AutoWeekend Top-10: vergeten hot-hatches
De Volkswagen Golf GTI, de diverse Honda Type-R's en de GSi's en OPC's van Opel, welke liefhebber van sportiviteit kent ze niet? Vandaag gaan we het echter niet over die bekende namen hebben, maar om de snelle hatches die -soms zeer onterecht- een beetje van de radar zijn verdwenen.
We hebben deze lijst samengesteld op basis van onbekendheid, de hoogste plek betekent dus dat de auto het onbekendst is en niet dat het ook de beste auto is. Integendeel, zouden we in dit geval willen zeggen...
10. Peugeot 306 GTI 16V (1999-2000). Z'n kwaliteiten worden dan weliswaar door de meeste mensen wel erkend, maar de 306 GTI heeft de pech dat hij zoveel fameuze broertjes heeft. Denk aan de 205 GTI, 106 GTI en ook de 309 GTI. Kenners weten echter dat deze 306 GTI waarschijnlijk wel de beste hot hatch uit z'n tijd was. De gefacelifte versie was specifiek goed, met 167 pk en een zesbak.
9. Ford Escort RS Turbo (1986-1990). De Ford-historie is met de recente RS- en ST-modellen zo rijk, dat je bijna zou vergeten dat eind jaren tachtig ook al snelle Fords de fabriekspoorten uit rolden. Een van de onbekendere is de Escort RS Turbo. Anno 2014 is 132 pk niet meer bijzonder, maar ten tijde van deze snelle Escort keken de liefhebbers met respect naar de turbomotor in het vooronder van deze Ford.
8. Citroën Xsara VTS (1998-2004). Het onbekendere broertje van de 306 GTI 16V had ook gewoon de beschikking over de volle 167 pk, maar dan in combinatie met een vijfbak. Was niet de beste in z'n segment, maar bood wel veel pk's voor je zuurverdiende guldens.
7. Daihatsu Charade GTI (1993-1996). Nee, niet de GTti, maar de Charade GTI. Deze spirituele opvolger van het fameuze bommetje had geen turboblokje meer onder de kap, maar een atmosferische 1,6-liter viercilinder. Het vermogen is 105 pk en dat maakte de lichte Charade een wolfje in schaapskleren.
6. Opel Corsa A GSI (1988-1990). Binnen de rijke historie van snelle Opel hatches misschien wel de onbekendste: de eerste Corsa GSI. Met 101 pk op 820 kilogram was dit doosje nog verrassend snel en een leuke concurrent voor de Polo GT G40 en Peugeot 205 GTI 1.6.
5. Toyota Corolla T-Sport (2002-2005). Niet iedereen weet het, maar begin deze eeuw had Toyota een heuse concurrent voor de Honda Civic Type-R in huis. De Corolla T-Sport volgde namelijk hetzelfde recept: een hoogtoerige viercilinder met ongeveer 200 pk (192 pk om precies te zijn) moest de Corolla tot een begeerlijke auto maken. Helaas hinkte Toyota te veel op twee gedachten: de T-Sport moest braaf én opwindend tegelijk zijn en het resultaat was een wat rumoerige auto die er nogal saai uitzag. Dan had Honda het beter begrepen: dat maakte de Type-R tot een echte hardcore auto, inclusief uitbundige bodykit.
4. Renault 19 16V (1990-1995). Ook hier doen de recente toppers van het merk de historie vergeten. In de eerste helft van de jaren negentig was er al de 19 16v, die met z'n 137 pk toch behoorlijk goed mee wist te komen met de snelle Peugeots, Opels en Volkswagens van die tijd. Wat 'm extra bijzonder maakte, was dat ik ook als Chamade (over wolven in schaapskleren gesproken!) én als Cabrio beschikbaar was.
3. Nissan Almera GTI (1995-2000). De spirituele voorganger van de Nissan Pulsar Nismo, we kunnen er niet omheen. Aan het einde van de vorige eeuw probeerde Nissan z'n zwarte gat voor levensvreugde, de Almera, sexy te maken door een 2,0-liter viercilinder voorin te lepelen. Maar 143 pk alleen was niet genoeg: de auto was qua karakter en uiterlijk niet sportief genoeg om ook maar een vuist te maken tegen het sterke concurrentieveld van die tijd.
2. Fiat Tipo Sedicivalvole en Fiat Bravo HGT (1993-1995 en 1995-2001). We konden maar niet kiezen en zetten deze inzendingen van Fiat dus gewoon samen op plek twee. De Tipo moest de Golf-killer uit Turijn worden, maar slaagde daar niet helemaal in. De Sedicivalvole zag er fraai uit, maar kon het ook niet helemaal bolwerken tegen de scherpere concurrentie. De Bravo HGT was ook niet de allerstrakst sturende hot hatch, maar je kreeg wél mooi een compacte middenklasser met vijfcilinder onder de kap.
1. Rover 114 GTI (1990-1995). Rover is al jaren verdwenen van de markt en dus zijn ook de snelle auto's van het merk in de vergetelheid geraakt. In het geval van de obscure Rover 114 GTI is dat ook niet zo raar: de technisch behoorlijk verouderde 100-serie kon met een 101 pk benzinemotor niet ineens worden omgetoverd tot een heus raspaard. Als je er nog eentje op de kop weet te tikken, heb je echter wel een leuk curiosum voor de deur staan!
Zijn we nog wat vergeten? Laat het gerust weten in de comments!