AutoWeek Top 50: Suzuki Wagon R+
Wereldberoemd door Jiskefet en Barrelbrigade
In 1997 maakte Nederland eerst kennis met de Daihatsu Move. Een compacte Japanse Kei-car, die meteen de tongen losmaakte door zijn vermeend beroerde wegligging. Kort daarna volgde Suzuki. Daar werd besloten om niet de Wagon R Kei-car naar Europa te brengen, maar de Wagon R+, die wat breder was dat het origineel dat in Japan rondreed. Die reed al een stuk beter dan een Move. Een slimme zet. Waarschijnlijk kenden we in 1997 het begrip 'mini mpv' nog niet, want anders hadden we dat label er zeker opgeplakt. Vier mensen vinden er een ruime plek en zijn vierkante bouw zorgt, wanneer de bank plat wordt gevouwen voor een zee aan ruimte. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het kwijt in een Wagon R+. In 2000 was het feest al weer over en kwam er een nieuwe Wagon R+. Dit keer niet uit Japan, maar uit het Hongaarse Esztergom, waar hij samen met zijn identieke broertje Opel Agila werd gebouwd. Vandaag de dag gebeurt dat nog steeds al heet de Wagon+ inmiddels Suzuki Splash.
Inmiddels vindt iedereen iets van de eerste generatie Wagon R+. In ons land is dat niet veel goeds: de goegemeente vindt hem lelijk. Ga je echter kijken in Azië, dan is het een heuse cultauto die aan alle kanten wordt verfraaid, verlaagd en wordt voorzien van de meest funky kleurtjes. Maar de Wagon R+ deed evengoed ook aan onze kant van de wereld van zich spreken: in Franse auto-kringen werd schande gesproken toen bleek dat 'hun' ontwerpgrootmeester Robert Opron op zijn oude dag voor zichzelf zo'n spuuglelijke Japanner had gekozen en in het legendarische programma Jiskefet, werd de Wagon R+ als het vervoer van drie wereldverbeterende dames, neergezet als de ultieme lulligheid op wielen. Maar echt onsterfelijk werd de Wagon R+ pas door zijn optreden in onze eigen Barrelbrigade. Zo onbescheiden durven we best te zijn.
Wat vind jij van de Suzuki Wagon R+? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!
Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen