AutoWeek Top 50: Smart City-Coupé

Innovatief maar met kinderziektes

Smart City Coupé
De AutoWeek Top 50 is een lijst van de - in onze ogen - 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Dus vanaf 1990, het geboortejaar van AutoWeek. Elke week zet één van de redacteuren een kandidaat voor de eindlijst in het zonnetje. Dit keer is dat de City-Coupé, de auto waarmee het voor Smart allemaal begon.

Uiteindelijk kwam Smart als sub-merk van Mercedes-Benz op de markt, maar de auto werd eind jaren 80 bedacht door de toenmalige topman van horlogefabrikant Swatch, Nicolas Hayek. Volgens de ondernemer zou er in de komende jaren een steeds grotere behoefte aan klein stedelijk vervoer ontstaan in verband met de steeds groter wordende wereldsteden.

Hayek voorzag een klein autootje met twee zitplaatsen en een hybride aandrijflijn. Om niet weggeblazen te worden door bestaande fabrikanten zocht Hayek samenwerking met een bestaande fabrikant. Eerst was dat Volkswagen, maar nadat dat concern besloot toch liever de Lupo 3L te ontwikkelen, werd Daimler aangehaakt. Die brachten de auto uiteindelijk in 1998 op de markt onder de naam Smart City-Coupé, waarbij de merknaam Smart een samentrekking vormde tussen Swatch Mercedes en Art. Niet lang nadat de auto werd gelanceerd kocht Daimler Swatch uit, waarmee Smart volledig onder de vleugels van de Duitse autofabrikant kwam.

De City Coupe, die vanaf 2004 als ForTwo door het leven ging, was een behoorlijk innovatief product. Met z'n zeer bescheiden lengte en korte draaicirkel kon de auto gemakkelijk door de stad worden gemanoeuvreerd en zelfs haaks tussen een rij geparkeerde auto's worden gezet. Een Tridion-veiligheidskooi zorgde ervoor dat de kleine auto ondanks het gebrek aan kreukelzones toch veilig was in geval van een aanrijding.
Hoewel innovatief is de ForTwo niet zonder kinderziektes geweest. Vooral de eerste generatie kampte met de nodige motorische problemen, de 500 en 600 cc grote turbomotoren bleken niet buitengewoon duurzaam. Toch wist Mercedes van de eerste twee generaties 1,7 miljoen exemplaren te verkopen. Reden om door te zetten, al werd voor de derde generatie wel samengewerkt met Renault om de ontwikkelingskosten te drukken.

Wat vind jij van de Smart City-Coupé/Fortwo? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!

Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn geselecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.