en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Spoilers; de één behangt het liefste z'n hele auto ermee, de ander verafschuwt ze. Of je die extra aanhangsels en opzetstukken nu mooi vindt of niet, soms dienen ze simpelweg een praktisch nut: het creëren van neerwaartse druk bij hogere snelheden. In deze top-10 hebben we tien auto's uitgezocht waarvan de achterspoiler om wat voor reden dan ook het vermelden waard is.
1. Mercedes 190 Evolution 2
Bij de Evo 1 hielden ze zich nog in maar met de Evo 2 gingen alle aerodynamische remmen los bij Mercedes. De immense, inmiddels iconische, achterspoiler werd bewust een paar centimeter naar achteren geplaatst voor optimale rijwindgeleiding.
2. Audi TT
Het oorspronkelijke ontwerp van de TT was achterspoilerloos maar toen er bovengemiddeld veel ongelukken gebeurden met TT's die op hogere snelheid instabiel werden in de bocht, besloot Audi maatregelen te treffen door een smalle spoilerlip te monteren.
3. Porsche 911 2.7 RS
Porsche was naar eigen zeggen de eerste fabrikant die een seriemodel standaard voorzag van een achterspoiler. En wat voor eentje! De Carrera 2.7 RS uit 1973 kreeg vanwege zijn bijzonder gevormde luchtgeleider al snel de bijnaam 'ducktail' aangemeten.
4. Lancia Thema 8.32
Bij de liefhebbers niet alleen een legendarisch type vanwege z'n Ferrari-V8 maar ook dankzij dat aparte, elektrisch op- en inklapbare achterspoilertje. Niet het fraaiste onderdeel aan de auto maar wel intrigerend. De super-Thema was één van de eerste auto's die dit systeem had.
5. Honda Civic Type R
Oké, het productiemodel van de nieuwe Civic Type R is nog altijd niet officieel onthuld maar afgaande op de laatste berichten, foto's en video's laat Honda die mega-achterspoiler met ingebouwde lichtunits in tact. Subtiel is anders maar daar gaat het niet om!
6. Lamborghini Countach
Een pijnlijk voorbeeld van hoe een schitterend ontwerp compleet vernacheld kan worden door er steeds meer toeters en bellen aan te hangen. Het overkwam de Lamborghini Countach, die als er met jaren steeds meer 'aftermarket' uit ging zien, met deze '25th Anniversary' als dieptepunt.
7. Daihatsu Move
Doet het spoilerwerk van de Countach nog pijn aan je netvlies, bij de Daihatsu Move werkt het eerder op de lachspieren. Een rijdende telefooncel met een dakspoiler, je moet er maar opkomen. Anders wordt-ie waarschijnlijk wat zoekerig boven de 200 km/h...
8. Pagani Huayra
De achterspoiler van de Huayra bestaat uit twee losse 'flappen' die los van elkaar omhoog en omlaag kunnen komen, afhankelijk van de (door de elektronica berekende) benodigde neerwaartse druk per achterwiel. Bij heftig remmen fungeren ze bovendien als luchtrem.
9. Ford Sierra RS Cosworth
De constructie achter op de Sierra RS Cosworth ui 1986 mogen we in Europa wel beschouwen als de Moeder Aller Achterspoilers. Het formaat was noodzakelijk om de super-Sierra stabiel te houden bij (extreem) hoge snelheden. Mazda plantte later in Japan eenzelfde soort spoiler op de Lantis (onze 323F) Type R.
10. Plymouth Road Runner Superbird
Er is één auto die zelfs het hekwerk van de Sierra in de schaduw laat staan en dat is de Arc de Triomphe achter op de Plymouth Road Runner Superbird. Het was de straatversie (homologatie-auto) van de NASCAR-racewagen van 1970. Niet mooi, wél apart!
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.