Bij de Smart ForFour leverde Brabus nog echt ambachtelijke tuning

Mitsubishi Colt CZT-motor gekieteld

Smart forfour Brabus

Het begrip Brabus manifesteert zich duidelijk in het aanbod van het herboren Smart, dat het opwaarderen van de topmodellen net als in het verleden overlaat aan de bekende Duitse tuner. De Smart ForFour Brabus uit 2005, is dan ook een verre voorganger van de nieuwe Smart #3 Brabus.

Wie als jongste is geboren in een kroostrijk gezin heeft vast weleens meegemaakt dat een te krap geworden broek, trui of jas van een oudere broer of zus naar hem of haar werd doorgeschoven. Met een beetje geluk was het nog in de mode. Zoiets lukt niet altijd, zoals in het uitzonderlijke geval dat de jonge ontvanger bijna tweemaal zo groot is als de oude gever. Natuurlijk doelen we op Smart, dat op het lumineuze idee kwam om alle kenmerkende designelementen van de piepkleine ForTwo te transformeren naar de veel grotere ForFour. Smart zou haar ForTwo-klanten bij gezinsuitbreiding zo niet verliezen aan andere merken. Goed bedacht, maar het was vragen om moeilijkheden. Moeder DaimlerChrysler keek al snel aan tegen een te duur productieproces (van onder meer de grote kunststoffen carrosseriedelen), terwijl de klanten niet begrepen waarom de behoorlijk prijzige, grotere Smart vanbinnen en -buiten evenveel hard plastic had als de ForTwo. Om kort te gaan: het werd een flop van jewelste. De ForFour hield het maar iets meer dan twee jaar vol. Jammer, want het was een aparte verschijning. En spijtig ook voor NedCar, dat hem samen bouwde met de Mitsubishi Colt, de auto waarvan de ForFour zijn techniek leende. Een jaar voordat de stekker eruit ging, bracht Smart een feestelijke Brabus-uitvoering. Dat was traditie bij het merk. Brabus koos logischerwijs voor de bij Mitsubishi beschikbare 1.5-turbomotor van de Colt CZT, maar tunede het blokje van 150 naar 177 pk en van 210 naar 230 Nm. Dat leverde een serieus snelle ForFour op, die profiteerde van zijn bescheiden gewicht van maar 1.090 kilo.

De nieuwe Smart #3 Brabus zie je in gedachten schuddebuiken om zulke cijfertjes. Hij moet royaal 800 kilo meer meetorsen, maar windt de ForFour dankzij zijn enorme elektrokracht spelenderwijs om zijn vinger. De ForFour Brabus is op zijn beurt een klassieker in spé. Alleen al om de manier waarop hij op die prachtige dikke wielen staat, zou je hem in je garage willen hebben. Goed op slot, want stel je voor dat iemand op een kwaad moment oordeelt dat jij dit heerlijke stuk speelgoed bent ontgroeid!

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Signalement

Merk Smart
Model forfour 1.5 Brabus
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.185

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.468 cc
Maximaal vermogen 130 kW / 177 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.752 mm / 1.684 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.090 kg
Laadvermogen 480 kg
Banden voor205/40R17Prijzen
Banden achter225/35R17Prijzen
Topsnelheid 221 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.