren.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.