Back to Basics: Mercedes-Benz C-klasse
C zonder cc
Mercedes-Benz C 160
€37.983
De buren zullen alsnog even jaloers over de heg kijken als je je gloednieuwe C-klasse op de oprit parkeert, maar de kans is groot dat hun compacte hatchback beter in de spullen zit. Wie het samenstellen van zijn nieuwe C-klasse namelijk achterwege laat en in de configurator direct naar het einde doorklikt, krijgt bijvoorbeeld 'gewoon' halogeenkoplampen in het herkenbare Mercedes-front. Eenvoudige achterlichten met een enkele ledstrip zijn daar onlosmakelijk mee verbonden. Ook de grote ster in de grille is present, want de klassiekere grille met het logo óp de neus hoort bij het Exclusive-interieur. 16-inch lichtmetaal is dan weer wel aanwezig. De tijd dat een Mercedes met wieldoppen werd afgeleverd, is kennelijk voorbij.
Keihard
Het achterwege laten van de typeaanduiding kost niets en is wellicht het overwegen waard, want met 'C 160' maak je geen indruk op je neefjes. Deze motorversie krijgt een 1.6-viercilinder met 129 pk en een handgeschakelde zesbak mee. Dat is voor het dagelijkse ritje over de snelweg voldoende, maar juist daar komt het grootste gebrek van de basisversie keihard binnen: cruisecontrol ontbreekt. De toevoeging van de felbegeerde tempomat-hendel kost slechts 327 euro, dus het is de vraag of er één exemplaar is dat deze functie niet heeft.
Zwart-wit
Wie geen cent wenst uit te geven aan de kleurstelling, heeft bij de C-klasse viermaal zoveel keuze als bij de Astra van vorige week. Zowel wit als zwart is namelijk 'gratis', terwijl ook het met stof beklede interieur twee mogelijkheden - zwart en grijs - kent. Dat karigheid zich in deze klasse niet alleen in een meetbare hoeveelheid voorzieningen uit, blijkt uit de sierdelen, die in zwart in plaats van in fraai aluminium zijn uitgevoerd. Wel gunt Mercedes de koper van een basis-C het genoegen van een met leer bekleed stuurwiel met daarop knoppen voor de audio- en boordcomputerbediening . Een radio van het type 'Audio 20 CD', met twee usb-poorten en Bluetooth, is standaard. Dat geldt niet voor navigatie, waarvoor minimaal €1.029 moet worden bijbetaald. Ook de klimaatregeling is met zijn enkele zone van de eenvoudige soort, maar vooruit: het gaat alsnog om een automatisch systeem.
Klokje
Al met al oogt het binnenste van deze C-klasse lang niet onaardig, maar zo fraai als op de persfoto's is het bij lange na niet. Wil je bijvoorbeeld genieten van de aanblik van dat fraaie, klassiek ogende analoge klokje op de middenconsole? Voor niets gaat de zon op: € 61 alstublieft. Instappen zonder de sleutel te hanteren? Kan, maar dan dient wel het keyless-go-comfortpakket van € 1.089 te worden aangevinkt. Een automatisch dimmende binnenspiegel, het kiezen van verschillende rijprogramma's, een regensensor? Vergeet het maar. Ook op het gebied van praktisch gebruiksgemak laat de basis-C te wensen over. Lange spullen meenemen kun je bijvoorbeeld vergeten, want de neerklapbare achterbank is optioneel.
Op de ontbrekende cruisecontrol na is er best te leven met de eenvoudigste C-klasse, maar toch lijkt het ons verstandig om wat optiepakketten aan te vinken. Voor € 2.495 monteert Mercedes-Benz bijvoorbeeld het Premium Pakket, dat onder meer een dodehoekassistent, de neerklapbare achterbankleuning, een opbergpakket, navigatie, stoelverwarming, automatisch dimmende spiegels en een parkeerhulp omvat. Is dat zijn geld waard, of zou jij er met plezier met de instapper vandoor gaan?
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse 300 e AMG Line | Rijassistentiepakket Plus | Stoelverwarming | Sfeerverlichting | Keyless Go |
- 2023
- 73.274 km

Mercedes-Benz C-klasse 300 AMG Burmester|Pano|360cam|Distronic
- 2021
- 86.762 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 AMG Night, 43.000km NAP, Panoramadak, Stoelverwarming, Camera, Full LED, Navigatie, DAB+.
- 2021
- 43.567 km
Lees ook
'Mercedes-AMG C63 met viercilinder ruimt het veld, zespitter in aantocht'
Topversies Mercedes-Benz C- en S-klasse tienduizenden euro's duurder
Dit is geen Volvo maar wel een C30
Viercilinder in een Mercedes C63 AMG: geen goed idee
Mercedes-Benz C-klasse ziet na facelift ook sterretjes
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (93)
Reageren

Sommigen hechten daar nu eenmaal waarde aan.
Wel zou ik voor dat pakket van 2500 euro gaan. Een neerklapbare achterbank is toch echt wel handig.
Best duidelijk dat basismodellen veel beter in hun spullen zitten dan 10/15 jaar terug.
toen waren wieldoppen bij MB en ook bij Jaguar nog heel gewoon bij basismodellen.
het is in elk geval behoorlijk toeven in dit basismodel.
(Al koop je voor dit geld natuurlijk goed aangeklede modellen van doorsnee merken.)







Voor die duizend euro druk ik wel op de sleutel. Hetgeen soms toch wel moet, aangezien dergelijke systemen nog wel eens willen haperen. Al is het maar kortstondig, erg vervelend. Zeker voor dat geld.

Deze basis C-klasse is een uitstekende auto voor een passende prijs, enkel die cruise controle zou ik er voor nop bij bedingen.


De verwende bestuurder die graag rijkelijk in de luxe spulletjes zit zal helaas diep in de buidel moeten, dat is bij MB nooit anders geweest en hoort stiekem ook wel een beetje bij het imago van het merk met de ster. En of die ster nu in op op de grille staat laat ik graag aan de persoonlijke voorkeur over.

In welk B-segment is CC standaard?

- ABS optie
- 1 airbag optie
- net zoals centrale vergrendeling, elektrische ruiten, buitentemperatuurmeter, en tweede buitenspiegel,...


In alle opzichten dus een niet uit te leggen keuze.








Als je zo'n auto koopt, dan neem je er toch wat opties op. En anders zou ik voor een goedkoper model of merk gaan.




Van wie hoort dat? Sowieso is dit niet de Baby Benz. Ooit al eens gehoord van de A-klasse?
"De tijd dat een Mercedes met wieldoppen werd afgeleverd, is kennelijk voorbij"
Niet echt, stel maar eens een A- of B-klasse samen. Zitten gewoon dopjes op.
Verder is dit natuurlijk een prima auto zo. Heeft alle luxe die je maar kunt wensen en best redelijk geprijsd. We willen altijd maar meer en meer en meer, maar eigenlijk is dit al heel veel natuurlijk. En zoals 1977NL al terecht aangeeft, dit oogt zoooo veel beter dan de zoveelste AMG-wannabe. Die zijn echt te treurig voor woorden, heeft niets meer te maken met stijl en klasse.



Kaal is prima, maar dan ook echt.

een CC, maar die kost niet de wereld en kan zelfs achteraf worden besteld en dan is hij voordeliger ivm wegvallen BPM
fout.
De BPM blijft gelijk want geldt niet over opties (behalve als die opties extra brandstof kosten)




Want los van het feit dat het hier om een basismodel gaat, ik kan met de beste wil van de wereld de C (en E) geen mooie auto vinden. Z'n voorganger vind ik veel mooier en stijlvoller.




@JDx Mijn vorige auto was een Fiat Punto uit 2013, een B-segmenter mét cruise control.


Dus jij bent ook nog steeds de baby van je familie? Immers, ben jij ook zo begonnen. Dat er inmiddels jongere familieleden zijn doet niet terzake.





@Koop niet blind: 1.089 Is idd een hoge prijs voor Keyless Go. Het gaat in dit geval echter over het "Keyless-go-comfortpakket" waar "handsfree acces" voor de bagageruimte mee inzit. Blijft dan nog altijd niet goedkoop, vind ik wel. Deze opties zitten meestal wel in optiepakketten en komen dan een stuk goedkoper uit.
(In België kost deze basis C 31.460 - keyless-go-comfortpakket kost daar 968.)

Juist ja. MB is helemaal gek geworden, daarom verkopen ze zo weinig auto's. Iemand met een oud Peugeootje weet het inderdaad beter.
Als je denkt dat meer/minder luxe zit in een regensensortje of meer vermogen, dan heb je het niet helemaal begrepen.





Auto van mijn vrouw heeft keyless entry. Gewoon een heel prettig iets. Ook nog een starten met de sleutel in je zak. Naar je auto lopen, instappen en wegrijden. Luxe. Leuk. Fijn.
Ieder wat ie wil.

Ik kom net in 1 ruk 900km van vakantie terug zonder Cruise control hoewel ik het wel heb. Ik haat Cruise control. Dat je moet bijbetalen voor een lullig klokje op je dash bij Mercedes is pas droevig, dit wist ik niet. Alleen hierom al zou ik een Lexus of Infiniti willen als ik een nieuwe auto moest kiezen in deze groep.





@woestewolf, voor 38k wil ik een hele hoop meer. Als ik enkel droog hoef te zitten zet ik wel een dak op de skelter van m'n broertje.


@jdx
De instap Renault Clio heeft standaard cruise control, maar dan weer geen climate control.









Toch zie je aan deze c niet overduidelijk dat t n basisversie betreft, ziet er bijv veel beter uit dan startmodellen uit t d-segment van VAG.
Dus voor NL best wel een goede optie..



ik vind een Mazda6 ook pas leuk met passende motorisering. In mijn geval zat ik dan vast aan een 45k kostende 2.5 liter met 192pk want alleen leverbaar in combinatie met bepaalde opties.




Sommige opties zijn inderdaad debiel duur. Andere kant is dat er ook volumemerken zijn waar je meteen aan de meest luxe uitvoering zit als je iets basaals als navi wilt. Dan tik je dus eigenlijk 14K af voor navi.


@melvinvdc: Een kale A4 lijkt tov deze Mercedes idd nog niet zo'n slechte deal. Bijvoorbeeld xenon plus zit er ook op, en meer vermogen. Tegen een iets hogere vanafprijs. Maar voor een navi mag je gelijk € 2100 extra aftikken. Al kun je ook een feature kopen waarmee het scherm je telefoon overneemt, voor een paar honderd euro. Maar qua uitstraling verslaat de Mercedes 'm in zo'n uitvoering met twee vingers in de neus, als je het mij vraagt.

Ik woon in een warm (nu ja, zeg maar heet) klimaat. En een lederen interieur en automatische airconditioning, net als extra verduisterde ramen, kan ik wel appreciëren. Het ergste is dat nep leer, die skai, dat hier zo populair is. Ook een achteruitrijcamera is gewoon een noodzakelijk kwaad. En ik haat het met een zuignap en iPhone in de houder als GPS of voor handenvrij bellen rond te rijden.
Ik vraag me trouwens nog steeds af hoe lang LED verlichting nu eigenlijk meegaat in/op een wagen. Alle LED lampen die ik aankoop, zelfs de betere merken dus niet alleen Chinese troep, geven na 6 maanden de geest. Toegegeven, het heeft veel te maken met de wisselvallige netstroom hier maar schokken en grote hitte zijn ook een 'killer' voor deze technologie, toch?


Heel ander segment, maar klikkerdeklik maar eens een Civic. De basis is met 24 k al niet goedkoop, maar pas vanaf 32000 zit er navi op.

De E klasse en de 3 serie in hetzelfde segment? Nee. Voor het overige, extra's zijn welkom, doch niet noodzakelijk, vind ik. Een achteruitrijcamera in een warm klimaat? Airco moet het doen toch?


Op zich wel: in de VS en diverse landen in het Midden-Oosten heb je vaak wat minder keus dan hier bij het samenstellen van de auto. Daar zitten ze meestal al vol of bomvol met 'opties' en kies je vooral de kleur. Komt ook omdat ze daar auto's vanuit voorraad verkopen, maar toch....







Meer is echt niet nodig, diesel kost iets meer, dan heb je wel 180.
Business uitvoering net 1100 euro meer.

Novoplast maakte een geintje - had je dat niet door ..??
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.