Bentley Continental geëlektrificeerd door Lunaz
Eerder dan Bentley zelf
Na elektrische varianten van de klassieke Rolls-Royces en de oer-Range Rover introduceert de Britse firma Lunaz nu een elektrische conversie van de klassieke Bentley Continental. De ombouw wordt beschikbaar voor meerdere carrosserievarianten.
Lunaz is er met de naar EV omgebouwde Bentley Continental eerder bij dan Bentley zelf. Het eerste volledig elektrische model van de Britse fabrikant laat namelijk nog tot 2025 op zich wachten. Tot het zover is kunnen klanten die in de markt zijn voor een elektrische Bentley zich wenden tot Lunaz. Het bedrijf voert de elektrische conversie uit op de klassieke modellen Continental S1, S2 en S3, gebouwd tussen 1955 en 1965. Zowel de coupé als de sedan kan desgewenst een elektrische harttransplantatie krijgen. Hiervoor worden de oldtimers compleet gerestaureerd en vanaf de basis opnieuw opgebouwd, waarbij Lunaz onder meer het chassis en de remmen eveneens opwaardeert. Verder krijgt de Bentley verbeterde airconditioning en een infotainmentsysteem met Apple CarPlay aan boord. Technische specificaties, zoals de grootte van het accupakket en het vermogen, geeft Lunaz niet prijs.
Dat dit een kostbare aangelegenheid is, laat zich raden. Een elektrische Rolls-Royce van Lunaz kost omgerekend bijvoorbeeld minimaal € 390.000, terwijl de Range Rover voor niet minder dan € 270.000 exclusief belastingen de deur uit gaat. Lunaz biedt overigens ook een elektrische versie van de Jaguar XK120 aan. Voor de Bentley Continental geeft Lunaz nog geen prijs op, maar het ligt voor de hand dat die niet per se veel lager zal zijn dan de eerdere modellen. Reken dus op een vanafprijs van tussen de drie en vier ton in euro's, voordat de fiscus zijn deel heeft geïnd. Hoeveel exemplaren Lunaz gaat bouwen, is niet bekend.
Opkomende trend
Het elektrificeren van klassiekers is een ware trend aan het worden. Niet alleen ombouwbedrijven zoals Lunaz, maar ook de fabrikanten zelf laten zich hiermee in. Aston Martin en Jaguar bouwden bijvoorbeeld elektrische versies van de E-type en DB6. Hoewel Jaguar dat project de nek om heeft gedraaid, kun je bij Aston Martin nog steeds een conversie bestellen. Ook in Amerika gebeurt het: zo biedt Chevrolet het eCrate-pakket aan voor eigenaren van een klassieke Chevy die graag geruisloos en zonder uitlaatemissies door het leven gaan.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan

Italiaanse Aehra vindt Europese partner voor accu’s
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.