Bijna een derde bedrijven in Nederland met wagenpark verplicht elektrische auto

'Duurzaamheidsbeleid werkgever is belangrijkste aanjager voor elektrische auto'

Volvo EX30

Bijna één op de drie bedrijven in Nederland met een wagenpark verplicht zijn werknemers die een zakelijke auto mogen rijden in een elektrische auto te stappen. Dat en meer blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO).

30 procent van de bedrijven in Nederland met een wagenpark hanteert een maximale CO2-uitstoot van 0 gr/km. Twee jaar geleden hanteerde 15 procent van de bedrijven in Nederland een dergelijk beleid. In 2023 daalde dit met één procentpunt naar 14 procent. Dit jaar is dat echter stevig toegenomen. Uit het Nationaal Zakelijke Mobilieitsonderzoek blijkt dat maar liefst 30 procent van de bedrijven met een wagenpark de maximale CO2-uitstoot voor het wagenpark beperkt tot 0 gr/km. Kortom: ongeveer een derde van de bedrijven met een wagenpark wil dat medewerkers enkel voor een elektrische auto kiezen. Van de bedrijven met een wagenpark die meer dan 1.000 werknemers hebben, hanteert maar liefst 60 procent een EV-verplichting.

Volgens het onderzoek stapt het merendeel van de zakelijke rijders die nu niet, maar straks wel elektrisch rijden dat niet vooral uit financiële of morele beweegredenen, maar omdat de werkgever hen daar feitelijk toe verplicht. 'De aanjager van de elektrische auto is niet meer de overheid maar het duurzaamheidsbeleid van de werkgever", lezen we in het onderzoek.

Dit jaar is 32 procent van het wagenpark van bedrijven volledig elektrisch. Vorig jaar werd verwacht dat dat percentage dit jaar op 39 procent zou liggen. De elektrificatie van de wagenparken van bedrijven in Nederland gaat dus langzamer dan voorspeld. De ondervraagde bedrijven geven aan dat omstreeks 2030 dik 60 procent van het wagenpark elektrisch zal zijn.

Minstens zo interessant: driekwart van de zakelijke rijders die nu EV-rijdt, zegt voor zijn volgende zakelijke auto opnieuw voor een elektrische gaan. Een kwart kiest voor een auto met een ander type aandrijflijn. De zakelijke rijders die de elektrische auto laat voor wat het is, kiest vooral vanwege de behoefte aan een grotere actieradius (65 procent) voor een andersoortige aandrijflijn. 66 procent van de EV-rijders die voor een ander type aandrijflijn kiest, zou volgens het onderzoek wél elektrisch blijven rijden als de actieradius van EV's flink is verbeterd. Ook interessant: financiële prikkels wordt door 44 procent genoemd als een van de belangrijkste redenen om (weer) elektrisch te gaan rijden.

Het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek is een jaarlijks in opdracht van Automotive Management, VNA en RDC door VMS door VMS Insight uitgevoerd onderzoek waarin - je verwacht het niet - vooral de status quo rond zakelijke mobiliteit in kaart wordt bracht.

Lezersreacties (176)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.