AutoWeekend Top-10: waar komt-ie vandaan?

BMW 3-serie productie Munchen
Zaterdag, lijstjesdag. Elk weekend behandelen we een top-10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles uit de autowereld samengevat in een lijstje. Deze week: de landen waar de meeste auto's worden geboren.

Automerken hebben allemaal een land van oorsprong, maar dat betekent lang niet altijd meer dat alle verkochte modellen ook uit dat land afkomstig zijn. Fabrieken ploppen in diverse landen als paddestoelen uit de grond. Wij zetten op een rij welke tien landen vorig jaar de geboorteplekken waren voor de in Nederland verkochte personenauto's!

10. Roemenië

Bij Roemenië denken we direct aan Dacia, en dat klopt natuurlijk ook. Maar niet alle in dit land geboren auto's zijn budget-Renaults. Ook Ford bouwt er auto's, al lazen we gisteren dat de productie van de B-Max daar opnieuw op pauze wordt gezet. Het percentage komt uit op 0,7 procent...

9. Verenigd Koninkrijk

1,2 procent van de in 2013 in Nederland verkochte auto's komt uit het Verenigd Koninkrijk, maar dat betekent niet dat er stiekem nog Rovers worden gemaakt. Ook Caterham is niet verantwoordelijk voor dit percentage. Honda bouwt er in Swindon jaarlijks behoorlijk wat auto's maar uiteraard moeten we ook Land Rover en Jaguar niet vergeten. Ford, Mini, Bentley, Aston Martin, Nissan en Toyota zijn er overigens ook actief.

8. Spanje

Bij Spanje denken we aan zon, zee, strand en een beetje aan Seat. Uiteraard rollen er Seats in Spanje van de band, maar in het aandeel van 2,2 procent zitten ook duizenden Fords die er in Valencia aan het daglicht worden voorgesteld. Andere fabrikanten die er actief zijn, zijn onder andere Audi, Mercedes, Opel, Citroën, Peugeot en Renault.

7. Tsjechië

Voor nummer zeven (3 procent) gaan we weer terug naar het oosten van Europa. We komen uit in Tsjechië, waar drie procent van de in Nederland verkochte auto's vandaan komt. Hier is Skoda de grootste leverancier, maar ook PSA en Toyota hebben er samen een enorme faciliteit waar de drieling C1, 108 en Aygo vandaan komt. Andere fabrikant: Hyundai.

6. Italië

Italië heeft natuurlijk Lamborghini, Ferrari en Maserati als exotische merken, maar het zijn vooral de betaalbaardere merken van het Fiat-concern die er in elkaar worden geschroefd. Zo'n vier procent van het in 2013 verkochte wagenpark in Nederland komt uit Italië. Denk vooral aan Fiat, maar ook Alfa Romeo en Jeep tellen bijvoorbeeld mee.

5. Zweden

Je zou het wellicht niet denken, maar bijna 6 procent van alle in 2013 in Nederland verkochte auto's komen uit het hoge Noorden. Koenigsegg telt technisch gezien mee maar de grote speler is natuurlijk Volvo.

4. Korea

Liefst 8,6 procent komt uit Zuid-Korea, en dat is met de verkoopsuccessen van zowel Kia als Hyundai niet echt verwonderlijk meer te noemen.

3. Japan

Japanners worden lang niet altijd meer in Japan gemaakt, maar voor een groot deel geldt dat zeker nog wel. 15,9 procent is afkomstig uit het land van de rijzende zon. Ongetwijfeld heeft de Outlander PHEV een aardige bijdrage geleverd.

2. Frankrijk

Bijna 21 procent is door Franse handen en robotarmen in elkaar geschroefd. Renault en PSA zijn hier de grote spelers, maar ook Smart, Nissan en Opel (bedrijfswagens) zetten er hun auto's in elkaar.

1. Duitsland

Aangekomen bij de nummer 1. Bij onze oosterburen werd 37,1 procent van het in 2013 in ons land verkochte wagenpark geproduceerd. Uiteraard is het Volkswagen-concern de grootste producent hier, maar ook Opel, BMW, Mercedes en natuurlijk Ford mogen we niet vergeten!

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.