AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Back to Basics: Mercedes-Benz C-klasse

C zonder cc

Back to Basics Mercedes-Benz C-klasse
Back to Basics Mercedes-Benz C-klasse
Back to Basics Mercedes-Benz C-klasse
Back to Basics Mercedes-Benz C-klasse
Back to Basics Mercedes-Benz C-klasse
Back to Basics Mercedes-Benz C-klasse
Back to Basics Mercedes-Benz C-klasse
Back to Basics Mercedes-Benz C-klasse
Back to Basics Mercedes-Benz C-klasse
Bij een merk als Mercedes-Benz is de optielijst bijna eindeloos lang. Elke denkbare vorm van verwennerij is mogelijk, maar vandaag zeggen we resoluut 'nee' tegen al dat fraais. Dit is het resultaat!

Mercedes-Benz C 160
€37.983

De buren zullen alsnog even jaloers over de heg kijken als je je gloednieuwe C-klasse op de oprit parkeert, maar de kans is groot dat hun compacte hatchback beter in de spullen zit. Wie het samenstellen van zijn nieuwe C-klasse namelijk achterwege laat en in de configurator direct naar het einde doorklikt, krijgt bijvoorbeeld 'gewoon' halogeenkoplampen in het herkenbare Mercedes-front. Eenvoudige achterlichten met een enkele ledstrip zijn daar onlosmakelijk mee verbonden. Ook de grote ster in de grille is present, want de klassiekere grille met het logo óp de neus hoort bij het Exclusive-interieur. 16-inch lichtmetaal is dan weer wel aanwezig. De tijd dat een Mercedes met wieldoppen werd afgeleverd, is kennelijk voorbij.

Keihard
Het achterwege laten van de typeaanduiding kost niets en is wellicht het overwegen waard, want met 'C 160' maak je geen indruk op je neefjes. Deze motorversie krijgt een 1.6-viercilinder met 129 pk en een handgeschakelde zesbak mee. Dat is voor het dagelijkse ritje over de snelweg voldoende, maar juist daar komt het grootste gebrek van de basisversie keihard binnen: cruisecontrol ontbreekt. De toevoeging van de felbegeerde tempomat-hendel kost slechts 327 euro, dus het is de vraag of er één exemplaar is dat deze functie niet heeft.

Zwart-wit
Wie geen cent wenst uit te geven aan de kleurstelling, heeft bij de C-klasse viermaal zoveel keuze als bij de Astra van vorige week. Zowel wit als zwart is namelijk 'gratis', terwijl ook het met stof beklede interieur twee mogelijkheden - zwart en grijs - kent. Dat karigheid zich in deze klasse niet alleen in een meetbare hoeveelheid voorzieningen uit, blijkt uit de sierdelen, die in zwart in plaats van in fraai aluminium zijn uitgevoerd. Wel gunt Mercedes de koper van een basis-C het genoegen van een met leer bekleed stuurwiel met daarop knoppen voor de audio- en boordcomputerbediening . Een radio van het type 'Audio 20 CD', met twee usb-poorten en Bluetooth, is standaard. Dat geldt niet voor navigatie, waarvoor minimaal €1.029 moet worden bijbetaald. Ook de klimaatregeling is met zijn enkele zone van de eenvoudige soort, maar vooruit: het gaat alsnog om een automatisch systeem.

Klokje
Al met al oogt het binnenste van deze C-klasse lang niet onaardig, maar zo fraai als op de persfoto's is het bij lange na niet. Wil je bijvoorbeeld genieten van de aanblik van dat fraaie, klassiek ogende analoge klokje op de middenconsole? Voor niets gaat de zon op: € 61 alstublieft. Instappen zonder de sleutel te hanteren? Kan, maar dan dient wel het keyless-go-comfortpakket van € 1.089 te worden aangevinkt. Een automatisch dimmende binnenspiegel, het kiezen van verschillende rijprogramma's, een regensensor? Vergeet het maar. Ook op het gebied van praktisch gebruiksgemak laat de basis-C te wensen over. Lange spullen meenemen kun je bijvoorbeeld vergeten, want de neerklapbare achterbank is optioneel.

Op de ontbrekende cruisecontrol na is er best te leven met de eenvoudigste C-klasse, maar toch lijkt het ons verstandig om wat optiepakketten aan te vinken. Voor € 2.495 monteert Mercedes-Benz bijvoorbeeld het Premium Pakket, dat onder meer een dodehoekassistent, de neerklapbare achterbankleuning, een opbergpakket, navigatie, stoelverwarming, automatisch dimmende spiegels en een parkeerhulp omvat. Is dat zijn geld waard, of zou jij er met plezier met de instapper vandoor gaan?

Video
0 seconds of 5 minutes, 24 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Volgende Video
Rij-impressie - Mercedes-Benz C-Klasse Estate
06:20
00:00
00:00
05:24
 

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (93)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 4
De instapper is helemaal goed. Waar ik wel ontstellend van zou balen is het feit, dat de instapper met ster IN de neus wordt geleverd, terwijl bij de Baby Benz toch echt ook de ster OP de neus hoort. Een zwarte met grijze stoffen bekleding en je hebt een heerlijk rijdende auto voor relatief weinig geld. Doen, zou ik zeggen.
Ruttie85
Ruttie85
  • 1
Helemaal niet verkeerd lijkt me, althans je rijdt dan wel met een 'ster'..
Sommigen hechten daar nu eenmaal waarde aan.

Wel zou ik voor dat pakket van 2500 euro gaan. Een neerklapbare achterbank is toch echt wel handig.
Best duidelijk dat basismodellen veel beter in hun spullen zitten dan 10/15 jaar terug.
toen waren wieldoppen bij MB en ook bij Jaguar nog heel gewoon bij basismodellen.
het is in elk geval behoorlijk toeven in dit basismodel.

(Al koop je voor dit geld natuurlijk goed aangeklede modellen van doorsnee merken.)
ak2
ak2
  • 3
In mijn ogen prima geschikt, niemand heeft in de gaten dat je een goedkope Mercedes rijd. Wel heel jammer van de cruisecontrol, vreemd dat het er niet op zit, zelfs in het B segment is dat vaak standaard.
Gubstra
Gubstra
  • 1
De CC zal ik niet missen. Ook bij LED of Xenon zou ik bijbetalen, om dit niet te hoeven hebben. Dat vreselijke witte licht ziet er zo cheap ass uit. Alleen de zelfdimmende achteruitkijkspiegel en de niet-klapbare achterbank, zou ik missen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik vind alles best, maar de 16" velgen worden opgewaardeerd.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ziet er niet onaardig uit. Was een basisnavigatiesysteem, cruise control en een neerklapbare achterbank standaard geweest, dan zou ik het al niet meer 'karig' noemen.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Voor dat geld kies ik liever een D segmenteren van een "budget" merk. De automarkt is zodanig geglobaliseerd dat alle onderhuidse componenten toch al van dezelfde leveranciers kopen. Er is geen enkele reden waarom CC en een contactloze sleutel op een Mercedes duurder moeten zijn dan op een Ford o.i.d.
Bianca Castafiore
Bianca Castafiore
  • 4
Ik zou de cruise controll bestellen, maar verder sluit ik me aan bij Volvo 444, zeker waar het gaat om die ster. Die hoort erop en niet erin. Sterker nog, in de neus geeft een MB een wat fout image i.p.v. statig.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
Zoals @Hondhaai al aangeeft, keyless entry is natuurlijk bespottelijk duur. De productie kosten inclusief materialen en de ontwikkelingskosten van dit handigheidje kosten tesamen grofweg een tientje. Ik gun een ieder z'n marge, maar als je hier instinkt ben je werkelijk een onbenul van formaat.

Voor die duizend euro druk ik wel op de sleutel. Hetgeen soms toch wel moet, aangezien dergelijke systemen nog wel eens willen haperen. Al is het maar kortstondig, erg vervelend. Zeker voor dat geld.
Anoniem
Anoniem
  • 2
De zwarte met grijs interieur vind ik geslaagder en sjieker dan de meeste Benzen die ik de afgelopen jaren in de pers voorbij heb zien komen! -tig keer beter dan die fake wannabe AMG-style bakken met krap 100pk.

Deze basis C-klasse is een uitstekende auto voor een passende prijs, enkel die cruise controle zou ik er voor nop bij bedingen.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Qua uiterlijk kan hij het absoluut hebben, deze Merc om in kale uitvoering ten tonele te verschijnen. Dat is een teken dat het basisontwerp klopt, veel middenklassers hebben wat opsmuk nodig. De Giulia is er ook zo eentje die in basisuitvoering prachtig is.
gasser
gasser
  • 0
Ach, als je je uit een ouder model komt dan lijkt het toch nog een aardig aangeklede auto die met pakweg € 1500 aan extra's de laatste persoonlijke puntjes op de i krijgt.
De verwende bestuurder die graag rijkelijk in de luxe spulletjes zit zal helaas diep in de buidel moeten, dat is bij MB nooit anders geweest en hoort stiekem ook wel een beetje bij het imago van het merk met de ster. En of die ster nu in op op de grille staat laat ik graag aan de persoonlijke voorkeur over.
WouterWP
WouterWP
  • 3
In de jaren 80 en 90 had ja al een luxeversie als er centrale vergrendeling en een manueel open dak op zat. Als je dan nog elektrische ruiten vooraan nam had je een dikke bak. Een Mercedes 190E van eind jaren 80 met de uitrusting van deze C-klasse was toen al duurder:
- ABS optie
- 1 airbag optie
- net zoals centrale vergrendeling, elektrische ruiten, buitentemperatuurmeter, en tweede buitenspiegel,...
100 octaan
100 octaan
  • 0
Niet verkeerd. Maar een iets zwaardere motor, een automaat en wat (in mijn ogen noodzakelijke) optie's maken hem ineens toch flink duurder.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Knettergek ben je als je voor 38k dit kale geval koopt met een inruilwaarde van niks, terwijl je voor dat bedrag een prachtige zeer goed uitgeruste en sterkere C-klasse kunt kopen waar de kop net vanaf is.

In alle opzichten dus een niet uit te leggen keuze.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Duitse topklasse en eigelijk wel leuk zo'n basis Mercedes. Vroeger waren alle Mercedessen ontzettend kaal.
lostspider
lostspider
  • 4
Dit doe je alleen als heel belangrijk voor je is dat je kunt zeggen dat je Mercedes rijdt.
DeeTwee
DeeTwee
  • 4
Blijft een mooie auto, zo'n Astra als in de vorige aflevering heeft imo duidelijk wat opsmuk nodig om nog iets uit te stralen. Deze C blijft ook in basistrim overeind. Iets wat ik van concurrent A4 absoluut niet kan zeggen, wat ziet die er saai, hoekig en grauw uit in een basislak met basis 16" velgen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Lostspider: voor die categorie hebben ze de CLA in het leven geroepen.
Helios
Helios
  • 1
Paar keer rondgereden met een BMW, later gekeken wat dat kost. Je komt er niet verder mee, het is echt niet comfortabler, het heeft niet meer ruimte. Plus, alles wat stuk gaat kost ook extra. Ga van me leven niet mijn geld daaraan verspillen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Je kan natuurlijk ook een C160 Estate kopen, dan heb je veel van die genoemde "problemen" niet. Een Limousine is sowieso niks voor mij. Het enige wat ik wel zou missen is een CC, maar die kost niet de wereld en kan zelfs achteraf worden besteld en dan is hij voordeliger ivm wegvallen BPM . Het verschil in prijs tussen de Limousine en Estate is 2.420€ dus minder als het opgegeven pakket in het artikel.
MOJO
MOJO
  • 1
Een echte "ik wil wel maar ik kan niet" Mercedes.
Als je zo'n auto koopt, dan neem je er toch wat opties op. En anders zou ik voor een goedkoper model of merk gaan.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Heerlijke rubriek dit! Meer hiervan a.u.b. Het doet mij tevens alle "noodzakelijke" luxe nog eens overdenken en zo komen meer auto's binnen bereik.
Purankugasu
Purankugasu
  • 1
Valt nog alleszins mee, al blijft het ontbreken van zaken als cruise control en een neerklapbare achterbank voor zo'n bak geld toch triest. En 61 euro extra vragen voor een klokje zou ik welhaast kinderachtig willen noemen, hoe serieus neem je je klanten dan?
Anoniem
Anoniem
  • 5
ik zou er prima mee kunnen leven, maar ik stam nog uit de tijd dat een vijfde versnelling nog op optielijst stond net een toerenteller en je een raam nog open mocht zwengelen??
Anoniem
Anoniem
  • 4
@Volvo 444,
Van wie hoort dat? Sowieso is dit niet de Baby Benz. Ooit al eens gehoord van de A-klasse?

"De tijd dat een Mercedes met wieldoppen werd afgeleverd, is kennelijk voorbij"
Niet echt, stel maar eens een A- of B-klasse samen. Zitten gewoon dopjes op.
Verder is dit natuurlijk een prima auto zo. Heeft alle luxe die je maar kunt wensen en best redelijk geprijsd. We willen altijd maar meer en meer en meer, maar eigenlijk is dit al heel veel natuurlijk. En zoals 1977NL al terecht aangeeft, dit oogt zoooo veel beter dan de zoveelste AMG-wannabe. Die zijn echt te treurig voor woorden, heeft niets meer te maken met stijl en klasse.
LM 1
LM 1
  • 1
Basisuitvoering of niet, ik zal deze auto toch nooit gaan kopen, maar het blijft wel de mooiste sedan in dit segment. Erg fraaie auto.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik vind het helemaal niet tegenvallen eigenlijk, de uitrusting van de basisversie. Los daarvan vind ik de C ook echt een fraai ontwerp. Ik zie eigenlijk maar één stevig nadeel, het is een Mercedes. Dat probleem krijg ik er bij mij gewoon niet uit, hoe goed ik mijn best ook doe...
Kofferpaus
Kofferpaus
  • 0
Jammer dat er kennelijk toch nog een chroomrandje op zit.
Kaal is prima, maar dan ook echt.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 2
@alex240diesel 12:03

een CC, maar die kost niet de wereld en kan zelfs achteraf worden besteld en dan is hij voordeliger ivm wegvallen BPM

fout.
De BPM blijft gelijk want geldt niet over opties (behalve als die opties extra brandstof kosten)
Anoniem
Anoniem
  • 2
Prima uitvoering voor een redelijke prijs en dat rijdt erg goed ! Zou zelf het Premiumpakket, metallic en iets grotere velgen meebestellen dan heb je een heerlijke , comfortabele , complete en veilige auto voor een nette prijs, ong.42K.
Super6
Super6
  • 0
Ik zou 'm ook in zwart met grijs interieur doen, en alleen de optionele Tempomat en een trekhaak erbij nemen.
HarrieD
HarrieD
  • 2
Mooie rubriek. Toch heb ik bij deze basis C een ander gevoel dan bij de basis Astra van vorige week. Zou je voor de prijs van de basis Astra voor een redelijk uitgeruste B segment auto gaan rij je toch duidelijk minder ruim en comfortabel. Koop je voor de prijs van deze basis C een goed uitgeruste en gemotoriseerde C segment van een ander merk wordt het in mijn ogen een ander verhaal en wordt het een stuk lastiger om voor de basis C te kiezen.
Want los van het feit dat het hier om een basismodel gaat, ik kan met de beste wil van de wereld de C (en E) geen mooie auto vinden. Z'n voorganger vind ik veel mooier en stijlvoller.
Bestleukhoor
Bestleukhoor
  • 0
@JDX in het B segment is het tegenwoordig vrij gebruikelijk om CC te leveren, vanaf het tweede uitrustingsniveau of zo. Renault, Peugeot, Skoda, ze leveren het allemaal. Ik vind de basis C nog niet eens zo heel kaal, maar cruise control is wel een must.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Bianca om 10.35 uur: met dank en volledig eens.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@ Rob Eu: de C-klasse is de opvolger van de 190 en die werd de Baby Benz genoemd. Dat er later een misvormde A-klasse bij kwam doet niet ter zake.
Nu even niet
Nu even niet
  • 1
Met een leuk budget voor een nieuwe auto ben ik ook eens gaan kijken bij Mercedes voor een C-klasse. Maar daar kwam ik snel van terug toen ik diverse proefritten had gemaakt in auto's van andere merken. En je raadt het al: we gaan het eens met een Kia Niro proberen. Ik houd ruim €6.000 in mijn zak, de auto is volgeladen met luxe én is een hybrid. Deze zomer mee naar Italië geweest. Gemiddeld 1:19,5 gereden en perfect uitgerust op de eindbestemming aangekomen. Leuk trouwens dat je voor het in het artikel genoemde bedrag bij Mercedes een gewone cruis control krijg. Ik heb op de Niro ACC en wil niet anders meer. En even voor de azijnpissers: nee ik ben geen bejaarde die op zoek was naar een hoge instap. Maar met een kind van 8 is deze auto perfect.

@JDx Mijn vorige auto was een Fiat Punto uit 2013, een B-segmenter mét cruise control.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Volvo 444,
Dus jij bent ook nog steeds de baby van je familie? Immers, ben jij ook zo begonnen. Dat er inmiddels jongere familieleden zijn doet niet terzake.
MG ZR 160
MG ZR 160
  • 3
Dat geklets dat het allemaal wel meevalt met die karigheid, is echt van de zotte. We hebben het hier over een auto van 38k! Voor de meeste Nederlanders particulier onbereikbaar! En dan moet je het stellen zonder cruise control, neerklapbare achterbank, en regensensor? Dat is imo op geen enkele manier goed te praten. Ja fijn hoor, dat er geen wieldeksels meer onder zitten - maar deze ontzettend cheap-uitziende 16 inch velgen met ballonbanden zijn zo mogelijk nog erger. Een premium-merk neem ik dit bovendien extra kwalijk: want Premium zijn met de bijbehorende prijs betekent imo niet dat het er allemaal wat beter gebouwd uitziet, maar ook dat er gewoon meer 'kit' inzit. En dat is dus absoluut niet het geval. Ook de manier waarop de halogeen-lichtunits ontworpen zijn met dat led-balkje eronder in ontzettend knullig, alsof ze iedereen van afschuw willen vervullen en naar een duurdere versie willen jagen. Zelfde geldt voor het zwarte plastic ipv alu binnen.
MG ZR 160
MG ZR 160
  • 1
Dus het zal best beter zijn dan vijftien jaar geleden, maar de optielijst is ook veel langer dan vijftien jaar geleden. Wat betekent dat meer spul zijn weg zou moeten vinden naar de basisuitvoering, ZEKER in een auto van bijna 40 mille. Mijn 206 GTi die ik pas kocht voor 1400 euro zit oprecht beter in de spullen dan deze C-klasse (want regen+lichtsensor, mistlampen voor, klapbare achterbank, alcantara interieur, aluminium accenten, sportstoelen, achterspoiler, etc.) Enige positieve wat ik wil noemen is dat het interieur qua opzet wel klopt in deze basisuitvoering - het ziet er uit als een netjes samenhangend geheel. Dat is in veel basis Audi's wel anders, doordat dan de climate control unit bijv vervangen is door een veel goedkoper uitziend handbediend A/C paneeltje dan de rest van het dash. Ik herhaal: heel goed dat deze serie er is. Hopelijk zien fabrikanten / importeurs in hoe dwaas dit allemaal is, en doen ze gauw moeite dit soort gekkigheid te herstellen.
MG ZR 160
MG ZR 160
  • 1
En dan kan ik ook nog wel een boom gaan opzetten over de ontzettend onderbemeten basismotor. 129pk in een auto van 38k! Dat kan echt niet. Oké, het is niet zo bagger als in de A-klasse (waar de basismotor geloof ik maar 108pk heeft) maar het gaat natuurlijk nergens over. De C180 heeft 150pk oid? Dat zou de absolute basis moeten zijn in een PREMIUM d-segment auto. En dat kan heus wel voor onder de 40k, dan heeft MB maar wat minder marge. Zou ze sieren.
excludriver
excludriver
  • 0
@Hondhaai
@Koop niet blind: 1.089 Is idd een hoge prijs voor Keyless Go. Het gaat in dit geval echter over het "Keyless-go-comfortpakket" waar "handsfree acces" voor de bagageruimte mee inzit. Blijft dan nog altijd niet goedkoop, vind ik wel. Deze opties zitten meestal wel in optiepakketten en komen dan een stuk goedkoper uit.
(In België kost deze basis C 31.460 - keyless-go-comfortpakket kost daar 968.)
Anoniem
Anoniem
  • 4
@MG ZR 160,
Juist ja. MB is helemaal gek geworden, daarom verkopen ze zo weinig auto's. Iemand met een oud Peugeootje weet het inderdaad beter.
Als je denkt dat meer/minder luxe zit in een regensensortje of meer vermogen, dan heb je het niet helemaal begrepen.
Carpe
Carpe
  • 0
Die CC moet er op, maar dan ook een fatsoenlijke motor met automaat graag!
Gratenkaas
Gratenkaas
  • 2
Koopnietblind. Ik geef je deels gelijk, 1000euro om je sleutel niet te gebruiken.. Toch raar hoeveek geld wij over hebben voor zulke gadgets in een auto, dingen waar je in het dagelijks leven niet eens over na denkt, je huisdeur maak je ook open met sleutel. Als iemand voorstelt 1000e voor een gagdet dat je je sleutel niet nodig hebt verklaar ik ze voor gek.. Maar op de auto is het allemaal leuk. Ik had een auto uit 2006(opel) die had dat toen ook al inclusief startknop. Nu nogsteeds een dure optie bij veel merken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind het een mooie auto..mooi dasbord.....ik zie de ster ook graag op de motorkap en een mooie gril....wel hoop ik dat brabus of andere tuningbedrijf de uiteindelijk verkoeien....vooral brabus met de lijke B in de gril....
750
750
  • 1
Blijft leuk deze rubriek. Mijn 17 jaar oude Megane heeft zomaar een in delen neerklapbare achterbank en een automatisch dimmende binnenspiegel. Een standaard benz uit 2017 niet.
750
750
  • 0
@gratenkaas

Auto van mijn vrouw heeft keyless entry. Gewoon een heel prettig iets. Ook nog een starten met de sleutel in je zak. Naar je auto lopen, instappen en wegrijden. Luxe. Leuk. Fijn.

Ieder wat ie wil.
Anoniem
Anoniem
  • 0
'maar juist daar komt het grootste gebrek van de basisversie keihard binnen: cruisecontrol ontbreekt'

Ik kom net in 1 ruk 900km van vakantie terug zonder Cruise control hoewel ik het wel heb. Ik haat Cruise control. Dat je moet bijbetalen voor een lullig klokje op je dash bij Mercedes is pas droevig, dit wist ik niet. Alleen hierom al zou ik een Lexus of Infiniti willen als ik een nieuwe auto moest kiezen in deze groep.
Koeno
Koeno
  • 0
Geen cruisecontrol, in delen neerklapbare achterbank enz. is gewoon prijstechnisch beleid. Door de auto zo karig aan te bieden 'dwing' je de klant eigenlijk om een beter uitgeruste versie te kopen. Al die extra opties leveren de fabrikant relatief meer op dan de basisversie. Overigens doen bijna alle merken dit.
Anoniem
Anoniem
  • 1
je zit droog...wat wil je nog meer
Gratenkaas
Gratenkaas
  • 0
750, het is idd heel fijn, ik wil ook niet meer zonder, maar toch apart dat er zulke bedragen voor betaald worden.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Voor een basic is hij nog veel te duur en over de prijs van de opties zal ik het al helemaal niet over hebben.
MG ZR 160
MG ZR 160
  • 2
Koeno, dat klopt. En daarom vind ik het goed dat AW deze rubriek heeft, want het zijn eigenlijk natuurlijk gewoon smerige trucjes - er zal geen consument zijn die dit sympathiek prijs- en aanbodbeleid vind. Elk artikel dat hierover geschreven wordt is dus absolute winst voor de autokoper, want het draagt wellicht bij aan een klimaat waarin we dat niet meer accepteren.

@woestewolf, voor 38k wil ik een hele hoop meer. Als ik enkel droog hoef te zitten zet ik wel een dak op de skelter van m'n broertje.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie auto, maar net als alle andere 'premium' merken toch een milletje of vijf te duur. Voor € 38.000 heb je ook een hele fraaie, goed aangeklede D-segmenter zoals bijvoorbeeld een Renault Talisman of een Ford Mondeo. Auto's die op geen enkel vlak, behalve imago bij sommigen, onderdoen voor zo'n instap C.

@jdx
De instap Renault Clio heeft standaard cruise control, maar dan weer geen climate control.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuke rubriek dit trouwens. Naar aanleiding van de vorige (Astra) ben ik eens gaan kijken bij een van m'n favorieten: de Mégane. En het blijkt dat die voor mij in basistrim bijna voldoende is. Cruise control, elektrische ramen, airco, diverse veiligheidssystemen, het zit er allemaal op. Alleen een leren stuur en lm missen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Na de Opel Astra is standaard trim nu de Mercedes Benz C-klasse. Dit is echt een ontzettend leuk item. Kleine vraag: is deze 1600 cc motor ook weer van Renault ?
Carpe
Carpe
  • 1
Nee, is een Mercedes motor(tje). Wordt ook dwars geplaatsr in de A en B klasse.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Goede wijn behoeft geen krans. Veel opties waar je in feite niks of weinig aan hebt compenseren vaak een matige basis. De tijd dat je voor duizenden euro's opties moest bijbestellen om wat comfort te hebben is voorbij, het gaat bij dure opties toch vaak om luxer, fraaier, waarbij de toegevoegde waarde marginaal is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Car Pe: dank voor de toelichting.
Johanw
Johanw
  • 0
Ja dan koop ik wel een c klasse van hetzelfde formaat die bomvol zit met alle opties als Executive uitvoering...voor dezelfde prijs...
General Lee 2013
General Lee 2013
  • 2
Zo'n kale uitvoering is zeker met name voor markten met n hoge belasting op auto's bedoeld?

Toch zie je aan deze c niet overduidelijk dat t n basisversie betreft, ziet er bijv veel beter uit dan startmodellen uit t d-segment van VAG.

Dus voor NL best wel een goede optie..
lennie
lennie
  • 2
In basis zou deze motor al voldoende moeten zijn, al ben ik wel blij dat ik iets meer vermogen heb. Navi en cc zijn voor mij toch wel 2 onmisbare opties tegenwoordig. Het mooie van Mercedes (en BMW en Audi) is dat je de opties allemaal mooi afzonderlijk kunt aanvinken, zonder gelijk vast te zitten aan een heel pakket. Verder is de basis al prima al zou ik nooit een auto bestellen zonder metallic. En een paar grotere wielen staan hem ook goed.
Kristian
Kristian
  • 1
Voor 38k koop je ook een luxe niet-premium D-segmenter als een Mazda 6. Een 3-serie, C-klasse of A4 is alleen leuk als er voor duizenden euro's aan opties is aangevinkt en je kiest voor een passende motorisering. Dan begint het pas bij zo'n 50 mille.
Bimmert
Bimmert
  • 1
Kristian,
ik vind een Mazda6 ook pas leuk met passende motorisering. In mijn geval zat ik dan vast aan een 45k kostende 2.5 liter met 192pk want alleen leverbaar in combinatie met bepaalde opties.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik heb met plezier in een E-klasse gereden en met meer plezier in een 3 serie (ja, andere segmenten). Dat zegt iets over mij en dat de Mercedes, hoe verbeterd ook op dat gebied, toch net iets meer bedoeld is om gelijkmatig mee te rijden en de BMW een veelzijdiger dynamiek heeft. En ook ik kom niet af van het idee uit mijn jeugd dat Mercedessen hoofdzakelijk werden bestuurd door sigarenrokende aannemers, agrariërs, kroegbazen en vastgoedmakelaars. Toch een heerlijke en goed gebouwde auto.
Bernhard54
Bernhard54
  • 1
Navi en CC hoeven van mij juist niet, neerklapbare achterbank is wel fijn. Ik zou ook dat analoge klokje doen.
DeeTwee
DeeTwee
  • 2
@Lennie: Het minder mooie is dat je voor die losse opties vaak al net zoveel betaalt als voor een heel pakket bij de volumemerken.
lennie
lennie
  • 2
@D2

Sommige opties zijn inderdaad debiel duur. Andere kant is dat er ook volumemerken zijn waar je meteen aan de meest luxe uitvoering zit als je iets basaals als navi wilt. Dan tik je dus eigenlijk 14K af voor navi.
MelvinvdC
MelvinvdC
  • 1
Net even gekeken wat een kale A4 biedt maar die heeft std wel cruisecontrol én parkeersensoren achter (overigens ook automatische airco).
DeeTwee
DeeTwee
  • 1
@lennie: Kan zijn maar dat betreft dan wel een uitzondering. Ik zit nog wel eens autootjes bij elkaar te klikken en ik ben dat nog nooit tegen gekomen.
@melvinvdc: Een kale A4 lijkt tov deze Mercedes idd nog niet zo'n slechte deal. Bijvoorbeeld xenon plus zit er ook op, en meer vermogen. Tegen een iets hogere vanafprijs. Maar voor een navi mag je gelijk € 2100 extra aftikken. Al kun je ook een feature kopen waarmee het scherm je telefoon overneemt, voor een paar honderd euro. Maar qua uitstraling verslaat de Mercedes 'm in zo'n uitvoering met twee vingers in de neus, als je het mij vraagt.
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 0
@Aubusson: De 3 serie is wel degelijk hetzelfde segment. En dat is nu net een voorbeeld van een wagen die het imago van een merk kan besmeuren; dat is geen sportieve rijdersauto meer. Zelfs BMW beseft dat.

Ik woon in een warm (nu ja, zeg maar heet) klimaat. En een lederen interieur en automatische airconditioning, net als extra verduisterde ramen, kan ik wel appreciëren. Het ergste is dat nep leer, die skai, dat hier zo populair is. Ook een achteruitrijcamera is gewoon een noodzakelijk kwaad. En ik haat het met een zuignap en iPhone in de houder als GPS of voor handenvrij bellen rond te rijden.

Ik vraag me trouwens nog steeds af hoe lang LED verlichting nu eigenlijk meegaat in/op een wagen. Alle LED lampen die ik aankoop, zelfs de betere merken dus niet alleen Chinese troep, geven na 6 maanden de geest. Toegegeven, het heeft veel te maken met de wisselvallige netstroom hier maar schokken en grote hitte zijn ook een 'killer' voor deze technologie, toch?
Anoniem
Anoniem
  • 0
I.p.v. te kijken wat de Benz niet heeft, is het minstens zo relevant te bekijken wat hij wel heeft en anderen niet ??
lennie
lennie
  • 1
@D2

Heel ander segment, maar klikkerdeklik maar eens een Civic. De basis is met 24 k al niet goedkoop, maar pas vanaf 32000 zit er navi op.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ITHURTSWHENIP

De E klasse en de 3 serie in hetzelfde segment? Nee. Voor het overige, extra's zijn welkom, doch niet noodzakelijk, vind ik. Een achteruitrijcamera in een warm klimaat? Airco moet het doen toch?
DeeTwee
DeeTwee
  • 0
@lennie: Klopt. Al kun je daar -afgaande op de impressies- bij de goedkoopste uitvoering wel een aftermarket 2DIN-systeem op in laten bouwen door de dealer, de uitsparing zit er al. Is gelijkwaardig, zo niet dikwijls beter dan een af-fabriek systeem. Toen ik destijds mijn civic hybrid bestelde was er ook een af-fabriek systeem, maar de dealer leverde een heel pallet aan alternatieven van oa jvc, kenwood, pioneer...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@general lee
Op zich wel: in de VS en diverse landen in het Midden-Oosten heb je vaak wat minder keus dan hier bij het samenstellen van de auto. Daar zitten ze meestal al vol of bomvol met 'opties' en kies je vooral de kleur. Komt ook omdat ze daar auto's vanuit voorraad verkopen, maar toch....
Bimmert
Bimmert
  • 2
Veel opties zijn ook onzin. Neem nou de climate control. Standaard hebben auto's als de C klasse en 3 serie een climate control. Dan kan je upgraden naar een versie met gescheiden zones, voor/ achter en links/ rechts. Zou het nu hebben in zo'n kleine ruimte? Ik heb het in mijn Dreier want zat in het executive pakket, maar ik zou het zelf niet als losse optie genomen hebben. Gewone climate control does the job.
Eelco74
Eelco74
  • 1
Ik zou helemaal niet voor deze versie gaan. MB heeft momenteel diverse acties, waaronder een gratis upgrade naar de Estate. Neem de 180 in de nieuwe business uitvoering. Dan heb je de gewenste spullen voor een redelijk bedrag.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een armoede, enige lichtpuntje is de Renault techniek.
DeeTwee
DeeTwee
  • 2
Heb je novoplast weer met z'n BS. De auto waar het hier over gaat heeft geen Renault techniek aan boord.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bimmert: Helaas wel ja, vandaar mijn opmerking.
gassenflur
gassenflur
  • 0
Perfecte taxi toch.
Meer is echt niet nodig, diesel kost iets meer, dan heb je wel 180.
Business uitvoering net 1100 euro meer.