Bijltjesdag voor Maybach nadert
Daimler-baas Dieter Zetsche heeft verteld aan het vakblad Automotive News dat er op 1 juli een beslissing wordt genomen over het voortbestaan van Maybach. Als het merk blijft bestaan, wordt samen met Aston Martin een nieuwe limousine ontwikkeld. "De kans op een positieve beslissing is groter als we kunnen samenwerken met een partner," vertelt Zetsche.
Aston Martin meldde zich onlangs voor een samenwerking met Daimler. De Britten zouden onder meer de twaalfcilinders en zeventraps automaten van Mercedes willen gaan gebruiken. Daarbij zijn ook gesprekken op gang gekomen over de ontwikkeling van een nieuwe Maybach en dat die wellicht ook bij Aston Martin wordt gebouwd.
Daimler heeft inmiddels een concept van de nieuwe limousine klaar en wacht nu dus op een beslissing daarover. Als er groen licht komt, wordt die op de IAA in Frankfurt getoond. In de huidige Maybach is een miljard dollar ontwikkelingskosten gestoken. "Dat was geen goede investering voor een model dat in zulke kleine aantallen wordt gebouwd."
Maybach, dat weer bestaat sinds 2002 en opereert in de klasse van Rolls-Royce en Bentley, had eigenlijk 1.500 auto's per jaar moeten verkopen. Vorig jaar zijn echter nog maar 157 auto's geproduceerd – en dat terwijl hij in 2010 ook nog werd gefacelift. De Nederlandse importeur wil niet zeggen hoe veel Maybachs er jaarlijks bij ons worden verkocht. "Hou het maar op enkele exemplaren per jaar."