Blik to the Future: BMW 2-serie Coupé

Geschiedsgetrouw

BMW 2-serie Coupé toekomst
AutoWeek 32 2020
AutoWeek 32 2020

Je leest het in AutoWeek 32 2020

De afzwaaiende BMW 2-serie Coupé is volgens de puristen de enige 2-serie die nog volgens het juiste principe in elkaar steekt: een sportief gelijnde auto met achterwielaandrijving. Voor diegenen is er goed nieuws: de nieuwe 2-serie Coupé houdt daaraan vast.

De 1-serie, de 2-serie Active Tourer en zelfs de 2-serie Gran Coupé zijn allemaal voorwielaangedreven. Uiteraard kun je met xDrive ook de achterwielen nog mee laten doen, maar in beginsel wijken ze dus af van een filosofie van BMW die zo oud is als de weg naar Rome. Daarvan afwijken is vloeken in de kerk, vinden sommigen. ‘Een BMW hoort achterwielaandrijving te hebben’. Voor die puristen is er goed nieuws: voor de nieuwe 2-serie Coupé maakt BMW een uitzondering op de nieuwe regel onderin het modellengamma.
De 2-serie Coupé komt namelijk op een andere basis te staan dan zijn 1- en 2-serie-broertjes. Terwijl die gebouwd zijn op het UKL-platform, pakt BMW voor de 2-serie Coupé de CLAR-basis erbij. Jazeker, de basis waarop ook grote broer 3-serie rust. Voor de 2-serie wordt ongetwijfeld een wat kortere variant gebruikt, maar het belangrijkste is dus dat dit dezelfde configuratie mogelijk maakt als bij de huidige 2-serie. Alle krachten naar achteren, of bij de versies met xDrive naar alle vier de wielen.

Lagere neus

De basis is dus trouw aan hoe het ooit bij de heerlijke 1-serie Coupé begon en dat geldt in grote lijnen ook voor het uiterlijk. De huidige 1-serie en de verschillende versies van de 2-serie hebben allemaal wat plompere vormen dan voorheen. Dat zorgt vooral bij de 2-serie Gran Coupé voor een opvallend geheel, met een vrij forse, hoge neus en daarachter juist een strakker gelijnd koetswerk. Bij de Coupé wordt het allemaal wat meer in één lijn getrokken. Die krijgt gewoon weer een vrij rank gevormde, lagere neus, gevolgd door de bekende betrekkelijk compact opgezette coupélijnen.
Toch is het uiteraard geen één op één evolutie van de huidige 2-serie Coupé. Zo krijgt de nieuwe generatie koplampen die in verhouding tot de rest van de neus een stuk kleiner ogen, al komt dat voor een groot deel vooral door de flink forsere grille. Aan de achterzijde oogt het wat vertrouwder, al is de verlichting qua indeling ook helemaal volgens het actuele  ontwerpprincipe van BMW, met de in diverse bochten gewrongen achterlichten. Daarbij doorsnijden de zijkanten van de achterklep voortaan de lichtunits voortaan.

Zescilinder

Hoewel de 2-serie Coupé op een andere, meer op sportief rijden gerichte basis staat, mag je erop rekenen dat ook de Coupé qua motorisering redelijk bescheiden begint. Waarschijnlijk start het aanbod bij de 218i, met een 140 pk  viercilinder. Voor de dieselaars begint het waarschijnlijk bij de 116 pk 216d óf de 150 pk leverende 218d. In tegenstelling tot de 2-serie Gran Coupé mogen we echter ook zescilinders op de bestellijst verwachten. Die treffen we dan in de opvolger van de M240i en draagt mogelijk opnieuw die aanduiding. In de uitgaande 2-serie Coupé is die goed voor een vermogen van 340 pk. Helemaal bovenin het aanbod komt waarschijnlijk weer een M2 Coupé. Die levert tegen de 400 pk terwijl de  Competition daar zelfs nog overheen gaat. We dromen vrolijk door, want als het écht feest is, komt er ook weer een M2 CS met pakweg 450 pk.

Wie niet kan wachten tot het zover is, heeft pech. De 2-serie Coupé is recent voor het eerst, en dan nog nog zwaar gecamoufleerd, in de buitenlucht gespot. Voorlopig staat hij dus nog wel even in de kraamkamer bij BMW. Reken maar op een onthulling kort na de jaarwisseling. Ergens in het voorjaar van 2021 vindt de nieuwe 2-serie Coupé dan vermoedelijk zijn weg naar de showrooms.

PRIVATE LEASE BMW 2-serie

Alphabet
BMW 218i Gran Coupé Business Edition (4D/7A)
€ 799
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.