Bijna vergeten MPV met zeven zitplaatsen kost algauw nog €8.000 tot €10.000, maar wat een ruimte
Grootste zevenzitters
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Regelmatig veel passagiers mee die het graag ruim zien? Dan is een fullsize-MPV het aangewezen vervoermiddel. Ook dit is weer zo’n categorie auto’s die zo goed als uitgestorven is. Als occasion leven ze een zieltogend bestaan, want niet goedkoop in onderhoud en best onhandig in de stad. Een vergeten groep, zogezegd. Daarom geven wij ze hier nog eens een podium om te schitteren, want voordelen bieden ze ook beslist.
Bij een fullsize-MPV gaan de gedachten vaak meteen uit naar vaandeldragers Renault Espace en Chrysler Voyager, de stamvaders van dit segment. Daarom ditmaal aandacht voor de wat minder bekende modellen. Wie echter denkt dat je daarmee spekkoper bent, heeft het helaas mis. De vraagprijzen zijn ook voor meer ervaren exemplaren niet mals.
Fiat Ulysse 2.0 16V – 2006 – 155.933 kilometer – €9.990
Om de Espace en de Voyager van repliek te dienen, brachten PSA en Fiat gezamenlijk in 1994 het kwartet Citroën Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta en Peugeot 806 uit. De kubusachtige busjes hadden enig succes, maar kwamen feitelijk te laat op de markt. Toch verscheen in 2002 de tweede generatie, nu C8, Phedra en 807 geheten. De Ulysse hield zijn naam. Ten opzichte van hun voorgangers waren ze een stuk forser en minder hoekig vormgegeven, terwijl de schuifdeuren bleven. Groot succes bleef ook nu uit; de compactere MPV (Scénic, Zafira, Verso…) had het stokje overgenomen.
Dat ze desondanks niet voor weggeefprijzen van de hand gaan, bewijst deze Fiat Ulysse: negentien jaar oud, anderhalve ton op de – in het midden geplaatste – klok en toch nog een vraagprijs van tien mille, waarbij geen woord over garantie. Aan de andere kant ziet de 41-SL-TZ er vanbuiten en vanbinnen nog keurig uit. Best opmerkelijk, want wij denken dat wie een auto met acht zitplaatsen aanschaft deze ook (bijna) allemaal gebruikt. Een rustig leventje zal deze occasion bij zijn drie voormalige eigenaren vermoedelijk dus niet hebben gehad. Zou je zoveel mogelijk stoelen verwijderen, dan blijft er bijna drie kuub laadruimte over. Gigantisch, en dat voor de relatief bescheiden 2.0-16V van Peugeot. Met acht man aan boord hebben diens 136 paarden er een aardige kluif aan. Toch is het geen zwak torretje, want aan de haak mag bijna 1.800 kilo geremd. De aanbieder noemt geen uitrustingsvariant, maar gelet op de voorzieningen (onder meer cruise control en klimaatregeling, licht-, regen- en parkeersensoren en ook het optionele navigatiesysteem is present) denken wij dat dit topmodel Emotion is. De Ulysse is een prettig zittende en comfortabel verende MPV, die zich met een bescheiden onderstuur in bochten manifesteert als een stabiele kompaan. Smetjes zijn het windgeruis bij snelwegtempo en voor volwassenen houdt de enigszins lastig bereikbare derde zitrij niet over.
Signalement
Merk Fiat
Type Ulysse 2.0 16V Emotion
Bouwjaar februari 2006
Kilometerstand 155.933
Vraagprijs €9.990
Waar te koop? Autohuis Zeewolde, Zeewolde
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.997 cc
Max. vermogen 100 kW/136 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 190 Nm bij 4.100 tpm
Leeggewicht 1.545 kilo
Bagageruimte 324 l/830 l/2.948 l
Max. aanhanger geremd 1.775 kilo
Gem. verbruik 1 op 11,0 (NEDC)
0-100 km/h 11,2 s
Topsnelheid 185 km/h
Seat Alhambra 1.4 TSI Reference – 2011 – 222.784 kilometer – €7.950
Heb je aan zeven zitplaatsen genoeg en ligt €10.000 boven je budget, dan wacht in Drenthe een Seat Alhambra die niet alleen twee mille goedkoper, maar ook liefst vijf jaar jonger is dan de Italiaan. Wel is de Spanjaard behept met een hogere kilometerstand, die door vijf ex-bezitters op de – hier recht voor de bestuurder geplaatste – klok is gezet. Daarmee zijn we er nog niet helemaal, want alhoewel de Alhambra nog iets groter is dan de Ulysse biedt hij binnenin net wat minder ruimte. Ook de krachtbron is kleiner, maar wel voorzien van een turbo. Daarmee is deze MPV zowel sneller als zuiniger dan de Ulysse. TSI-motoren uit vroegere bouwjaren hadden de nodige kwaliteitsproblemen, maar gezien de kilometerstand menen we dat het ergste leed (dankzij een revisie?) wel geleden zal zijn. Evengoed is het ook hier jammer dat over garantie niet wordt gesproken.
De Alhambra is het product van de samenwerking tussen de Volkswagen Group en Ford, van waaruit in 1996 (dus ook aan de late kant) tevens de Ford Galaxy en de Volkswagen Sharan het licht zagen. Pas in 2010 kwam de tweede generatie (nu met schuifdeuren in plaats van gewoon openende achterportieren) en daar is de 30-PVL-5 een exponent van, en wel instapper Reference. Dat ‘instapper’ moet je met een korreltje zout nemen, want hij biedt evenveel goodies als de Fiat. En met voorzieningen als hill assist, bandenspanningscontrolesysteem, start-stopsysteem en zesbak toont de Alhambra zijn lagere leeftijd.
Het rijgedrag is niet opzienbarend, maar solide. Je moet de auto provoceren om hem van zijn baan te krijgen. Daarbij helt hij niet extreem over en deint hij nauwelijks na. Scherp rijdt hij echter niet. Je merkt dat je met een behoorlijk gewicht onderweg bent (bij inhaalacties en klimwerk is terugschakelen noodzakelijk), dus het is geen Spaanse peper. Frivool vormgegeven is hij evenmin, terwijl de Ulysse beter geconserveerd lijkt te zijn.
Signalement
Merk Seat
Type Alhambra 1.4 TSI Reference
Bouwjaar april 2011
Kilometerstand 222.784
Vraagprijs €7.950
Waar te koop? Autobedrijf Kraeima & Scheper, Beilen
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.390 cc, turbo
Max. vermogen 110 kW/150 pk bij 5.800 tpm
Max. koppel 240 Nm bij 1.500 tpm
Leeggewicht 1.623 kilo
Bagageruimte 267 l/809 l/2.430 l
Max. aanhanger geremd 1.800 kilo
Gem. verbruik 1 op 13,9 (NEDC)
0-100 km/h 10,7 s
Topsnelheid 197 km/h
Kia Carnival 2.7 V6 EX – 2008 – 164.527 kilometer – €5.499
C8, Galaxy, 807, Espace, Sharan... Ze gaan nog voor goed geld weg. Bovenstaande Alhambra lijkt qua prijs-prestatieverhouding gunstiger te liggen dan de Ulysse, maar als ook de Spanjaard boven budget ligt, dan zou je het kunnen zoeken in het hoekje van de vergeten modellen uit het Verre Oosten. Want wie kent de Hyundai Trajet of de Mazda MPV nog? De vaak Amerikaanse inslag (uiterlijk, weggedrag) maakte van deze ruimtereuzen winkeldochters, wat uiteraard niets zegt over de betrouwbaarheid, want dat zat vaak wel snor – in tegenstelling tot de Espace …
Voor nog eens 2,5 mille minder dan de Alhambra vonden we deze Kia Carnival, die qua leeftijd tussen de andere twee in zit en maar weinig méér heeft afgelegd dan de Spanjaard. Wij vermoeden dat de naam Carnival nog te veel doet denken aan de eerste generatie, want die was qua raffinement niet om over naar huis te schrijven. Zijn opvolger was meer bij de tijd, dus een nadere kennismaking waard. Om te beginnen huist in deze zware jongen een V6 van 2,7 liter. Past bij zo’n reisbus, terwijl de dorst gelukkig niet zo heel veel groter dan die van de Fiat lijkt te zijn. Ook mooi: de uitrusting, want die ligt eveneens op het niveau van de Ulysse, plus elektrische schuifdeuren en automatisch inklapbare buitenspiegels. In het interieur zeven losse stoelen, die allemaal verschuif- en uitneembaar zijn. Dat laatste is even een werkje, want ze zijn zwaar. Bouwkwaliteit en materiaalgebruik zijn gewoon netjes, meer niet.
Met de eerste generatie in het achterhoofd is rijden best een verrassing, want voor zo’n kloeke auto stuurt hij gewoon goed. Hij heeft geen last van overdreven overhellen of duiken; de afstemming van vering en demping is prima gekozen, ook op slecht wegdek. De besturing werkt precies, maar goed contact met de voorwielen ontbreekt. Al met al best een evenwichtige MPV, deze Carnival. Helaas ook hier geen woord over garantie.
Signalement
Merk Kia
Type Carnival 2.7 V6 EX
Bouwjaar maart 2008
Kilometerstand 164.527
Vraagprijs €5.499
Waar te koop? Autovakmeester R.J.O. Automotive, Rucphen
Technische gegevens
Motor V6, 2.656 cc
Max. vermogen 139 kW/189 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 249 Nm bij 4.000 tpm
Leeggewicht 1.924 kilo
Bagageruimte 364 l/n.b./n.b.
Max. aanhanger geremd 2.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 9,3 (NEDC)
0-100 km/h 11,7 s
Topsnelheid 192 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
In welke MPV zou jij het halve voetbalelftal willen vervoeren?
Wat deze drie portretten ons heeft geleerd, is dat het loont om te kijken naar minder bekende vierwielers als het budget geen prijzige occasion toelaat. Vaak wordt dat gezegd, maar nu zien we het ook in de praktijk. De Carnival lijkt namelijk de beste prijs-prestatieverhouding te hebben, al moet je niet schrikken van zijn dorst en is het uitnemen van het meubilair (voor het vervoeren van mountainbike, kast of iets dergelijks) best een karwei. Plus: waar laat je het? Dan zijn de te verzinken achterstoelen van de Alhambra een prettiger oplossing, terwijl de Ulysse de tand des tijds het beste lijkt te hebben doorstaan. Wat zou jouw keuze zijn?
Had je deze auto's al gezien?

Seat Alhambra 1.4 TSI Businessline Executive 7p | Cruise control | Panoramadak | Bluetooth | NAVI | Trekhaak | Elektrische Schuifdeur |
- 2013
- 203.038 km

Seat Alhambra 1.4 TSI Highline! Camera! Navi! 7-Persoons!
- 2014
- 135.958 km

Seat Alhambra 1.4 TSI Style Airco Cruise control Navigatie Schuifdeuren Dealer Onderhouden! Inruil Mogelijk!
- 2011
- 160.889 km