AutoWeekend Top-10: powerdiesels
Wie de prijslijst goed doorneemt, komt inmiddels tot de conclusie dat fabrikanten de dieseltechniek steeds beter toepassen. Zelfs de auto's onderaan deze lijst hebben inmiddels al dik 90 pk per liter tot hun beschikking! Voorheen moest je daarvoor zonder meer een benzineblok hebben.
We werden geïnspireerd door het nieuws van deze week, want de afgelopen dagen kregen de nummers drie en vijf hun prijskaartje.
We voeren je mee langs de knapste staaltjes dieseltechniek (op vermogensgebied althans) in autoland. Daarbij tekenen we aan dat we weten dat sommige motoren ook in andere modellen zitten, maar dat we om het overzichtelijk te houden per motor één model hebben gekozen.
10. Volvo V40 D4: 95 pk/l. Je zou het bijna vergeten door z'n reputatie als bijtellingslieveling, maar deze 2,0-liter heeft een vermogen van 190 pk! Dat is 95 pk per liter en dus een tiende plek in deze lijst.
9. Mercedes C 250 CDI: 97 pk/l. De 2,1-liter turbodiesel van Mercedes mag dan niet gelden als het toppunt van verfijning, je kunt alleen maar bewondering hebben voor de 204 pk en 500 Nm die dit blok in de 250 CDI's mobiliseert.
8. Opel Cascada 2.0 CDTI Biturbo: 98 pk/l. In diverse Opels in ons land niet meer leverbaar, maar gelukkig zit deze powerdiesel nog wel in de Cascada en Insignia. Dus kunnen we 'm meenemen in deze lijst met z'n 195 pk uit 2,0 liter.
7. Renault Espace 1.6 dCi 160 pk: 100 pk/l. Renault stopt in z'n nieuwe Espace stiekem ook een knap stukje techniek: in de tot cross-over gebombardeerde mpv levert de bekende 1.6 dCi mooi even 160 pk en dus is deze de eerste in dit lijstje met 100 pk per liter of meer.
6. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160 pk: 100 pk/l. Troeft de Renault nipt af, want de diesel in deze Japanner is één cc'tje kleiner dan die in de Espace. Het blokje lost de 2,2-liter i-DTEC in de CR-V af en dat betekent 10 extra pk's in combinatie met een veel lager verbruik. Hierdoor worden de versies met (de modernere) automaat zo'n zeven mille goedkoper.
5. BMW X5 40d: 104 pk/l. Vanaf hier begint BMW te domineren. In 40d-vorm schopt de 3,0-liter turbodiesel het tot 313 pk en dat betekent afgerond 104 pk per liter.
4. Audi A7 3.0 TDI BiT Competition: 109 pk/l. Normaal is de 3,0-liter BiT turbodiesel van Audi goed voor 320 pk, maar in de nieuwe Competition-versies is dat 326 pk. Maar zelfs die kleine 109 pk per liter is nog niet genoeg voor een plek in de top-3...
3. BMW 525d: 109 pk/l. In deze 5-serie levert een 2,0-liter turbodiesel namelijk 218 pk en de rekenmeesters onder ons weten dat dit net iets meer per liter is dan de Audi mobiliseert.
2. Volkswagen Passat: 2.0 TDI BiT: 120 pk/l. Deze topversie van de Passat heeft een 2,0-liter turbodiesel die maar liefst 240 pk tot z'n beschikking heeft. Dat is 120 pk en nét niet genoeg voor de eerste plek in deze lijst.
1. BMW M550d: 127 pk/l. Dankzij drie turbo's is de 3,0-liter zes-in-lijn in de M-performance versie van de 5-serie met z'n 381 pk namelijk het dieselblok met het hoogste specifieke vermogen in een productieauto. Wie heeft er nog een M5 nodig voor een snelle rit naar de Alpen?