Autobelastingen: alle officiële feiten tot 2017!

Bijtelling 22 procent, BPM én MRB gaan omlaag!

Staatssecretaris Eric Wiebes - ANP
De autobrief is uit! De bijtelling gaat inderdaad naar 22 procent, de bpm gaat iets omlaag, net als de mrb. Oude diesels zijn vanaf 2019 mrb-technisch de pineut en er komt een onderscheid tussen waterstofauto's en EV's.

Dit zijn de hoofdlijnen van de autobrief II, waar alle automobilisten vanaf 2017 mee te maken krijgen.

Bijtelling:

- De algemene bijtelling gaat van 25 naar 22 procent voor in principe alle auto's.

- Auto's met een uitstoot van minder dan 50 gram CO2/kilometer (in praktijk plug-ins) krijgen in 2017 een tarief van 17 procent, tegen 15 in 2016. In 2018 wordt dit 19 procent, in 2019 22 procent.

- Volledig elektrische auto's krijgen 4 procent bijtelling tot en met 2020 maar vanaf 2019 tot een maximum van 50.000 euro. Tot 2019 geldt voor het hele tarief dus 4 procent! Boven die 50.000 euro geldt het 22 procentstarief. Maar die 50.000 euro grens geldt NIET voor waterstofauto's. Hiermee maakt de overheid een opvallende splitsing tussen deze aandrijflijnen.

Mrb:

De mrb gaat in 2017 voor alle auto's met 2 procent omlaag. Dieselauto's die niet aan de Euro V-norm (5 mg fijnstof/km) voldoen gaan echter vanaf 2019 een mrb-boete betalen van 15 procent inclusief de opcenten. Voor plug-ins blijft tot en met 2018 een mrb-korting gelden van 50 procent. Vanaf 2019 betalen ze de volle mep, maar krijgen ze wel 300 kilo 'korting' op de mrb. Dit in verband met de aanwezige accu's.

Bpm:

De bpm zal in 2020 met 12 procent gedaald zijn. Dat geld lijkt te komen van de hogere belastingen (bijtelling en bpm) op PHEV's, wardoor dit eigenlijk een belastingverlaging is. Ja, echt waar! PHEV's kennen vanaf 2017 geen bpm-vrijstelling meer, er komt een aparte bpm-tabel voor de plug-ins. Hoe de bpm-afbouw er precies uit gaat zien weet Wiebes nog niet, daarvoor wordt het wachten op prinsjesdag. Wel is er een algemene tabel bekend, maar de afbouw is daarin nog niet meegenomen. Wiebes gaat uitgebreid in over hoe waardeloos hij de bpm vindt en hoeveel druk deze belasting legde op de belastingdienst. Vooral vanwege parallelimport.

Bpm-tabel voor PHEV's:

2017 en 2018
Vaste voet € 0
Schijf 1 – 30 gram € 20
Schijf 31-50 gram € 90
Schijf > 50 gram € 300
2019 en 2020
Vaste voet € 0
Schijf 1 – 30 gram € 30
Schijf 31-50 gram € 125
Schijf > 50 gram € 300

Bpm-tabel voor niet PHEV's

2016 | 2017 - 2020
Vaste voet €175 | €350
Schijf 0: € 6 | € 2
Schijf 1: € 69 | € 66
Schijf 2: € 123 | € 145
Schijf 3: € 238 | € 238
Schijf 4: € 476 | € 476

Tariefschijf 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020
Vrijstelling 0| 0| 0 |0| 0
0: 79| 76| 73 |71|68
1: 106 |102| 98| 95| 91
2: 155 |150 |144| 139 |133
3: 174| 168| 162| 156| 150
4: >174| >168 |>162| >156| >150

Bpm-dieseltoeslag 2016 |2017 |2018| 2019| 2020
CO2-grens (startgrens) 67| 65| 63 |61| 59
Tarief per g/km 86| 86| 86| 86| 86

Niet alle voorstellen overgenomen

Wiebes laat in ieder geval weten dat de input de coalitie van autolobby en Natuur & Milieu erg welkom was en dat delen ervan zijn overgenomen. Het voorstel compleet overnemen was volgens hem "budgetair niet verantwoord". De CO2-sturing laat hij grotendeels los, dit omdat hij Europees brondbeleid beter vindt dan lokaal beleid.

Wat ontbreekt?

Als we kijken naar de voorstellen zoals de coalitie die eerder gedaan heeft ontbreekt het fonds van waaruit particuliere aankoop van stekkerauto's moest worden gesubsidieerd volledig. Dat fonds lijkt er echter toch te komen, lees het hier! Verder is de 4 procent bijtelling voor ZEV's láger dan de 7 procent die de coalitie voorstelde.

Lees hier de reactie van de autosector, die erg tevreden is.

Lezersreacties (123)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.