3 op de 10 nieuwe auto's is elektrisch
Aandeel EV's neemt toe
Nu de registratiecijfers van maart bekend zijn is het voor AutoWeek tijd om de balans op te maken. Hoe staat de Nederlandse automarkt er na het eerste kwartaal van dit jaar voor? Wat blijkt: pakweg één op de drie nieuw verkochte personenauto's was in het afgelopen kwartaal een elektrische auto. Dat en meer blijkt uit cijfers die AutoWeek heeft opgevraagd bij Bovag.
In maart zijn in Nederland 37.119 nieuwe personenauto's geregistreerd, zo schreven we onlangs op basis van uitgebreide cijfers van Rai Vereniging, Bovag en RDC. We gingen uitgebreid in op de verhouding tussen de brandstofsoorten én op de merken en modellen die in maart de meeste klanten voor zich wisten te winnen. De cijfers van maart brengen het totaal aantal nieuwe personenauto's dat dit jaar in Nederland is geregistreerd op 101.849 stuks. Dat waren er 4 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar. Maar hoe is die enorme vloot van bijna 102.000 auto's eigenlijk opgebouwd?
Brandstofsoort | Aantal Q1 2024 | %-verschil t.o.v. Q1 2023 | Marktaandeel Q1 2024 | Marktaandeel Q1 2023 |
Benzine | 26.323 | -26,2 % | 25,8 % | 36,4 % |
Diesel | 942 | -16,6 % | 0,9 % | 1,2 % |
Lpg | 722 | +58,7 % | 0,7 % | 0,5 % |
Hybride | 43.794 | +23,2 % | 43 % | 36,4 % |
Elektrisch | 30.068 | +19,7 % | 29,5 % | 25,7 % |
Totaal | 101.849 | + 4 % | 100% | 100 % |
Aandeel volledig elektrisch neemt toe
Bijna één op de drie nieuwe personenauto's die in het eerste kwartaal van dit jaar op kenteken is gezet, was volledig elektrisch. Van de bijna 102.000 in ons land gekentekende nieuwe auto's, waren er 30.068 elektrisch. Dat zijn er 4.954 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Elektrische auto's eigenden zich daarmee een marktaandeel van 29,5 procent toe. Ter vergelijking: elektrische auto's waren in de eerste drie maanden van vorig jaar goed voor een marktaandeel van 25,7 procent. Het marktaandeel van EV's is groter dan dat van auto's met een niet-geëlektrificeerde benzinemotor (25,9 procent). Een aandeel hybride auto's - voornamelijk met benzinemotor dus - groeide eveneens en wel van 36 naar 43 procent. Hier is dus een verschuiving te zien. Er zijn dan ook dik 26 procent mínder nieuwe benzineauto's zonder elektrohulp verkocht, terwijl de registraties van hybrides met ruim 23 procent toenam.
Hoewel er op de occasionmarkt genoeg vraag naar diesels blijkt te bestaan, spelen nieuwe dieselauto's een minuscule rol in de marge. Hun aandeel in de registraties nam van 1,15 procent in het eerste kwartaal van vorig jaar af naar slechts 0,9 procent. Met slechts 942 verkochte diesels zijn er dan ook bijna 17 procent minder nieuwe auto's met een zelfontbrander geregistreerd. Wel zijn er aanzienlijk meer nieuwe lpg-auto's verkocht. Er zijn in het eerste kwartaal van dit jaar maar liefst 58,7 procent meer nieuwe auto's gekentekend die lpg lusten, al ging het in totaal om slechts 722 exemplaren.
Het totale Nederlandse wagenpark telt nu 9.473.035 personenauto's. Daarvan zijn er 490.820 volledig elektrisch. 5,2 procent van alle auto's in Nederland is inmiddels een EV.
Voor de vorm: populairste auto's met dieselmotor
Wat zijn dan die dieselauto's die dit jaar op kenteken zijn gezet? Je voelt hem aankomen: dat zijn vooral bedrijfswagens. De hoogstgenoteerde personenauto was ... de Mercedes-Benz B-klasse! Daarvan zijn nog 34 stuks op kenteken gezet. Het zou ons niet verbazen als het gros daarvan in dienderskostuum werd gehesen. Van de A-klasse kwamen nog twee dieselexemplaren op kenteken, evenals van de Opel Corsa en Mokka.