Auto's steeds sneller en beter, toch rijden we steeds langzamer in bochten

Waarschuwingen

Audi RS3

Auto's worden steeds sneller en hebben ook een betere wegligging, maar de gemiddelde snelheid in bochten is de afgelopen vijf jaar met ruim 5 kilometer per uur gedaald. De reden is voor de hand liggend.

Volgens Coyote, een aanbieder van rijhulpassistenten zoals de apps Waze en Flitsmeister, neemt de gemiddelde bochtsnelheid al enkele jaren gestaag af. Het bedrijf is bekend door zijn flitswaarschuwingstechnologie, maar is ook, en vooral, een databedrijf dat veel gegevens meet aan de hand van zijn 5 miljoen leden tellende community.

Het bedrijf geeft net als zijn concurrenten informatie over snelheidscontroles, spookrijders en files, maar weet ook waar gevaarlijke bochten liggen. Bij een analyse van de bochten in België zag het bedrijf dat de snelheid waarmee automobilisten de bochten nemen significant daalt, zo meldt de Belgische website Gocar.be.

Waarschuwingen hebben effect

In bochten met een lagere snelheidslimiet daalde de snelheid sinds 2019 van 45,4 naar 40,3 kilometer per uur. Eenzelfde patroon tekent zich af in zones waar hogere snelheidslimieten gelden: in bochten met een limiet van 70 kilometer per uur daalde de bochtsnelheid van 63 naar 56,7 kilometer per uur en in 90 kilometer per uur-zones van 70,2 naar 62,2 kilometer per uur.

Aangepast aan omstandigheden

Om gebruikers goed voor te bereiden op bochten, gebruikt Coyote in zijn voorspellende systeem meer dan tweehonderd criteria, zoals de hoek van de bocht, weertype en vertragingstijd. De waarschuwingen worden dus aangepast aan de omstandigheden.

Volgens Vincent Hébert, directeur van Coyote Systems België, krijgen automobilisten die risicovolle bochten naderen twee soorten waarschuwingen. Bij een snelheid onder de aanbevolen limiet waarschuwt het systeem voor een ‘gevaarlijke bocht’ en adviseert de ideale snelheid om die veilig te nemen. Bij een snelheid boven de limiet volgt een directe aanmaning om langzamer te rijden.

De resultaten van Coyote illustreren hoe het gerichte gebruik van data meehelpt om automobilisten in de pas te houden. Het geheim zit hem volgens Gocar vooral in het feit dat er uitsluitend gepaste informatie wordt gegeven op het juiste tijdstip, in plaats van onophoudelijk waarschuwingen te laten weerklinken zoals de verplichte snelheidsassistent ISA (Intelligent Speed Assistant) doet. Minder frustratie lijkt hierbij de doeltreffendheid te verhogen.

Lezersreacties (131)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.