Blik to the Future: BMW 2-serie Gran Coupe

Toch nog een kleine 'sedan'!

Blik to the future: BMW 2-serie Gran Coupé
In 2016 presenteerde BMW voor het eerst een sedanversie van de compacte 1-serie. De auto zou een uitstekende concurrent zijn voor de vierdeurs Audi A3 en de CLA van Mercedes-Benz, maar helaas: het model blijft voorbehouden aan de Chinese markt. In 2019 verschijnt er echter een 'kleine' vierdeurs-BMW die w...

Waarom die 1-serie sedan nooit naar Europa is gekomen, zullen we nooit weten, maar BMW zal het gaatje in het overvolle gamma binnen afzienbare tijd gaan opvullen. Mercedes-Benz en Audi laten zien dat er wel degelijk markt is voor compacte sedans, al is de CLA volgens Mercedes geen sedan, maar een vierdeurscoupé. Die term zal BMW ongetwijfeld eveneens uit de kast trekken als de 2-serie Gran Coupé wordt onthuld. De auto is de derde Gran Coupé in het gamma en verhoudt zich tot de volgende 1-serie als de 4-serie Gran Coupé tot de 3-serie en de 6-serie Gran Coupé tot de 5-serie. Een lagere, sportievere en duurdere variant met een vloeiende daklijn en een uitstekende 'kont' dus. Met die kont is wat bijzonders aan de hand, want waar BMW bij de 4-serie kiest voor een grote, boven de achterruit openende klep en zo een 'liftback' creëert, krijgt de 2-serie Gran Coupé een kleinere sedanklep mee. Dat is opmerkelijk, want de ver naar achteren eindigende achterruit en de extra zijruitjes achter de achterportieren suggereren dat het hier om een vijfdeurscarrosserie gaat. Om te voorkomen dat de laadopening te klein wordt, kiest BMW voor een bijzonder lage tildrempel. De klep eindigt diep in de bumper en de kentekenplaat krijgt helemaal onderaan het 'luik' een plekje.

Verder naar voren vertoont de 2-serie Gran Coupé steeds meer overeenkomsten met de nieuwe 1-serie, die voor de tweede helft van 2018 op de rol staat. Net als bij die hatchback lijkt de carrosserie van de langgerekte '2' sterk voorover te leunen. De voorzijde is dus behoorlijk laag, wat wordt geaccentueerd door sterk naar elkaar toe 'leunende' koplampen, een laag gepositioneerde grille en een overhang aan de voorzijde die wat langer is dan we van BMW gewend zijn. Dat is een hint naar de technische basis van de compacte sportieveling. Inderdaad: ook deze 'kleine' BMW komt hoogstwaarschijnlijk op het UKL-platform te staan en zal daarmee een voorwielaandrijver zijn. Bij de Tourer-versies van de 2-serie en de X1 is dat nu al het geval, maar vanaf de komende modelwissel geldt dat dus ook voor de resterende compacte BMW's. Gelukkig weten de genoemde modellen aan te tonen dat het verhuizen van de aangedreven as sportieve rijeigenschappen niet in de weg hoeft te staan, al zal de trouwe BMW-liefhebber alsnog even moeten slikken.

Of er naast de Gran Coupé ook weer tweedeurs coupé- en cabrioletversies met de naam 2-serie verschijnen, is nog even afwachten. Als sportieve 'rij-ijzers' zijn die auto's het aan hun stand verplicht om het motorvermogen naar de achterwielen te sturen, maar het is zeer de vraag of BMW die investering wil doen voor een relatief onbelangrijk niche-model.

PRIVATE LEASE BMW 2-serie

Alphabet
BMW 218i Gran Coupé Business Edition (4D/7A)
€ 799
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.