AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Auto’s zijn minder vaak wit en vaker zwart en hebben zelden een kleur

… maar ‘kleurloos’ blijft populair

Volvo XC60 Black Edition
BASF kleurrapport 2023
BASF kleurrapport 2023
BASF kleurrapport 2023
BASF kleurrapport 2023
BASF kleurrapport 2023

Het jaarlijkse rapport van chemieconcern BASF toont aan dat er vrij forse verschuivingen zijn op het gebied van autokleuren. Nu niet meteen blij worden: die verschuiving vindt vooral plaats tussen wit en zwart.

Het van oorsprong Duitse BASF houdt zich via zijn Coatings-divisie bezig met onder meer autolakken en heeft als geen ander kijk op de wereldwijde trends op het gebied van autokleuren. Die kennis wordt gebruikt om jaarlijks een mooi rapportje te schrijven over de heersende trends, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat kleurliefhebbers daar eerder verdrietig dan blij van worden. De zogenaamde achromatische kleuren, dus wit en zwart en alles daartussenin, overheersen het beeld.

Evengoed vond er in 2023 een grote verschuiving plaats ten opzichte van 2022. Wit verliest drie procentpunten en dat aandeel gaat één op één over naar de zwarte taartpunt. Zilver krijgt er zowaar ook een procentje aandeel bij, wat dan weer ten koste gaat van het in Nederland erg populaire (donkerder-)grijs. Ondanks de verschuivingen is wit nog altijd met afstand de grootste onder de autolakkleuren. Maar liefst 36 procent van de in 2023 verkochte auto’s was wit, waarbij moet worden aangetekend dat het hier om niet-commerciële voertuigen gaat. De eveneens vaak witte bestelbusjes tellen dus niet eens mee.

BASF kleurrapport 2023

Zwart levert een aandeel van 21 procent aan het geheel, grijs is goed voor 15 procent en zilver voor 9. Samen zijn de vier kleurloze tinten dus goed voor maar liefst 81 procent van de verkochte auto’s, net als vorig jaar. Daarmee blijft automatisch slechts 19 procent over voor echte kleuren. Binnen die categorie is groen opvallend genoeg iets populairder dan voorheen, wat ten koste gaat van rood. Van de echte kleuren is blauw met 8 procent van het totaal het populairst.

Europa versus de rest

Natuurlijk zijn er regionale verschillen, maar die worden door dit rapport niet heel erg inzichtelijk gemaakt. Europa wordt samengevoegd met het Midden-Oosten en Afrika onder de EMEA-regio, waar de smaakjes niet overal hetzelfde zijn. In deze regio zijn nog meer grijstinten verkocht dan voorheen (2 procentpunt) en is de verschuiving van lichte naar donkere grijstinten duidelijk zichtbaar, stelt BASF. Het bedrijf merkt op dat er op kleurgebied grote verschillen zijn tussen de landen in Europa: Fransen kopen vaker groene auto’s en Duitsers zijn relatief dol op blauw, terwijl rode en oranjekleurige auto’s het relatief goed doen in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Het meest kleurrijke grote Europese land is Italië, waar de chromatische kleuren goed zijn voor een totaal aandeel van maar liefst 30 procent.

BASF kleurrapport 2023

In Noord-Amerika is het niet veel beter gesteld met de kleuren dan bij ons, maar zijn de voorkeuren wel anders. Zo zijn zilverkleurige auto's in Amerika veel populairder dan grijze, terwijl in de EMEA-regio grijs nog altijd groter is. De minst kleurrijke wereldregio blijkt Zuid-Amerika, waar in 2023 86 procent van de nieuwe auto’s van een achromatisch lakje werd voorzien. De rest van de taart wordt bovendien verdeeld over minder verschillende kleuren dan elders op de wereld.

Behalve kleurloze landen en regio’s, zijn er ook bijzonder kleurloze auto’s. Het meest kleurloze exemplaar op de Nederlandse markt werd vorige week nog op AutoWeek.nl aan de schandpaal genageld.

Lezersreacties (123)

Reageren