AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Veilig vervoer van je baby

Autostoeltjes: alles wat je moet weten

Maxi Cosi kinderzitje stoel baby
  • AutoWeek/Ouders van Nu
  • Autonieuws
4 januari 2021 om 12:27
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Autostoeltjes zijn ontzettend belangrijk als je je jonge kind veilig wilt vervoeren. Het liefst heb je dan ook een stoeltje dat handig in gebruik is. Tijd om eens te kijken waarop je moet letten.

Nieuwe eisen

In Nederland is het verplicht om kinderen tot een lengte van 1.35 meter in de auto te vervoeren in een goedgekeurd autostoeltje. Hierbij is het belangrijk dat het kinderzitje goed past, zodat het optimale bescherming biedt. Per 2019 zijn de Europese regels rond autostoeltjes aangepast. Dat betekent dat je zowel met nieuwe regels voor het vervoer van kinderen hebt te maken, maar ook dat de stoeltjes voortaan volgens andere eisen worden gemaakt. Sinds de invoering van de R129 'i-Size'-regelgeving geldt het volgende.

  • Kinderen moeten tot minimaal 15 maanden achterwaarts worden vervoerd.
  • Stoeltjes met autogordelbevestiging verdwijnen van de markt.
  • Alleen stoeltjes met het Isofix-systeem komen op de markt.

Isofix

Er mogen tegenwoordig dus alleen nog stoeltjes met Isofix-bevestiging worden verkocht, een speciaal systeem waardoor het stoeltje vast komt te zitten aan het onderstel van je auto. Voorheen mochten er ook stoeltjes worden verkocht die te bevestigen zijn met de autogordel. Deze stoeltjes mogen nog wel worden gebruikt, er zijn ook nog geen plannen voor een verbod hierop. Sommige nieuwe i-Size-stoeltjes kunnen ook met een autogordel worden vastgemaakt. Dat is handig als je een auto hebt zonder Isofix-bevestigingspunten. Maar een bevestiging met Isofix wordt wel nadrukkelijk aangeraden. Vanaf november 2012 is het verplicht dat alle nieuwe auto’s met deze bevestigingspunten zijn uitgerust. Heb je dus een auto die geproduceerd is na november 2012, dan zou het Isofix-systeem aanwezig moeten zijn. Oudere stoeltjes (R44) mogen nog worden gebruikt, al wordt wel geadviseerd om over te stappen.

Nieuwste soorten autostoeltjes

Soort i-Size stoelGeschikt voorVergelijkbaar met R44 
Achterwaarts gerichtKinderen tot 83 cm én een leeftijd van 0 tot minimaal 15 maandenBabyautostoel ( 0 – 13 kg), groep 0/0+
Voorwaarts gerichtKinderen tussen 60 en 105 cm én ouder dan 15 maandenPeuterautostoel (9 – 18 kg), groep 1
Voorwaarts gerichtKinderen tussen 105 cm en 135 cmKinderautostoel (15 – 36 kg), groep 2/3

Wie duidelijk wil hebben om welk van deze bovenstaande soorten het gaat, kan dat op het stoeltje zelf terugvinden. De Consumentenbond adviseert om een kind zo lang mogelijk in een 0+-autostoeltje te vervoeren. Stap pas over als je baby te zwaar wordt of als zijn hoofd boven de stoel uitsteekt. Dan is het vervolgens kijken naar lengte en gewicht wanneer een volgende overstap nodig is.

Babyautostoeltjes

De nieuwste generatie babystoeltjes bevestig je dus tegen de rijrichting in op de Is0fix-aansluiting. Babyautostoelen met een i-Size-keurmerk hebben een onderstel (base) dat via Isofix in de auto wordt vastgemaakt. Dit onderstel laat je achter in de auto: de babyautostoel klik je op dit onderstel als je instapt en je klikt het zitje er weer af als je uitstapt. Is de Isofix-aansluiting niet aanwezig, dan mag het stoeltje ook nog worden vastgezet met de autogordel. Bij de oudere stoeltjes (R44) is dit vaak de enige optie. Vervolgens zet je het kind zelf ook nog vast met de gordel van het stoeltje. Bij plaatsing voor in de auto, dient de passagiersairbag te zijn uitgeschakeld.

Peuterautostoeltjes

Bij de peuterautostoelen is het afhankelijk van het type hoe de stoeltjes bevestigd kunnen worden. Sommige i-Size-peuterstoeltjes kijken vooruit, andere exemplaren kijken achteruit. Aangeraden wordt om kinderen achteruit te laten kijken tot ze minimaal 70 cm zijn. De oudere stoeltjes (R44) worden in de rijrichting geplaatst, dus dan kijkt het kind altijd vooruit. Ook hier geldt weer dat het bij de i-Size-exemplaren altijd mogelijk is om de stoel met Isofix vast te zetten, maar dat er anders ook nog met de autogordel kan worden gewerkt.

Kinderautostoeltjes

Kinderautostoelen zijn weer een ander verhaal. I-Size-exemplaren hebben een hoofdsteun en zijsteunen. Daardoor bieden ze betere bescherming bij een botsing van opzij. Voor stoeltjes met de oude R44-norm geldt dat groep 2 (tot 25 kg) en 3 (vanaf 22 kg) zo goed als altijd gecombineerd worden in één verstelbare autostoel. Dit soort autostoeltjes betreft zitting- of autostoelverhogers waarin het kind rechtstreeks met de veiligheidsgordel wordt vastgezet. Omdat het kind hoger zit, past de gordel beter. Kies bij voorkeur voor een stoelverhoger met rugleuning en hoofdsteun. Vroeger kon je losse zittingverhogers zonder rugleuning kopen. Deze worden sinds 2017 alleen nog goedgekeurd voor kinderen groter dan 125 cm en zwaarder dan 22 kg.

Is je kind groter dan 1.35 meter, dan moet hij de autogordel gebruiken. Loopt bij jouw kind de gordel over de hals in plaats van over de schouder, dan is het verstandig om hem toch op een zittingverhoger te vervoeren totdat hij lang genoeg is om alleen de autogordel te gebruiken.

Meer informatie

Ouders van Nu gaat nog uitgebreider in op de keuze voor een goed autostoeltje voor je kind. Daarnaast is het aan te raden om onderstaande video te bekijken voor het juist bevestigen van een autostoeltje.

Video
Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

Van 1.538 kg Volvo V70 D5 naar 986 kg Suzuki Swift op lpg. Een effectievere manier om je automobiele...

Lees meer
Lamborghini Huracán Evo RWD Spyder - Rij-impressie

Lamborghini Huracán Evo RWD Spyder - Rij-impressie

7

Elke Lamborghini die de fabriek verlaat, moet minstens een klein beetje mentaal instabiel zijn....

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Autonieuws
    Tesla Model S wordt cabriolet dankzij Ares Design

    Tesla Model S wordt cabriolet dankzij Ares...

    8
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    Seat Tarraco krijgt 245 pk sterke benzineversie

    Seat Tarraco krijgt 245 pk sterke benzineversie

    5
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    Ford Ranger MS-RT ook voor Nederland

    Ford Ranger MS-RT ook voor Nederland

    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    Nissan toont avontuurlijke elektrische kampeerauto

    Nissan toont avontuurlijke elektrische...

    8
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Skoda Fabia in definitieve vorm betrapt

    Nieuwe Skoda Fabia in definitieve vorm...

    23
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    Tesla Model 3 in prijs verlaagd

    Tesla Model 3 in prijs verlaagd

    34
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    Drukker op weg in 'avondklokuren' dan in het voorjaar

    Drukker op weg in 'avondklokuren' dan in...

    9
    • 20 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep