BMW 5-serie grote winnaar Goldene Lenkrad
21 auto’s in 7 categorieën beoordeeld
De BMW 5-serie haalde van alle 21 deelnemende auto’s de meeste punten bij het Goldene Lenkrad en was dus niet alleen de beste in zijn klasse, maar mag zich ook dé winnaar van 2024 noemen.
De collega’s van AutoBild en Bild am Sonntag reiken traditiegetrouw in november hun gouden sturen uit. Het Goldende Lenkrad is een prestigieuze erkenning, die al sinds 1976 jaarlijks wordt toegekend. Lezers van AutoBild en Bild am Sonntag selecteerden uit een lijst met 78 nieuwe of vernieuwde auto’s 21 kandidaten, die in zeven categorieën moesten strijden om de punten van een jury. De jury bestaat uit (oud-)coureurs, Duitse prominenten en welgeteld één buitenlander: de hoofdredacteur van AutoWeek.
De BMW 5-serie kreeg dus de meeste punten, maar we lopen alle klassen even met je door.
Kleine auto’s
1 Mini Cooper
2 Renault 5
3 Lancia Ypsilon
Uit het juryrapport:
“Het voelde als een reünie: Mini Cooper, Renault 5, Lancia Ypsilon. Drie grote namen uit de autogeschiedenis komen bij elkaar in de finale – alle drie zijn ze volledig nieuw en ditmaal elektrisch. Uiteindelijk gaat de Britse evergreen Mini er met het goud vandoor. Hij weet zich in de spannende strijd te onderscheiden doordat hij op de meeste punten steeds net iets meer overtuigt dan de andere twee. De Mini is immers doordrenkt met BMW-dna. Vooral als het op dynamiek aankomt, is de Mini de favoriet van de jury. Wendbaarheid, besturing, kracht – dat zijn altijd al de karaktertrekken waarom we van de Mini houden. En waarvoor we graag meer betalen dan voor andere auto's. Want ook met zijn prijs is de nieuwe Mini weer maximum.”
Compacte auto’s
1 Volkswagen Golf
2 Opel Frontera
3 Cupra Formentor
Uit het juryrapport:
“De lezers kozen bij de compacte modellen voor twee SUV's en een klassieke vertegenwoordiger in de finale. En degene die altijd als geen ander zijn stempel op deze klasse heeft gedrukt, krijgt het goud. De Golf 8.5 weet – zij het nipt – te winnen van de opgefriste Cupra Formentor en de nieuwe elektrische Opel Frontera. En dat doet hij met oude deugden. Hier een puntje, daar een puntje. Zijn balans laat het goud stralen. In geen enkel opzicht laat de Golf steken vallen.”
Middenklasse auto’s
1 Skoda Octavia RS
2 BMW X2
3 Volkswagen Tiguan
Uit het juryrapport:
“De BMW X2 (300 pk), Volkswagen Tiguan (272 pk) en Skoda Octavia RS (265 pk) zorgen voor flink wat spektakel. Veel vermogen, op geheel verschillende manieren geïnterpreteerd. Toch wint uiteindelijk ook een beetje het gezond verstand. Bijna punten die met dynamiek te maken hebben, gaan naar BMW. Hier is de X2 de baas in de ring. Maar hij duwt de Skoda Octavia, een doorlopende favoriet, niet echt uit de bocht. De Octavia blijft de BMW op de hielen zitten in de categorieën waar het om rijplezier gaat en heeft duidelijk de overhand op de Tiguan, die scoort met zijn rust en balans. De jury heeft een scherp oog daarvoor. Flinke winstpunten zijn er voor Skoda op het gebied van verbruik en vooral in de categorie prijs-kwaliteitverhouding. Zodra het om de portemonnee gaat, haalt de Octavia RS echt punten binnen. De jury is het erover eens: rijplezier hoeft geen fortuin te kosten.”
Hoge middenklasse auto’s
1 BMW 5-serie
2 Porsche Macan
3 Audi Q6 e-tron
Uit het juryrapport:
“BMW, Porsche en Audi: in de finale van de hogere middenklasse spreekt men Duits. Een ontmoeting op het hoogste niveau, met een winnaar die meer punten verzamelt dan welke andere kandidaat dan ook bij het Goldene Lenkrad 2024. De overwinning van de 5-serie Touring is zeker verrassend. Want de elektrische Macan, die trouw blijft aan de waarden van Porsche, domineert overal waar het om pure prestaties gaat. Dat op zich had al goud kunnen zijn. Maar de jury waardeert het totale plaatje. Juist hier laat de 5-serie nauwelijks steken vallen, scoort hij constant op het hoogste niveau en haalt uiteindelijk de Audi Q6 e-tron en Porsche in, vooral omdat hij in de categorieën verbruik en prijs-kwaliteitverhouding zijn puntenaantal aanzienlijk verhoogt.”
Topklasse auto’s
1 Porsche Taycan Turbo GT
2 Mercedes-AMG E53
3 Mercedes-Benz G500
Uit het juryrapport:
“Opnieuw drie Duitse finalisten: twee keer Mercedes, één keer Porsche. Samen goed voor 2.115 pk. Zo'n krachtshow heeft zelfs de Lausitzring zelden meegemaakt. Alleen al de super-elektrische Taycan levert meer dan 1.000 pk en laat de niet bepaald zwakke concurrentie uit eigen land ver achter zich. Natuurlijk, de vernieuwde, robuuste G500 is in dit veld meer een karakteristieke auto dan een dynamische leider. Maar zelfs de zeer krachtige Mercedes-AMG E 53 ziet meestal alleen de achterlichten van de Taycan GT Turbo. De jury geeft de hoogste cijfers voor alles wat de Taycan op het circuit laat zien. Krachtoverdracht, acceleratie, besturing, remmen – niet alleen de racecoureurs belonen deze prestaties.”
Sportieve auto’s
1 Porsche 911
2 Audi RS6 Avant
3 Lamborghini Revuelto
Uit het juryrapport:
“Porsche, Audi en Lamborghini strijden op gelijke hoogte in een verhitte race om de beste sportwagen van het jaar – met de 911 als zekere winnaar. Met 1.015 pk schiet de Lamborghini als een raket weg en wint hij op het gebied van acceleratie en krachtoverdracht, maar laat het afweten als het aankomt op de kosten. De Audi RS6 verliest de aansluiting bij de prestaties. Maar de iconische Porsche kan het op de een of andere manier allemaal. Vers gefacelift is het opnieuw het totale pakket dat de harten van de jury verovert. Als het gaat om dynamiek, gecombineerd met alledaagse bruikbaarheid, is de evergreen van Porsche in sportkringen nog steeds de maatstaf. De eeuwige golden boy, die nooit oud wil worden.”
Familieauto’s
1 Peugeot e-5008
2 Hyundai Santa Fe
3 Volvo EX90
Uit het juryrapport:
“De beoordeling van de familieauto’s is een spel zonder grenzen. Een Zweed, een Koreaan, een Fransman. Gekozen voor de finale door degenen die weten wat belangrijk is voor gezinnen – onze lezers. Als geld geen rol speelt en dromen zijn toegestaan, dan ligt de elektrische Volvo EX90 aan kop. Hij verzamelt veel punten, vooral als het om het rijden gaat, meer dan de Hyundai Santa Fe en de Peugeot e-5008. Maar hij is behoorlijk duur. Omdat de jury ook kan rekenen, is de Peugeot e-5008 uiteindelijk de gulden middenweg voor het gezin. De stijlvolle Fransman is een betaalbare elektrische auto met gevoel voor het dagelijkse leven. De e-5008 biedt plaats aan maximaal zeven personen, biedt comfort, behoorlijke prestaties en een duurzame elektrische aandrijving. Al met al is hij voor onze jury in 2024 de eerste keus als het gaat om de beste gezinsauto.”