AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Autodealers boeren slecht
39
Het adviesbureau DBSC Consulting heeft onderzoek gedaan in de autobranche. Daaruit blijkt dat dit jaar de helft van de merkdealers dit jaar rode cijfers schrijft. Van de 1.700 bedrijven moeten er wellicht tweehonderd sluiten of de zaak verkopen.
De autoverkopen gaan voor de wind maar de marges op een verkochte nieuwe auto worden steeds kleiner. Dat is volgens DBSC Consulting de oorzaak van de malaise onder autodealers. Het bureau geeft aan dat het aan het einde van het jaar aantrekkelijker wordt een auto te kopen omdat dealers er meer aan moeten doen om hun verkoopdoelstelling te halen. Ook worden hoge kortingen uitgedeeld om bonussen van importeurs te scoren.
De toegenomen verkoop van kleine auto's doet de dealer ook al geen goed. Op die modellen valt minder winst te halen. Consumenten hebben liever een kleintje omdat de hoge benzineprijzen en de slurptaks een grote auto onbereikbaarder maken.
Lees ook
Autotest
Dubbeltest: Kia EV6 GT vs. Zeekr 7x – Premium power voor een bescheiden budget
Achtergrond
Hoe Irmscher met een Omega-neus het leven van de Opel Manta wilde rekken
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest