Bedrijfsautoverkoop EU lijdt nog onder crisis
Touringcars en bussen blijven verst achter
Bedrijfsauto's, touringcars en vrachtauto's verkopen nog altijd een stuk minder goed dan vóór de coronacrisis. In januari was er in de Europese Unie een flinke achterstand in de verkopen ten opzichte van een jaar eerder.
Autofabrikanten verkochten vorige maand in de Europese Unie 7,2 procent minder bedrijfsauto's dan in dezelfde maand een jaar eerder. Daarmee lijken ondernemers door de coronacrisis nog altijd bevreesd om forse uitgaven te doen voor hun wagenpark. Het hardst daalde de verkoop van touringcars en bussen, nu reisbeperkingen en thuiswerken voor een forse daling van het personenvervoer zorgen. In totaal werden er 141.462 bedrijfsauto's op kenteken gezet, meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Het aantal verkochte bussen daalde op jaarbasis met bijna een kwart. In Spanje was het nog een flinke klap erger; daar bleven de verkopen 60 procent achter ten opzichte van vorig jaar.
De teruggang in de verkoop van zware vrachtauto's, zwaarder dan 16 ton, bleef met een daling van 3,3 procent beperkt. In Centraal-Europa en Italië was binnen deze categorie zelfs sprake van een stijging. Van bestelbusjes en andere lichte bedrijfsauto's werden in januari 116.177 exemplaren verkocht, 7,1 procent minder dan in dezelfde maand in 2020. Net als veel andere sectoren leed de auto-industrie vorig jaar zwaar onder de coronacrisis. Door economische onzekerheid daalde de vraag naar voertuigen hard. Volgens de ACEA daalde de verkoop van bedrijfsauto's in heel 2020 met bijna een vijfde.
In Nederland ging het afgelopen jaar qua bedrijfsautoverkoop slechter dan het Europese gemiddelde, bleek eerder al. Hier werden bijna 23 procent minder bedrijfsauto's verkocht in 2020 dan in 2019. In totaal ging het om 71.502 commerciële voertuigen, zo becijferde ACEA. Een grotere krimp dan bij personenauto's. Daar werden er ruim 20 procent minder van verkocht in Nederland dan een jaar eerder.