Back to the Future: Volkswagen W12

Volkswagen W12

Slechts bij zeer hoge uitzondering lukt het concept-cars om carrière te maken. Bij nóg veel grotere uitzondering is het zo'n model gegeven om een reeks records aan diggelen te rijden. De Volkswagen W12 deed het. Omdat het moest

Het lijkt er in het midden van de jaren negentig sterk op dat het opperhoofd van VW, Ferdinand Piëch, het imago van zijn merk een beetje zat begint te worden. De uitdrukking 'wie voor een dubbeltje is geboren, wordt nooit een kwartje' bestaat niet voor
hem. Volkswagen moet maar eens gaan meedraaien in de eredivisie van de autowereld, vindt hij. Dat verplicht hem om modellen te bouwen die zich zouden kunnen meten met het allerbeste wat die wereld te bieden heeft. Met genoeg geld in kas en voldoende capabele mensen in huis zal Piëch de wereld een poepie laten ruiken - nota bene inclusief de merken uit de VW-groep die zich al op dit niveau bewegen!

Kevers

Het uitgangspunt is een knaap van een motor: een 5,6-liter twaalfcilinder. Piëch wil deze machine, een samensmelting van twee VR6-motoren, in een supersportwagen aan de wereld
tonen. Dat wordt, op de Tokyo Motor Show van 1997, de opmerkelijk strak gelijnde concept-car Volkswagen W12. Het apparaat is lekker provocerend in het boterbloemgeel gespoten, een populaire tint voor Lamborghini's uit die tijd. De neus van de auto toont trots hetzelfde merklogo als de 21 miljoen Kevers die 'm voorgingen.

Het contrast kan niet groter zijn. De twaalfcilinder, die een unieke configuratie heeft van 2x2x3 stuks, drijft de vier wielen integraal aan. Het vermogen van liefst 420 pk overtreft
ruimschoots dat van de Ferrari F355 en (met iets minder marge) dat van de Porsche 911 Turbo. Met zulk cijferwerk is de W12 aanvankelijk een auto die nogal wat vragen oproept.
De belangrijkste: Is Volkswagen nu echt helemaal krankjorum geworden?

Record

Genève, krap een jaar later. Het merk toont andermaal een studiemodel van een supersportwagen: de W12 Roadster. Ja, hetzelfde model als in Tokio, maar dan in Ferrari-rood en topless! Is Volkswagen nu helemaal ..? Dan een stapje van drie jaar. De W12 doet wederom op spectaculaire wijze van zich spreken. Weer in Tokio, nu in feloranje en met 600 pk. Het model oogt krijgshaftig en serieus. Wéér een jaar later. De locatie is ditmaal geen
autoshow, maar het 12,6 kilometer lange, cirkelvormige circuit van Nardò in Italië. De als concept-car geboren Volkswagen W12 legt tijdens een non-stopsessie van 24 uur maar liefst
7.740 kilometer en 576 meter af, wat overeenkomt met een recordbrekend gemiddelde van 322,981 km/h.

Jammer genoeg wordt deze prestatie geen kroon op de carrière van de W12, maar een schitterend sluitstuk. Piëch en zijn team zijn inmiddels namelijk te druk in de weer met andere zaken. Zoals een nóg meer cilinders tellend project: de Bugatti Veyron. De carrosserie werd getekend door Fabrizio Giugiaro, de zoon van Giorgetto. De twaalfcilinder bestaat
uit twee VR6-motoren.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.