Bij deze top-BMW betaalde je nog bij voor 'witte knippers'
Tot €1.150 extra!
Tegenwoordig gaat het bij het samenstellen van een nieuwe auto al snel over accugrootte of panoramadaken, maar ooit was de kleur van de knipperlichten een hele belangrijke. Dat gold vooral bij BMW, en wij denken te weten wat de laatste nieuwe BMW was waarbij je die keuze moest maken.
Jawel: er was een tijd waarbij je als klant zelf kon kiezen welke kleur het glas van de knipperlichten had. We praten dan met name over de jaren 90 en de eerste jaren van de 21e eeuw. Annu nu is het bijna niet meer voor te stellen, want er is eigenlijk geen auto meer waarbij de richtingaanwijzers hun oranje kleur ‘in ruste’ al vrijgeven. Met ledlampen achter kleurloos of rood glas is alles mogelijk, en dat geeft een auto een strakke en opgeruimde uitstraling.
Rond de eeuwwisseling was dat nog heel anders. Een oranje lamp zat niet zelden ook achter een oranje glaasje, waardoor koplampen twee duidelijk te onderscheiden kleuren hadden en achterlichten zelfs drie. ‘Eerlijker tijden’, horen we de puristen al zuchten, maar reken maar dat ook in die tijd veel autokopers liever een wat strakkere uitstraling hadden. Facelifts leverden in de jaren niet zelden ‘heldere’ of witte knipperlichtglaasjes op, terwijl andere fabrikanten ervoor kozen om goedkopere en duurdere uitvoeringen op deze manier van elkaar te onderscheiden.
Zelf kiezen
BMW maakte het nog bonter. Hier kon je jarenlang zelf kiezen voor witte knipperlichtglaasjes, tegen forse bijbetaling wel te verstaan. BMW is hiervan met afstand het bekendste en grootste voorbeeld. Verschillende generaties van de 3- en 5-serie, maar ook de eerste X3 en eerste X5 boden de keuze tussen witte en oranjekleurige knipperlichtglaasjes. BMW was daarin erg consequent en bracht het onderscheid dus niet alleen aan voor- en achterzijde aan, maar ook bij de minuscule zijknippers in het voorscherm.
Bangle-revolutie
Aan de diversiteit op het gebied van BMW-knippers kwam een einde toen designbaas Chris Bangle vanaf 2001 een ware design-revolutie doorvoerde en de klassieke BMW-designtaal resoluut de deur wees. Strakkere en grotendeels met leds gevulde lichtunits waren een belangrijk onderdeel van de nieuwe BMW-stijl en betekende bij de 3-serie-, 5-serie en de SUV’s van BMW meteen het einde van de keuzemogelijkheden. Lichtunits waren vanaf nu zo kleurloos mogelijk, zij het uiteraard nog wel rood aan de achterzijde.

Ondanks de meerprijs zijn veruit de meeste 7-series zo afgeleverd: met witte knippers.
Uit het hele BMW-aanbod is er eigenlijk maar één BMW die de oranje knipperlichten uit oude tijden mocht houden na de Bangle-revolutie: de 7-serie. In mindere mate geldt het ook voor de X3, maar die was toch nog veel meer van de oude stempel. De 7-serie van generatie E65 en E66 (dat is de langere variant) bleven tot de facelift van 2005 leverbaar met de traditionele ‘knipperkeuze’, en dat ongeacht de uitvoering. Een Nederlandse prijslijst hebben we niet meer kunnen achterhalen, maar een Duitse prijslijst uit 2003 onthult hoe dat in zijn werk ging. Alle versies, van de bescheiden 730i tot de 760Li, kregen standaard oranjekleurige richtingaanwijzers. Wie wit wilde, moest flink bijbetalen. De optie ‘Weiße Blinkleuchten’ stond in 2003 voor minstens €880 op de prijslijst, of €1.150 als je het in combinatie met xenonkoplampen wilde. Dat weerhield kopers overigens totaal niet, want oranje knippers op een E65 zijn zo zeldzaam dat ondergetekende ze alleen al daarom extra charmant vindt. En omdat dit één van de laatste BMW is waarbij het überhaupt kon, uiteraard.

Een forse meerprijs voor witte knippers in 2003.