Autobouwers spreken zich uit tegen heffingen VS

'Dit kost Amerikaanse banen'

BMW fabriek Spartanburg VS South Carolina
Europese én Amerikaanse autofabrikanten spreken zich vandaag in een hoorzitting in Washington uit tegen de importheffingen op auto's en auto-onderdelen, waar de regering Trump mee dreigt. Die zouden alleen maar slecht nieuws zijn voor de economie en de consument, al wordt erkend dat er inderdaad scheefgroei is tussen de VS en de EU.

Na de bekende heffingen op staal en aluminium hangt autofabrikanten nu een heffing van 20 procent op auto's en auto-onderdelen boven het hoofd. Geïmporteerde auto's zouden een bedreiging zijn voor de Amerikaanse economie en de positie van Amerikaanse autobouwers ondermijnen. Bovendien wijst de regering op het feit dat de Europese Unie een heffing van 10 procent hanteert voor Amerikaanse auto's, terwijl van zo'n heffing bij export naar de VS op dit moment nauwelijks sprake is.

Daar gaan een aantal belanghebbenden in mee, maar het verdwijnen van die Europese heffing zou volgens velen een betere oplossing zijn dan het instellen van Amerikaanse importtarieven. Zo'n maatregel zou uiteindelijk voor de consument en dus de autofabrikanten slecht nieuws zijn, omdat uiteindelijk niemand gebaat is bij de hogere prijzen en reacties uit het buitenland die de invoer van de heffing ongetwijfeld zullen volgen. In Washington vindt vandaag een hoorzitting plaats waarin naar alle argumenten van de fabrikanten wordt geluisterd door het Amerikaanse ministerie van Handel. Mede aan de hand van die informatie zal onderzoek worden gedaan naar de gevolgen van de heffingen.

Camry

Zelfs General Motors, Ford en Fiat Chrysler Automobiles zijn om die reden tegen de dreigende importheffing van 20 procent op Europese auto's en auto-onderdelen. Autobouwers stellen dat hun activiteiten inmiddels zo'n mondiaal karakter hebben, dat tarieven als deze over de gehele linie effect hebben. Tegenover The Washington Post illustreert een Amerikaanse Toyota-baas dat aan de hand van de Camry, één van de populairste auto's in de VS. De sedan wordt daar uiteraard ook gebouwd, maar zou door een importheffing op auto-onderdelen en bepaalde materialen evengoed $ 1.800 duurder worden. De modellen Sieanna (een 'minivan') en Tundra (pick-up) zouden zelfs met respectievelijk $ 3.000 en $ 2.800 in prijs stijgen. Door algehele prijsstijgingen zou de autobranche over de gehele linie moeten inleveren in de VS, met alle gevolgen van dien voor de economie en werkegelegenheid.

Alabama

Ook Europese autofabrikanten mengen zich vandaag in de strijd. De European Automobile Manufacturers Ossociation (ACEA) brengt voor de gelegenheid een uitgebreid document uit waarin de Amerikaanse auto-import en -export wordt vergeleken met de Europese. Daarin staat onder meer vermeld dat 20 procent van de totale Amerikaanse auto-export in de EU belandt en daarmee goed is voor 15,3 procent van waarde van de totale Europese auto-import. Andersom zijn de cijfers wel indrukwekkender: de VS zijn de belangrijkste exportbestemming voor Europese autobouwers en zijn goed voor 29,3 procent van de totale export. Daar staat tegenover dat Europese automerken in 2017 2,9 miljoen auto's in de VS bouwden, waarvan 60 procent volgens de organisatie weer naar het buitenland wordt geëxporteerd. De autobouwers uit Europa zouden op deze manier in de VS goed zijn voor in totaal zo'n 120.000 banen. De ACEA zegt erbij dat die banen zich onder meer in South Carolina, Alabama, Mississippi en Tennessee bevinden. Dat doet de organisatie natuurlijk niet voor niets: in deze staten wonen de meeste Trump-supporters, mensen die zelf doorgaans niet in een Europese auto rijden.

The Washington Post meldt dat de VS in 2017 voor 192 miljard dollar aan auto's importeerde, auto-onderdelen waren goed voor nog eens 143 miljard euro. Daarmee is de auto-industrie veel groter dan de eerder door heffingen getroffen staal- en aluminium-branche, die goed was voor 'slechts' 52 miljard euro.

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.