Back to basics: Lexus UX

Standaard cruise, airco en led

Lexus UX 250h
Lexus UX 250hLexus UX 250hLexus UX 250hLexus UX 250hLexus UX 250h Back to BasicsLexus UX 250h Back to BasicsLexus UX 250hLexus UX 250h

Sinds kort treffen we een nieuwe naam in de Lexus-showroom: de UX. Als compacte SUV mag hij zijn borst natmaken voor de gevestigde orde. Voor zo’n € 45.000 staat de standaard-versie voor deur. Bezorgt hij daarmee die geduchte concurrenten slapeloze nachten?

Lexus UX 250h
€ 44.495

Als derde X-model plaatst Lexus de UX als compacte SUV onder de NX en RX en treedt het merk eindelijk toe tot het segment van de compacte premium SUV. Een plek waar andere fabrikanten al even opereren met bijvoorbeeld de X2, Q3, XC40 en Evoque. Met een basisprijs van € 44.495 legt Lexus een marktconforme deal op tafel, want bij BMW, Audi en Volvo liggen de vanafprijzen van hun compacte SUV’s redelijk in de buurt. De enige uitschieter in het voorgaande rijtje is de Range Rover Evoque met een prijs van minimaal € 66.830. Net als bij andere modellen houdt Lexus het kort maar krachtig qua aandrijflijn: de 2,0-liter benzinekrachtbron met een elektromotor en een accupakket is de enige keuze voor de UX. Het gecombineerde vermogen van  de 250h komt neer op 184 pk. De topsnelheid blijft op een bescheiden 177 km/h hangen. Een sprint vanuit stilstand naar de 100 km/h neemt 8,5 seconden in beslag. De enige keuze die klanten kunnen maken op motorisch vlak, is de afweging tussen de standaard 2WD of de optionele 4WD. 

Ook in de optielijst werkt Lexus volgens een bekend recept. Wie meer luxe wilt, dient een stap hoger te gaan in de lijst met uitrustingsniveau’s. Natuurlijk valt er wat te kiezen op het gebied van wielen en dakkoffers, maar de standaard-uitvoering van een elektrische achterklep voorzien is een onmogelijke operatie. Daardoor is het personaliseren van de Lexus minder gemakkelijk, maar wel lekker overzichtelijk. Tijd voor de basisversie die de weinig inspirerende ‘Standaard’ naamaanduiding krijgt. Voor de buitenkant heeft de klant de keuze uit twee gratis kleuren: een zwarte en rode basislak. Voor een metallic-kleurtje betaal je € 980 extra. Aan de buitenkant is verder niet gelijk te zien dat dit de minst luxueuze variant is. Rond de ramen werkt Lexus het geheel met zilverkleurige sierlijsten af. Een kleur die de onderkant van typerende Lexus-grille ook versiert. Daarnaast staan aluminium dakrails standaard op het menu van de UX. De minstens net zo typerende koplampen worden van bi-ledtechniek voorzien die via een lichtsensor worden bediend. Naast koplampen treffen we ook mistlampen aan de voorkant van de SUV. Deze worden, net als de achterlichten, ook van ledlampen voorzien. De banden worden standaard om 17-inch lichtmetalen wielen gevouwen. Een maatje groter kost € 2.197,05 extra.

De zetels voor alle passagiers worden standaard met stoffen bekleding afgewerkt. Als je eenmaal hebt plaatsgenomen op de bestuurdersstoel, dan ontdek je dat het interieur met talloze knopjes is volgehangen. Beginnend bij het (lederen!) stuurwiel waar wel tien knoppen je aankijken. Naast de bediening voor de audio laat ook de adaptieve cruisecontrol zich hier bedienen. Bovenop het dashboard staat een los component, waar een 7-inch scherm voor de multimedia in is verwerkt. Externe apparatuur verbindt zich via Bluetooth of met een USB/AUX-kabel met het systeem. Navigatie is niet standaard aanwezig, maar door het Mirrorlink-systeem kunnen navigatie-apps van de smartphone wel op het beeldscherm worden weergegeven. Ook beelden van de parkeerhulp in de vorm van een achteruitrijcamera worden op het centrale scherm getoond. Voor parkeersensoren is geen plek vrijgemaakt in de lijst met standaard voorzieningen. Daarvoor verwijst Lexus toekomstige klanten naar een hoger uitrustingsniveau. Een stukje onder het scherm vinden we een rij met meer knopjes. Deze dienen voor de standaard klimaatregeling die zich over twee zones laat instellen. Andere luxe waar elke UX-rijder op kan rekenen zijn vier elektrische ramen, elektrisch inklapbare en bedienbare spiegels, een middenarmsteun tussen de voorstoelen en een regensensor.

Zoals gezegd zijn er diverse uitrustingsniveau’s beschikbaar. Na de Standaard komt Lexus met de Business Line voor € 46.995. Naast andere wielen en een standaard Europese navigatie biedt het pakket parkeersensoren rondom. De UX Luxury van € 51.195 krijgt lederen stoelen met stoelverwarming aangemeten en verruild de reguliere sleutel voor een exemplaar waardoor de Lexus zich sleutelloos laat openen en starten. Voor € 5.500 méér staat de Executive in de prijslijst met 18-inch wielen, elektrisch verstelbare stoelen, een elektrische achterklep en een groter scherm voor de multimedia. Daarnaast heeft Lexus nog een aantal F Sport-uitvoeringen die bovenstaande uitvoeringen van een sportieve touch voorzien. Welke kies jij?

Signalement

Merk Lexus
Model UX 250h
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 47.525

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.987 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 190 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.495 mm / 1.840 mm / 1.540 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden215/60R17Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 120 g/km

PRIVATE LEASE Lexus UX

Lexus
Lexus UX 250h (5D/CVT)
€ 749
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (58) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.