AutoWeek Top 50: Audi TT

Audi TT
Audi TTAudi TTAudi TTAudi TTAudi TTAudi TTAudi TT
De AutoWeek Top 50 is een lijst van de - in onze ogen - 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Dus vanaf 1990, het geboortejaar van AutoWeek. Elke week zet één van de redacteuren een kandidaat voor de eindlijst in het zonnetje. Deze week is dat de Audi TT.

Sommigen vinden het een eerste klas dameskappersauto, anderen het schoolvoorbeeld van houdbaar design. Maar hoe je het ook wendt of keert, de eerste generatie TT was een spraakmakend ontwerp. In 1995 werd de concept-car gepresenteerd en in 1998 kwam het productiemodel nagenoeg ongewijzigd op de markt, een jaar later gevolgd door de Roadster.

Maar hoe opmerkelijk de styling ook was, onderhuids stond de TT op hetzelfde platform als de Volkswagen Golf IV. Dat betekende dat de Quattro-vierwielaandrijving gewoon een relatief simpel Haldex-systeem was en de motoren ook bekend waren. Op zich niet erg, want de instappertjes werden natuurlijk niet geleverd. Alleen de 1,8-liter viercilinder 20-kleps turbomotor en de dikke 3,2-liter VR6 waren goed genoeg voor de coupé.

Helaas bleek vorm boven functie te zijn gegaan. Mede door de potente motoren werd de eerste TT berucht toen bleek dat ze bij hoge snelheden instabiel werden, met spectaculaire en gevaarlijke crashes tot gevolg. Een terugroepactie waarbij onder meer een achterspoiler op de markante achterkant werd geplaatst, was het gevolg.

Reputatieschade leek Audi er echter niet van te ondervinden. Het ontwerp bleek zo sterk dat het de reputatie van het vrij behoudende merk bijna eigenhandig wist om te buigen naar een begeerlijk statussymbool. Sterker nog, de TT werd zo'n icoon voor het merk met de vier ringen dat volgende generaties maar weinig anders deden, zelfs een leek herkent in de pas onthulde, derde generatie nog gewoon de oer-TT.

Wat vind jij van de Audi TT? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!

Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.

Lezersreacties (85)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.