AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Autonoom rijden - Dit is de stand van zaken
31 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Meer Video's
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Sneltoetsen
Shortcuts Open/Close/ or ?
Start/PauseSpatiebalk
Volume Verhogen↑
Volume Verlagen↓
Vooruitspoelen→
Terugspoelen←
Ondertiteling Aan/Uitc
Fullscreen/Volledig Scherm Verlatenf
Geluid Dempen/Geluid Terug Aanzettenm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Vooruitspoelen %0-9
Gekopiëerd
Live
00:00
00:00
00:00
Wanneer de zelfrijdende auto een vertrouwd onderdeel van het straatbeeld wordt kan het beroep taxichauffeur worden bijgezet tussen de oude ambachten, net als de kolenboer. Zo ver is het echter nog niet. Maar hoe ver is de autonome auto dan wel?
31
Bekijk reacties
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model S 100D Performance Autopilot ACC Panodak Leer 360 Elektr. achterklep LM velgen PDC Lane Stuurverwarming Stoelverwarming voor en achter Alcantara hemel
- 2018
- 109.691 km
€ 39.950

Tesla Model S Performance Ludicrous | 21 Inch |
- 2020
- 32.921 km
€ 56.950

Tesla Model S Long Range Raven, 610km WLTP, Autopilot, Pano, Alcantara hemelbekleding
- 2019
- 149.822 km
€ 32.890
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (31)
ReagerenSub-reacties inklappen

Anoniem
Auto's die (deels) autonoom kunnen rijden, zijn mij nu nog te duur, maar ik vind het een fijn idee dat deze voorzieningen over een tijdje ook beschikbaar zullen zijn op meer betaalbare modellen. De software kan makkelijk gekopieerd worden naar goedkopere modellen en die sensoren en radars zijn in feite ook niet duur. Ik ben er klaar voor.
Opvallend overigens dat een kleine autofabrikant als Tesla zo voorop loopt met deze ontwikkelingen. In plaats van programmeurs de hele dag sjoemelsoftware voor diesels te laten schrijven, kan Tesla de programmeurs iets nuttigs laten programmeren. De wet van de remmende voorsprong.
Opvallend overigens dat een kleine autofabrikant als Tesla zo voorop loopt met deze ontwikkelingen. In plaats van programmeurs de hele dag sjoemelsoftware voor diesels te laten schrijven, kan Tesla de programmeurs iets nuttigs laten programmeren. De wet van de remmende voorsprong.

Anoniem
Het gaat steeds verder achteruit in automobiel land.... Het is triest dat te snelle technologische ontwikkeling simpel plezier volledig kunnen wegnemen.

@T GE
Het is je misschien ontgaan dat je deze technologische ontwikkeling eerst aan moet zetten voordat het werkt. Het is op deze "dure" auto's voorlopig nog een dure optie. Ik neem aan dat het nog vele jaren gaat duren voordat het in betaalbare auto's standaard is, laat staan dat het zo geperfectioneerd is dat de wetgever er aan kan denken om het te verplichten.
Dus, niet janken voordat je geslagen bent!
Het is je misschien ontgaan dat je deze technologische ontwikkeling eerst aan moet zetten voordat het werkt. Het is op deze "dure" auto's voorlopig nog een dure optie. Ik neem aan dat het nog vele jaren gaat duren voordat het in betaalbare auto's standaard is, laat staan dat het zo geperfectioneerd is dat de wetgever er aan kan denken om het te verplichten.
Dus, niet janken voordat je geslagen bent!

Echt leuk wordt het pas als we de techniek kunnen hacken, net als dat we al kunnen met Keyless-Go. Dat lijkt me echt geweldig! Een beetje zelf autonoom rijden en dan het stuur van je buurman op de baan rechts van je overnemen. Spektakel gegarandeerd!
Oftewel, hele gevaarlijke ontwikkeling mijn inziens.
Oftewel, hele gevaarlijke ontwikkeling mijn inziens.

Los van het niet te onderschatten gevaar van hacken, is het wel de verwachting dat dit verkeersslachtoffers gaat schelen. Deze systemen zien meer en reageren dan een gemiddelde autorijder. En dan staan we nog maar aan het begin van deze ontwikkeling.
Voorlopig is het zo dat je de systemen aan en uit kunt zetten. Voor de meeste saaie snelwegkilometers zet je hem aan, voor de sporadische leuke bergweggetjes zet je hem uit. Mag je zelf bepalen.
Voorlopig is het zo dat je de systemen aan en uit kunt zetten. Voor de meeste saaie snelwegkilometers zet je hem aan, voor de sporadische leuke bergweggetjes zet je hem uit. Mag je zelf bepalen.

reageren sneller...

Anoniem
Nou leuk hoor... In de toekomst hoeven we ook niet eens meer zelf te copuleren en worden vrouwen autonoom zwanger...
Autonomie brengt ons levensvreugde?
Autonomie brengt ons levensvreugde?

Toch zou ik hier voor Mercedes kiezen, Tesla wil te ver gaan en is iets te abrupt, maar ik zou dat d'office nooit aanzetten, méér dan cruise control heb ik niet nodig, of het moet hélemaal automatisch gaan, of niet, niet van : soms wel, soms niet, die grijze zone lijkt mij een gevaarlijk idee.

En toch vind ik het een en boeiende mooie ontwikkeling in autoland, zolang je maar zelf de baas kunt blijven zoals ook in de video ook word aangegeven.
En T GE, pas als alles uit handen genomen zou worden door volledige satelliet besturing o.i.d. zou ook ik het een achteruitgang vinden, maar dit zie ik voorlopig niet gebeuren.
En T GE, pas als alles uit handen genomen zou worden door volledige satelliet besturing o.i.d. zou ook ik het een achteruitgang vinden, maar dit zie ik voorlopig niet gebeuren.

Anoniem
Het feit dat dit soort technieken ontwikkeld en omarmd worden vind ik jammer. Kunnen we straks allemaal slaafjes van onze doorgeslagen techniek worden.

Nissan komt zeer binnenkort ook met nieuws over autonome systemen. Ze zijn nogal enthousiast, dus dat zal ook wel redelijk ver gaan.

Dit zijn natuurlijk de eerste babystapjes. Volledige autonomie biedt straks vele mogelijkheden. Denk aan autodelen (ook binnen een gezin: auto brengt 's ochtends iemand naar het werk, dan weer terug naar huis voor de boodschappen of kinderen naar school, 's middags weer uit het werk halen), gehandicapten, taxivervoer, distributie. En vast nog veel meer.

Anoniem
@Zweig fan, ook daar kan de buurman nuttige diensten verlenen.
@ TGE. Dit gaat om verkeers voorzieningen, dat willen we allemaal zo veilig mogelijk hebben. Aangezien menselijke fouten hoofdoorzaak nummer 1 zijn van ongelukken, is het zaak de invloed van de mens in het verkeer zoveel mogelijk onder controle te krijgen. Dit zoueen goede stap kunnen zijn, mits fool proof.
U daarentegen denkt in termen van autorijden, dat is iets heel anders. Het verkeer is er om van A naar B te gaan, autorijden is iets dat je je voor je plezier kan doen en in een verre toekomst zijn er misschien uitgebreide parken waar dat nog in het wild mag gebeuren. (zoals b.v. nu op racecircuits, maar dan minder extreem)
@ TGE. Dit gaat om verkeers voorzieningen, dat willen we allemaal zo veilig mogelijk hebben. Aangezien menselijke fouten hoofdoorzaak nummer 1 zijn van ongelukken, is het zaak de invloed van de mens in het verkeer zoveel mogelijk onder controle te krijgen. Dit zoueen goede stap kunnen zijn, mits fool proof.
U daarentegen denkt in termen van autorijden, dat is iets heel anders. Het verkeer is er om van A naar B te gaan, autorijden is iets dat je je voor je plezier kan doen en in een verre toekomst zijn er misschien uitgebreide parken waar dat nog in het wild mag gebeuren. (zoals b.v. nu op racecircuits, maar dan minder extreem)

het zou autoweek niet zijn. om weer de vertrouwde duitser te laten zien ipv een keer wat anders te pakken en auto's die wat exculsiever zijn. Maar typisch autoweek om alleen de meeste verkochte , belangrijkste of de duitser te pakken.
het is autoweek, dus alle auto's horen aan bod gebracht te worden ipv zoals autoweek altijd doet. voorkeurs behandeling dus.
het is autoweek, dus alle auto's horen aan bod gebracht te worden ipv zoals autoweek altijd doet. voorkeurs behandeling dus.

Ga denk ik nog maar ff een paar bochtjes pakken hier in de Lot nu het nog kan! lekker!

Laat maar...ik rij liever zelf..

Anoniem
Ik blijf het zeggen: Cornelis heeft wel wat weg van Willem Holleeder!

Anoniem
Wat een gemis Is in de reportage is dat het verschil tussen statische systemen (o.a. Mercedes) en steeds verder verbeterende systemen (Tesla en wellicht anderen) niet worden toegelicht.
Dat kan wel degelijk relevante informatie voor de consument zijn.
AutoWeek.....?
Dat kan wel degelijk relevante informatie voor de consument zijn.
AutoWeek.....?

Sorry Mercedes, maar een systeem wat niet werkt bij lage snelheden én al na 15 seconden zeurt om handjes aan het stuur vind ik niet autonoom. Dan is Volvo met Pilot Assist haast nog beter want dat systeem kan wel volledig stoppen en op lage snelheid werken via Trafic Jam Assist. Alleen daar kan weer geen baan gewisseld worden.
Tesla lijkt me inderdaad het meest autonoom, een paar minuten kunnen rijden zonder ingrepen moet heerlijk rustgevend zijn in files, veel meer dan het Mercedes systeem. Ik heb wel begrepen dat eigenlijk alle autonome systemen nog niet echt raad weten met kruispunten, rotondes, en wegen zonder markering in het midden. Op die punten gaan we waarschijnlijk de volgende verbeteringen zien.
Tesla lijkt me inderdaad het meest autonoom, een paar minuten kunnen rijden zonder ingrepen moet heerlijk rustgevend zijn in files, veel meer dan het Mercedes systeem. Ik heb wel begrepen dat eigenlijk alle autonome systemen nog niet echt raad weten met kruispunten, rotondes, en wegen zonder markering in het midden. Op die punten gaan we waarschijnlijk de volgende verbeteringen zien.

@Jan Jnssen
Het is me eigenlijk nooit opgevallen dat Willem Holleeder op Chriet Titulaer lijkt...
Het is me eigenlijk nooit opgevallen dat Willem Holleeder op Chriet Titulaer lijkt...

@427; Of Tesla voorop loopt is maar de vraag. Wel is het een feit dat Tesla hun klanten als crash-dummy gebruikt bij hun programmeren.
Het stelt dus feitelijk nog niet veel voor dat autonoom rijden. Belangrijke dingen die een mens automatisch doet kan geen een systeem nog. Anticiperen bijvoorbeeld als je een auto met richtingaanwijzer ziet. Of de matrixborden begrijpen. Netjes aan de juiste kant van de weg rijden ook als er geen wegmarkering daar is (bijvoorbeeld de 60km wegen waar er een soort van fietspad gecreeerd is) Stoppen voor een stoplicht. etc. etc.
Het stelt dus feitelijk nog niet veel voor dat autonoom rijden. Belangrijke dingen die een mens automatisch doet kan geen een systeem nog. Anticiperen bijvoorbeeld als je een auto met richtingaanwijzer ziet. Of de matrixborden begrijpen. Netjes aan de juiste kant van de weg rijden ook als er geen wegmarkering daar is (bijvoorbeeld de 60km wegen waar er een soort van fietspad gecreeerd is) Stoppen voor een stoplicht. etc. etc.

Anoniem
Het is wel opvallend dat mensen met auto's die niet autonoom kunnen rijden zich druk blijven maken over alle nadelen. Als je het zelf niet ziet zitten moet je het niet doen. Het is net zoiets als je druk maken over wat voor huis iemand woont of wat voor werk die doet of wat voor kleren iemand draagt.. ..Beetje onzinnig toch ? Hoewel.....die trui van Cornelis kan echt niet ! ;-)

Anoniem
PS; Verder goeie relaxte uitleg Cornelis

De Tesla is 5 maanden oud en nu is de sleutelbatterij al leeg. Ik hoop dat de accu's van betere kwaliteit zijn......

Het begin van het einde...bezit en zelf rijden zal vervangen door een autonoom voertuig dat je van A naar B brengt en dan alleen voor de superrijken, de rest mag met de autonome bus...

Anoniem
Mijn god wat een oppervlakkige review. Ik hoor niets over machine / deeplearning van de systemen en de mate van autonomie.
Tesla levert sindskort de Model S en Model X met Level 5 hardware uit. Dit betekend dat wanneer software en regelgeving gereed zijn je in de toekomst met een 2016 Model S volledig autonoom kan rijden.
Hoe zit dit bij de Mercedes?
Tesla levert sindskort de Model S en Model X met Level 5 hardware uit. Dit betekend dat wanneer software en regelgeving gereed zijn je in de toekomst met een 2016 Model S volledig autonoom kan rijden.
Hoe zit dit bij de Mercedes?

@Bob Brandstof;
Zo raar is het toch niet dat je argwanend bent voor potentieel dodelijke machines zonder een oplettende bestuurder achter het stuur?
Leuk en aardig dat je bijvoorbeeld je Tesla een stukje achteruit kunt laten rijden met een druk op je sleutel om zo makkelijk in te kunnen stappen maar er zal maar net een kind achter staan die niet gezien wordt door het systeem. Als er straks daadwerkelijk malloten op autopilot over wegen gaan rijden waar veel kinderen spelen dan zie ik dat niet als een vooruitgang.
Level 5 kan bijvoorbeeld inderdaad zelf rijden, maar nog niet veilig en verantwoord zelf rijden. Het blijft een autonomous systeem en nog geen driverless systeem. Dat is ben ik bang waarom mensen denken dat Tesla zo ver vooruit loopt, omdat die risico's nemen die Mercedes bijvoorbeeld nooit zal doen.
Zo raar is het toch niet dat je argwanend bent voor potentieel dodelijke machines zonder een oplettende bestuurder achter het stuur?
Leuk en aardig dat je bijvoorbeeld je Tesla een stukje achteruit kunt laten rijden met een druk op je sleutel om zo makkelijk in te kunnen stappen maar er zal maar net een kind achter staan die niet gezien wordt door het systeem. Als er straks daadwerkelijk malloten op autopilot over wegen gaan rijden waar veel kinderen spelen dan zie ik dat niet als een vooruitgang.
Level 5 kan bijvoorbeeld inderdaad zelf rijden, maar nog niet veilig en verantwoord zelf rijden. Het blijft een autonomous systeem en nog geen driverless systeem. Dat is ben ik bang waarom mensen denken dat Tesla zo ver vooruit loopt, omdat die risico's nemen die Mercedes bijvoorbeeld nooit zal doen.

Ik lees niks nieuws. Mijn passat uit 2015 doet dit ook allemaal (muv baan veranderen) en werkt v.a. 0kmh
Ik vind zelf dat het allemaal nog weinig voorstelt, Verder denk ik dat uiteindelijk de aansprakelijkheid en juridische risico's de remmende factor bij fabrikanten zijn. De kleinste afstand is vaak nog zo groot dat alle auto's tussenvoegen, elke 20sec handen aan het stuur, soms te langzaam (=comfortabel) remmen en soms te hard(=veiligheid)
Hoe veilig gaan ze dit instellen in druk stadsverkeer met allemaal onvoorziene plotselinge gevaren? 5kmh? 10m afstand bewaren? Een uur voor een druk kruispunt staan?
Nee, ik denk dat het allemaal nog wel wat geavanceerder wordt, maar autonoom rijden zie ik niet snel gebeuren
Ik kan best even gauw mn jas uit doen of een telefoonnr kiezen, maar verder moet je toch gewoon zelf rijden
Ik vind zelf dat het allemaal nog weinig voorstelt, Verder denk ik dat uiteindelijk de aansprakelijkheid en juridische risico's de remmende factor bij fabrikanten zijn. De kleinste afstand is vaak nog zo groot dat alle auto's tussenvoegen, elke 20sec handen aan het stuur, soms te langzaam (=comfortabel) remmen en soms te hard(=veiligheid)
Hoe veilig gaan ze dit instellen in druk stadsverkeer met allemaal onvoorziene plotselinge gevaren? 5kmh? 10m afstand bewaren? Een uur voor een druk kruispunt staan?
Nee, ik denk dat het allemaal nog wel wat geavanceerder wordt, maar autonoom rijden zie ik niet snel gebeuren
Ik kan best even gauw mn jas uit doen of een telefoonnr kiezen, maar verder moet je toch gewoon zelf rijden

Anoniem
Family jammer toch van die laatste zin in uw reactie. Telefoon nummer kiezen en rijden? Geen goede combinatie, want u gaat dan vast ook bellen.

Anoniem
@ Matra V6
Ik weet het niet Matra, denk gewoon dat men zich te druk maakt over autonoom rijden want het is in feite niet meer dan autocruise control en wat radars en cameras die lijnen op de weg lezen en daarmee het stuur kunnen bedienen.
Het heeft zijn beperkingen en iedereen die een beetje kan nadenken weet dat. Mensen die zich daar druk over maken lijken te denken dat Tesla rijders niet helemaal in orde zijn en niet met techniek kunnen omgaan. Een soort kleine kinderen en dat mensen zoals jij de wereld moeten beschermen tegen die idioten in Tesla's die niet weten waar ze mee bezig zijn.
Je verwacht nu zelfs al dat tesla rijders kinderen zullen gaan aanrijden bij autonoom uitparkeren.....
Ik denk toch echt dat je het gezonde verstand en de algemene vaardigheden van mij en anderen om te kunnen omgaan met moderne techniek in autos zoals de Tesla ernstig onderschat.
Ik weet het niet Matra, denk gewoon dat men zich te druk maakt over autonoom rijden want het is in feite niet meer dan autocruise control en wat radars en cameras die lijnen op de weg lezen en daarmee het stuur kunnen bedienen.
Het heeft zijn beperkingen en iedereen die een beetje kan nadenken weet dat. Mensen die zich daar druk over maken lijken te denken dat Tesla rijders niet helemaal in orde zijn en niet met techniek kunnen omgaan. Een soort kleine kinderen en dat mensen zoals jij de wereld moeten beschermen tegen die idioten in Tesla's die niet weten waar ze mee bezig zijn.
Je verwacht nu zelfs al dat tesla rijders kinderen zullen gaan aanrijden bij autonoom uitparkeren.....
Ik denk toch echt dat je het gezonde verstand en de algemene vaardigheden van mij en anderen om te kunnen omgaan met moderne techniek in autos zoals de Tesla ernstig onderschat.

@melissenp: jazeker bellen. En email lezen. En whatsappen.
Allemaal. Ik doe niks wat niet mag.
Mijn auto is meerdere uren per dag mijn werkkamer. En gelukkig helpt de auto om op de rijbaan te blijven en afstand te houden van andere weggebruikers
Allemaal. Ik doe niks wat niet mag.
Mijn auto is meerdere uren per dag mijn werkkamer. En gelukkig helpt de auto om op de rijbaan te blijven en afstand te houden van andere weggebruikers
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.